۱۰ گیاه آپارتمانی مقاوم که در تراریوم خوب رشد می‌کنند + آموزش ساخت تراریوم در منزل
گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم | بیهوش ✔️ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب کار در خانه

زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

گیاهان مناسب تراریوم : انتخاب کردن گیاه مناسب برای نگهداری در تراریوم می‌تواند سخت باشد چون گیاهان آپارتمانی متعددی وجود دارند که هم ظاهر بسیار زیبایی دارند و هم در فضایی مثل تراریوم می‌توانند رشد کنند. گیاهانی که در ادامه معرفی می‌کنیم بسیار سازگار هستند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید. بعد از ساخت تراریوم در منزل حتی افراد تازه‌کار هم می‌توانند این گیاهان را نگهداری و حتی تکثیر کنند. در فضای بسته‌ای مثل تراریوم، گیاهان معمولا به آب نیاز ندارند و برای سال‌ها با کمترین میزان مراقبت، به‌راحتی رشد می‌کنند. برای آشنایی با این گیاهان آپارتمانی در ادامه با مجله سرگرمی و آموزشی بیهوش همراه باشید.

تراریوم چیست؟

تراریوم یا باغ شیشه‌ای یک محفظه‌ی بسته‌ی شیشه‌ای است که حاوی خاک است و در آن گیاهان مناسب را می‌کارند و به‌عنوان یک وسیله‌ی تزیینی در خانه نگهداری می‌کنند. تراریوم‌ها دو دسته هستند؛ بعضی از انواع آن کاملا مهر‌وموم شده‌اند و برای رسیدگی به گیاهان داخل آن، باید در آن را باز کنید. نوع دیگر تراریوم‌ها ممکن است باز باشند.

در تراریوم‌های مهر و موم شده، یک چرخه‌ی آب در مقیاس کوچک ایجاد می‌شود به همین دلیل معمولا به آب دادن نیاز ندارند چون رطوبت خاک و گیاه تبخیر می‌شود، در برخورد با دیواره‌های ظرف شیشه‌ای دوباره به شکل قطره‌های آب داخل تراریوم می‌ریزد. به همین دلیل فضای مطلوبی برای رشد گیاهان رطوبت‌دوست فراهم می‌شود.

نور و گرما هم از طریق شیه‌های اطراف تراریوم به‌راحتی به داخل باغ شیشه‌ای منتقل می‌شود. تراریوم‌ها اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و یک وسیله‌ی تزیینی جذاب هستند که می‌توانید در خانه آن را نگهداری کنید و از دیدن یک باغ شیشه‌ای کوچک و زیبا در اتاق خود لذت ببرید.

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

چه گیاهی برای نگهداری در تراریوم شیشه ای مناسب است؟

برای انتخاب گیاه مناسب برای نگهداری در تراریوم شیشه ای باید به اندازه‌ی گیاهان توجه کنید. گیاهانی بخرید که به اندازه‌ی کافی کوچک باشند. بهتر است که گیاهان داخل تراریوم، با دیواره‌ی آن تماس نداشته باشند. برای اینکه گیاهانی با اندازه‌ی مناسب تهیه کنید، تنگ یا محفظه‌ای را که برای تراریوم در نظر می‌گیرید، موقع خرید گل و گیاه همراه خود ببرید.

۱۰ گیاه آپارتمانی مناسب برای نگهداری در تراریوم شیشه ای

چند نمونه از گیاهانی را که برای نگهداری در تراریوم مناسب هستند در ادامه معرفی می‌کنیم. البته فهرست گیاهان آپارتمانی مناسب برای تراریوم به همین ده نمونه محدود نمی‌شوند. هر گیاهی که به رطوبت و گرما و نور زیاد علاقه داشته باشد، برای نگهداری در تراریوم گزینه‌ی خوبی است.

۱- پیله‌آ میکروفیلا

گیاهان مناسب تراریوم

پیله‌‌آ میکروفیلا یکی از گیاهان خانواده‌ی پیله‌آ است. گاهی آن را سرخس توپخانه هم می‌نامند. البته این گیاه از خانواده‌ی سرخس نیست و دلیل نام‌گذاری آن به‌عنوان سرخس توپخانه این است که دانه‌های خود را با صدای ترکیدن به بیرون پرتاب می‌کند و گاهی این دانه‌ها در فاصله‌های دور می‌افتند. این گیاه ظاهری بسیار زیبا و دوست‌داشتنی دارد و به‌راحتی رشد می‌کند. با کمی مراقبت رایج برای همه‌ی گیاهان آپارتمانی، می‌توانید آن را نگهداری کنید و از ظاهر زیبای آن در خانه لذت ببرید.

