۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا که بهار را به خانه می‌آورند
۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا | بیهوش ✔️ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب کار

زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا که بهار را به خانه می‌آورند : وقتی فصل بهار و تابستان، فصل شکوفه دادن و گل دادن گیاهان به پایان می رسد، ما هم اکثر زمان خود را در فضای داخلی خانه سپری می کنیم. اگر دوست دارید شور و نشاط گل‌های رنگارنگ را به خانه بیاورید می‌توانید گیاهان آپارتمانی گل‌دار را گزینش کنید. در ادامه با مجله سرگرمی بیهوش همراه باشید تا تعدادی از این گل‌های آپارتمانی را بهتر بشناسید.

چرا بعضی از گیاهان آپارتمانی گل نمی‌دهند؟

خیلی از گیاهانی که ما امروزه در خانه نگهداری می‌کنیم، در طبیعت در مناطق گرمسیری در فضای باز وجود دارند و خیلی از آن‌ها گل می‌دهند. اما همین گیاهان وقتی به داخل خانه آورده می‌شوند، خیلی کم پیش می آید که گل بدهند. یکی از عواملی که سبب می‌شود گیاهان آپارتمانی در خانه گل ندهند این است که در خانه، نیازهای گیاه به‌خوبی تامین نمی‌شود.

در واقع گیاهان در محیط خانه‌ی ما دوام می‌آورند و رشد هم می‌کنند اما شرایط برای گل دادن آن‌ها هنوز مناسب نیست. دلیل دیگری که وجود دارد این است که برخی از این گیاهان برای گل دادن باید کامل بزرگ شده باشند. اما در خانه، ما معمولا گلدان‌های کوچک نگهداری می‌کنیم و آن‌ها را مرتب هرس می‌کنیم. نور مناسب و طبیعی یکی دیگر از عوامل مورد نیاز برای گل دادن گیاهان است که در خانه‌های ما به‌ ویژه در آپارتمان‌ها به‌خوبی تامین نمی‌شود.

با این وجود، برخی گیاهان حتی وقتی خیلی کوچک باشند و در هر شرایطی گل می‌دهند. اگر تمایل دارید مدام در خانه گل داشته باشید و از بوی خوش و رنگ‌های گیرای آن لذت ببرید، یکی از گیاهان آپارتمانی گل‌دار را که در ادامه معرفی می‌کنیم برای نگهداری در خانه انتخاب کنیم.

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

گیاهان آپارتمانی گل‌دار

گیاهانی که در ادامه مشاهده می کنید معمولا خیلی سریع و البته زیاد گل می‌دهند. تعدادی از آن‌ها در تمام فصل‌های سال گل دارند. البته قبل از خرید هر نوع گل و گیاهی باید شرایط منزل خود را مد نظر قرار دهید. اگر خانه‌ای تاریک دارید که نور کمی می‌گیرد، شرایط خانه‌ی شما به احتمال زیاد برای بسیاری از این گیاهان مطلوب نیست.

۱- گیاه شمعی یا گیاه مومی (Hoya Carnosa)

این گیاه که با نام گیاه شمع یا گیاه مومی شناخته می‌شود، یکی از گیاهان آپارتمان گل‌دار است که نگهداری از آن آسان است. در صورتی که تازه‌کار هستید با اندکی نگهداری می‌توانید از دیدن گل‌های جذاب این گیاه لذت ببرید. این گیاه در اکثر شرایط آب‌وهوایی رشد مناسبی دارد و در نور کم هم دوام خوبی دارد. با اهمیت ترین خصوصیت این گیاه گل‌های ستاره‌ای شکل و درخشان آن است.

۲- درفش‌گیاه یا آنتوریوم (Anthurium)

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

این گیاه زیبا با برگ‌هایی به شکل قلب، گل‌هایی با رنگ‌های گوناگون می‌دهد؛ قرمز، سفید، صورتی یا بنفش. این گیاه خیلی راحت رشد می‌کند و نیاز به نگهداری اندکی دارد و در تمام طول سال گل می‌دهد. این گیاه در نور فراوان و غیرمستقیم، محیط مرطوب و خاک مرطوب بهترین رشد را دارد. البته در نگهداری از این گیاه باید خیلی مراقب باشید چون مسموم‌کننده است و اگر به‌ اشتباه به وسیله حیوانات خانگی و کودکان، خورده شود، می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

۳- گلوکسینیا (Gloxinia)

این گیاه خویشاوند بنفشه‌ی آفریقایی و دارای گل‌های پرزدار زیبا و برگ‌های سبز تیره می باشد. بسیاری از گلخانه‌ها، گل‌فروشی‌ها یا حتی فروشگاه‌های بزرگ این گیاه را در زمستان برای فروش عرضه می‌کنند. این گیاه نور زیاد و فیلتر شده و خاک نسبتا مرطوب را ترجیح می‌دهد. از خاطر نبرید که این گیاه دوست ندارد برگ‌هایش مرطوب گردد پس آن را غبارپاشی نکنید. با نگهداری این گیاه، از دوره‌ی گل‌دهی طولانی آن (حدود دو ماه) لذت ببرید، اما به خاطر داشته باشید که این گیاه در گل‌دهی مجدد بسیار سختگیر است.

۴- بنت قنسول یا سرخ‌برگه (Poinsettia)

این گل زیبا با ظاهر گیرا و شادی‌بخش‌ از محبوب‌ترین گیاهانی است که در خارج از کشور برای فصل تعطیلات تهیه می‌کنند اما در حقیقت این گیاه با نگهداری درست، ماه‌ها گل می‌دهد و گل دادن آن تنها مختص زمستان نیست. زمان خرید این گیاه، گیاهی را انتخاب کنید که در مرکز آن گل‌های زرد کوچکی به نام سیاتیا داشته باشد؛ نه گیاهی که گرده می‌ریزد. گیاهی که گرده تولید می‌کند، دوران گل‌دهی خود را سپری کرده است. وقتی خاک گیاه خشک شد به آن آب بدهید و اجازه ندهید آب داخل گلدان باقی بماند. این گیاه در گل‌دهی مجدد سختگیر است.

۵- گل ادریسی (Hydrangeas)

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

این گیاهان با برگ‌های درخشان در فصل بهار، یعنی هنگامی که به طور طبیعی گل می‌دهند، بهترین گزینه برای اضافه کردن به گیاهان آپارتمانی خانه‌ی شما هستند. تنها ترفندی که برای زنده نگه داشتن این گل باید بدانید این است که اطمینان حاصل کنید خاک آن‌ها همیشه مرطوب است و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند. البته مرطوب بودن خاک گلدان به این معنی نیست که ریشه‌ها به طور کامل تر گردد. اگر این دو شرط برآورده شوند، این گیاه با گل‌های قشنگ و گیرای خود، زیبایی خانه‌ی شما را مضاعف می‌کند.

۶- کاکتوس کریسمس

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی گل‌دار است و این محبوبیت بدون علت نیست. کاکتوس کریسمس به هیچ وجه سخت‌گیر نیست و بعضی از آن‌ها تا چند دهه زنده می‌مانند. گل‌های این گیاه ظاهری عجیب و متفاوت دارند و رنگ‌های آن‌ها خیلی گوناگون است؛ از مرجانی و صورتی گرفته تا قرمز. این گیاه انواع گوناگونی دارد و هر نوع، دوران گل‌دهی خاص خود را دارد. این گیاه نور زیاد و غیرمستقیم را دوست دارد. وقتی خاک آن خشک می‌شود آن را آبیاری کنید و اجازه ندهید که آب برای مدت زیاد داخل گلدان باقی بماند.