نور: نور متوسط تا زیاد و غیرمستقیم
آب: متوسط
رنگ: گل‌های قابل توجهی ندارد

۲- پیله‌آی نقره‌ای یا گیاه آلومینیومی

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

گیاه آلومینیومی بومی ویتنام است و نور کم تا متوسط و آب‌وهوای گرم و مرطوب را دوست دارد. برگ‌های این گیاه دارای رگه‌های نقره‌ای و سفیدرنگ است که جذابیت خاصی به آن می‌دهد. این گیاه خیلی زود رشد می‌کند به همین دلیل باید چند وقت یک بار آن را هرس کنید تا فضای داخل تراریوم را پر نکند. این گیاه خیلی زود و راحت ریشه می‌زند به همین دلیل خیلی راحت با قلمه زدن می‌توانید آن را تکثیر کنید و در گلدان دیگری بکارید و آن را به دوستان و عزیزان خود هدیه کنید.

نور: کم تا متوسط
آب: آب‌دهی منظم در بهار و تابستان، آب‌دهی کمتر در فصل‌های دیگر سال
رنگ: برگ‌های سبز با رگه‌های سفید و نقره‌ای

۳- گل سنگ

گیاهان مناسب تراریوم

گل سنگ گیاهی بسیار زیبا و چشم‌نواز است و در رنگ‌های متنوعی مثل صورتی، قرمز و نقره‌ای وجود دارد. نگهداری از گل سنگ بسیار راحت است و چون خیلی زود رشد می‌کند باید به آن رسیدگی کنید و گاهی هرس کنید تا همیشه گیاهی زیبا و پرپشت داشته باشید.

نور: نور زیاد و غیرمستقیم
آب: آب‌دهی منظم در بهار و تابستان، آب‌دهی کمتر در فصل‌های دیگر سال
رنگ: برگ‌های سبز با رگه‌های سفید (انواع مختلف این گیاه، رنگ‌های متعددی دارند.)

۴- مارانتا لوکونورا

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

گیاه مارانتا لوکونورا گیاهی بسیار زیبا با رگبرگ‌های قرمزرنگ است. این گیاه را گیاه دعاخوان هم نامیده‌اند چون در طول شب برگ‌های آن جمع می‌شود انگار که در حال دعا خواندن است. اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند خیلی زود متوجه می‌شوید چون برگ‌های آن در طول روز هم بسته می‌مانند و این علامتی است که نشان می‌دهد برگ‌ها نور کافی دریافت نمی‌کنند. این گیاه را باید در فضایی گرم نگهداری کنید به همین دلیل اگر آن را در تراریوم می‌کارید، تراریوم را کنار پنجره‌هایی که هوای سرد در آن رفت و آمد می‌کند، قرار ندهید.

نور: متوسط و غیرمستقیم
آب: آب‌دهی منظم در بهار و تابستان، آب‌دهی کمتر در فصل‌های دیگر سال
رنگ: برگ‌های سبز با رگه‌های قرمز و سفید

۵- پوتوس

گیاهان مناسب تراریوم

گیاه پوتوس جذابیت خاصی به تراریوم‌های بزرگ می‌دهد. این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار مقاوم است که در شرایط مختلف آب‌‌وهوایی به راحتی رشد می‌کند و رشد زیادی دارد. پوتوس به مراقبت کمی نیاز دارد و بسیار سازگار است. برای اینکه همیشه ظاهری زیبا و مرتب داشته باشد و پرپشت باشد، باید مرتب آن را هرس کنید. تکثیر کردن پوتوس هم بسیار راحت است. فقط کافی است بخشی از ساقه‌ی آن را در آب بگذارید تا ریشه بزند.