۷- سیکلامن یا پنیجه مریم (Cyclamen)

این گیاه برگ‌هایی به صورت قلب دارد و گل‌های آن به رنگ صورتی، یاسی، قرمز یا سفید خواهد بود. گل‌های این گیاه تا چندین ماه باقی می‌ماند و زمان زیادی در سال می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. این گیاه به نور فراوان احتیاج دارد و خاک آن همیشه باید اندکی مرطوب باشد. سیکلامن هوای نسبتا خنک را ترجیح می‌دهد و دمای ۱۵ تا ۲۱ درجه برای این گیاه مطلوب است. در آب‌وهوای گرم، برگ‌های گیاه اندک اندک زرد می‌شوند و می‌ریزند و اگر حواستان به آن نباشد، گیاه از بین می‌رود. وادار کردن این گیاه برای گل دادن مجدد، معمولا سخت است بنابراین تا زمانی که گل دارد از دیدن آن کیف کنید.

۸- آماریلیس (Amaryllis)

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

این گل‌های زیبا و حیرت‌انگیز از پیازهایی رشد می‌کنند که معمولا در فصل پاییز فروخته می‌شوند. این گیاه را باید در محیط پرنور قرار دهید. خاک گیاه باید به طور یکنواخت، همیشه کمی رطوبت داشته باشد. زمان گل‌دهی تقریبا از ۶ هفته بعد از کاشت پیاز آغاز می‌شود و حدود یک ماه ادامه پیدا می‌کند.

با یک روش می‌توانید گیاه را وادار کنید که سال بعد هم گل بدهد. پیاز آن را نگه دارید، شاخ و برگ را دست نخورده بگذارید، اما ساقه گل پژمرده را قطع کنید، سپس در فصل سرما آن را در محیط کم‌نور بگذارید. در اواخر تابستان، اجازه دهید پیاز گیاه به خواب رود، شاخ و برگ را قطع کنید و تا اوایل زمستان، آن را آبیاری نکنید. سپس دوباره شروع به آب دادن به گیاه کنید و منتظر بمانید تا دوباره شاخه برگ بزند و گل بدهد.

۹- ارکیده شاپرکی یا فالانوپسیس (Phalenopsis Orchid)

این ارکیده‌ی زیبا آن قدر که به نظر می‌رسد، حساس و آسیب‌پذیر نیست. این گیاه برای چند ماه در سال گل می‌دهد و با کمترین میزان مراقبت و نگهداری می‌تواند تا چند سال زنده بماند. این گیاه نور زیاد و غیرمستقیم را دوست دارد. پنجره‌ی رو به شرق یا غرب بهترین جا برای نگهداری این گل است. این گیاه را یک بار در هفته آب بدهید تا جایی که آب از زیر گلدان بیرون بیاید.

۱۰- بنفشه‌ی آفریقایی

این گیاه زیبا و قدیمی با گل‌های بنفش، صورتی و سفیدش، تقریبا همیشه گل می‌دهد. بعضی از انواع بنفشه‌های آفریقایی تا چند دهه زنده می‌مانند. این گیاه دوست دارد که در نور زیاد و غیرمستقیم قرار بگیرد. طاقچه‌ی پنجره‌ای که رو به جنوب، شرق یا غرب باشد برای نگهداری از این گل زیبا مناسب است. خاک این گیاه باید کمی مرطوب باشد. مراقب باشید که آب روی برگ‌های چین‌دار این گیاه نریزد چون لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها ایجاد می‌شود.

۱۱- کالانکوئه (Kalanchoe)

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

این گیاه در دسته‌ی گیاهان ساکیولنت قرار دارد. برگ‌های کالانکوئه سبزرنگ و براق هستند و معمولا گل‌های دسته‌ای به رنگ‌های قرمز، زرد، صورتی و نارنجی می‌دهد. این گل‌ها معمولا چند هفته دوام می‌آورند. این گیاه در نور زیاد و غیرمستقیم رشد خوبی دارد و ترجیح می‌دهد که بین هر بار آبیاری، خاکش کاملا خشک شود. هر گلی که پژمرده می‌شود، آن را از شاخه جدا کنید. این گیاه در تمام طول سال سبز است و سالی یک بار گل می‌دهد.