نور: نور زیاد و غیرمستقیم
آب: آب نسبتا کم، از آب دادن بیش از حد به پوتوس خودداری کنید.
رنگ: برگ‌های سبز با رگه‌های سفید و زرد

۶- قاشقی یا پپرومیا

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

صدها مدل گل قاشقی وجود دارد اما رایج‌ترین نوع آن پپرومیای کاپراتا است که هم می‌تواند برگ‌های کاملا سبز داشته باشد و هم برگ‌هایی که کمی رنگ قرمز دارند. این گیاه معمولا رشد آرامی دارد و در تراریوم به بهترین شکل رشد می‌کند. این گیاه آپارتمانی گاهی اوقات گل‌های زیبایی می‌دهد. اگر خوش‌شانس باشید و پپرومیای شما گل داد، جذابیت تراریوم شما را دوچندان می‌کند.

نور: نور کم تا زیاد ولی غیرمسقیم
واتر: آب نسبتا کم، آن را بیش از اندازه آب ندهید.
رنگ: برگ‌های سبز یا قرمز و سبز

۷- چمن عروس یا اشک نوزاد

گیاهان مناسب تراریوم

چمن عروسی یا اشک نوزاد گیاهی با برگ‌های کوچک است که اسم‌های متعددی دارد. گاهی اوقات آن را اشک فرشته، آرامش خانه و… هم می‌نامند. این گیاه اگر در شرایط مناسبی قرار بگیرد می‌تواند کاملا تهاجمی باشد و تمام باغ و باغچه را بگیرد. این گیاه در تراریوم ظاهر بسیاری زیبایی ایجاد می‌کند و رشد نسبتا آرامی دارد.

نور: نور زیاد
آب: رطوبت دائمی
رنگ: گل‌هایی به رنگ سفید و کرم

۸- سرخس دکمه‌ای

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

سرخس دکمه‌ای یکی از زیباترین گیاهانی است که می‌توانید در تراریوم نگهداری کنید. این گیاه بومی کشور نیوزیلند است. سرخس دکمه‌ای گیاه نسبتا مقاومی است و می‌توانید خشکی را تحمل کند و نگهداری از آن تقریبا راحت است.

نور: سایه‌ی کامل یا نور فیلتر شده
آب: آب‌دهی به شکل هفتگی
رنگ: برگ‌های سبزرنگ

۹- انجیر رونده

گیاهان مناسب تراریوم

انجیر رونده برگ‌های کوچک و به شکل قلب دارد و تقریبا برای هر نوع تراریومی مناسب است. انجیر رونده همانطور که از اسم آن پیداست، یک گیاه رونده است در نتیجه می‌توانید آن را به هر طرفی که دوست دارید هدایت کنید. به خاطر همین ویژگی، انجیر رونده برای نگهداری در تراریوم‌های بزرگ مناسب است. این گیاه را می‌توانید به‌راحتی با قلمه گرفتن از ساقه تکثیر کنید.

نور: نور کامل یا جزئی آفتاب
آب: گاهی اوقات به آب نیاز دارد.
رنگ: برگ‌های سبز

۱۰- کروتون

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

این گیاه زیبا می‌تواند جذابیت خاصی به تراریوم شما اضافه کند. کروتون برگ‌های ضخیم و درخشان دارد و در رنگ‌های بسیار متنوعی پیدا می‌شود. یکی از انواع آن دارای برگ‌هایی با رده‌های طلایی‌رنگ است. این گیاه را به‌عنوان گیاهی مناسب برای نگهداری در تراریوم می‌شناسند ولی در تراریوم‌های باز و گلدان هم می‌توانید به‌خوبی از آن نگهداری کنید.

نور: نور زیاد و غیر مستقیم با تاب لکه‌ای نور
آب: گاهی اوقات به آب نیاز دارد.
رنگ: سبز، طلایی، نارنجی

چطور یک تراریوم ساده بسازیم؟

گیاهان مناسب تراریوم

 

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، تراریوم‌ها ممکن است کاملا بسته باشند یا اینکه فضایی برای عبور جریان هوا داشته باشند. ابتدا باید گیاهانی را که می‌خواهید در تراریوم شیشه ای نگهداری کنید مشخص کنید. بعضی از گیاهان به جریان هوا نیاز دارند.

درست کردن یک تراریوم ساده، بسیار راحت است و با وسایل ارزان می‌توانید آن را تهیه کنید. حتی تنگ ماهی هم می‌تواند فضای مناسبی برای درست کردن تراریوم باشد. تراریوم‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی برای هدیه دادن هستند.

وسایل لازم

بیلچه‌