۱۲- گل ختمی

گل ختمی یکی از گل‌های زیبایی است که خواص دارویی هم دارد. احتمالا ختمی را بیشتر در باغچه‌ها و در فضای باز مشاهده کرده اید ولی این گیاه به خوبی با محیط داخلی خانه هم سازگار می‌شود البته در صورتی که بتوانید محیط مناسب را برای آن ایجاد کنید. گل‌های بزرگ این گیاه فقط چند روز دوام می‌آورند ولی این گیاه معمولا از بهار تا پاییز مرتب گل می‌دهد. این گیاه حداقل و معمولا برای چند سال دوام می‌آورد. این گیاه را باید در جایی با نور زیاد قرار دهید تا مرتب گل بدهد. در تابستان خاک آن باید به‌طور یکنواخت مرطوب باشد و در زمستان باید مقدار آبیاری را کم کنید و خاک آن خشک باشد.

۱۳- گل چمچه‌ای

این گیاه برگ‌های براق و سبزی دارد و گل‌های سفید آن قاشقی‌شکل است. این گیاه تقریبا سرسخت و مقاوم است و اگر درست از آن نگهداری کنید برای چندین سال در خانه‌ی شما می‌ماند و بدون نیاز به مراقبت‌ زیاد، سال‌ها از دیدن گل‌های زیبای آن لذت می‌برید. گل چمچه‌ای نور کم تا متوسط را ترجیح می‌دهد ولی در نور زیاد و فیلتر شده مثلا نوری که از پشت پرده بتابد، بهتر گل می‌دهد. این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد ولی نباید خاک آن خیس و پرآب شود.

۱۴- گل خورشیدی یا کلیویا (Clivia)

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

این گیاه با گل‌های زیبا و جذابش، یکی از اعضای خانواده‌ی آماریلیس است. برگ‌های گیاه بلند و براق هستند و گل‌های آن معمولا به رنگ زرد یا نارنجی دیده می‌شوند. این گل‌ها دوام زیادی دارند و مدت‌ها سالم و سرحال باقی می‌مانند. این گیاه در بیشتر مناطقی که نور زیاد داشته باشند، محیط را تحمل می‌کند. اجازه دهید که خاک گلدان گل خورشیدی، بین هر بار آب دادن خشک شود. این گیاه معمولا عمری طولانی دارد ولی وادار کردن آن به گل دادن، کمی سخت است.

این گیاه را در فصل پاییز در بیرون از خانه نگهداری کنید و قبل از سرد شدن هوا، آن را به خنک‌ترین اتاق خانه‌ی خود منتقل کنید. تا اواسط زمستان آن را باید تا حد زیادی خشک نگه دارید و از اواسط زمستان کم‌کم آب دادن به گیاه را افزایش دهید. این گیاه معمولا از اوایل بهار شروع به گل دادن می‌کند.

۱۵- استرپتوکارپوس (Cape primrose)

این گیاه همیشه‌سبز چندساله، با عنوان استرپتوکارپوس شهرت دارد و نام فارسی آن پیچان‌بر است. این گیاه گل‌های شیپوری به رنگ‌های قرمز، بنفش، سفید یا صورتی می‌دهد و برگ‌هایی مخملی دارد. دوام این گیاه معمولا زیاد است و تا چند سال زندگی می‌کند. استرپتوکارپوس نور زیاد را ترجیح می‌دهد. بین هر بار آب دادن گیاه صبر کنید تا خاک آن خشک شود. سعی کنید موقع آب دادن برگ‌ها خیس نشوند چون باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود.

چه کار کنیم که گیاهان آپارتمانی گل بدهند؟

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

۱۵ گیاه آپارتمانی گل‌دار زیبا

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک گیاه گلدار را به خانه آورده‌اید، بعد از مدتی گل دادن متوجه می‌شوید که دیگر مثل سابق گل نمی‌دهد یا گل دادن آن به‌کلی متوقف شده است. توقف گل دادن گیاه دلایل متعددی دارد.

گیاهان وقتی گل می‌دهند که خوب رشد کرده باشند، مواد مغذی کافی دریافت کرده باشند و نور آن‌ها مناسب باشد. در واقع اولین قدم و مهم‌ترین قدم برای گل دادن گیاهان، این است که شرایط رشد آن‌ها را به‌خوبی فراهم کنید.

این کار راحت به نظر می‌رسد ولی اصلا این طور نیست. افرادی که گل‌های آپارتمانی زیادی در خانه دارند، تصور می‌کنند یک دستورالعمل و یک روش نگهداری، برای تمام گیاهان، درست عمل می‌کند. ولی هر گیاه، نیاز متفاوتی دارد. شاید گیاهانی که در خانه دارید، با همین مراقبت‌های عادی و همیشگی، زنده بمانند و سرسبز باشند ولی این زنده بودن به این معنا نیست که بهترین شرایط رشد را دارند.

علت گل ندادن گیاهان آپارتمانی

در ادامه به چند دلیل مهم اشاره می‌کنیم. ممکن است گل ندادن گیاهان آپارتمانی گل‌دار به خاطر یکی از دلایل زیر باشد.

نگهداری در فضای بسته

تمام گیاهان گل می‌دهند ولی تعداد کمی از آن‌ها اگر به‌شکل گیاه آپارتمانی نگهداری شوند، در نهایت گل می‌دهند. در واقع بعضی از گیاهانی که در بیرون و حتی در فضای گلخانه، گل‌دار هستند، ممکن است در خانه گل ندهند. موقع خرید حتما از باغبان یا گل‌فروش بپرسید که آیا گیاه در داخل خانه هم گل می‌دهد یا نه؟

رشد ناکافی

در بعضی از گیاهان، اندازه‌ی گیاه باید به حد مشخص برسد و تا اندازه‌ای رشد کند که گل بدهد. برخی گیاهان در ده سالگی گل می‌دهند. پس یکی از دلایل گل ندادن گیاهان این است که به سن گل‌دهی نرسیده‌اند.

زمان گل‌دهی

برخی از گیاهان در تمام طول سال گل می‌دهند که مشهورترین آن‌ها بنفشه آفریقایی است. اگر از این گیاهان به‌خوبی مراقبت کنید، گل دادن آن‌ها متوقف نمی‌شود. برخی گیاهان به صورت سالانه و در فصل مشخصی گل می‌دهند. اگر گلدان شما گل نمی‌دهد، یک سال صبر کنید تا به فصل گل‌دهی برسد. باید گیاه را به‌خوبی بشناسید و زمان گل‌دهی آن را بدانید. در غیر این فصل‌ها نمی‌توانید از گیاه انتظار گل دادن داشته باشید.

نور ناکافی

گیاهانی که گل می‌دهند معمولا به نور زیادی نیاز دارند. اگر خانه‌ای تاریک دارید نباید توقع داشته باشید که گلدان شما مرتب گل داشته باشد. نور کم باعث می‌شود که گیاه کم‌پشت شود و کمتر تمایل به گل دادن داشته باشد.

زمان استراحت

تمام گیاهان به خواب هم نیاز دارند. البته گیاهان خوابی شبیه به آنچه ما تجربه می کنیم ندارند ولی در طول روز به ساعت‌های تاریکی نیاز دارند. تغییر در طول شب مثلا کوتاه شدن شب‌ها می‌تواند روی عملکرد گیاه تاثیر داشته باشد. مقدار این تاریکی مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی گل‌دار به شرایط منطقه‌ی بومی گیاه بستگی دارد.

کمبود مواد مغذی

گیاهان آپارتمانی چون در فضایی محدود نگهداری می‌شوند ممکن است خیلی زود مواد مغذی خاک را استفاده کنند. در نتیجه گاهی لازم است که به گیاه کود بدهید تا نیازهای گیاه به مواد معدنی تامین شوید. کود مورد نیاز را با توجه به نوع گیاه، از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید.

تغییر در دما

جابه‌جا کردن گیاه و تغییر در دمای محیط نگهداری آن می‌تواند باعث وارد شدن شوک به گیاه شود و روند گل دادن آن را متوقف کند. اگر می‌خواهید گیاه آپارتمانی گل‌دار را جابه‌جا کنید و دو محیط، اختلاف دمای زیادی دارند، باید گیاه را کم‌کم به محیط جدید عادت دهید.

5/5 - (31 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *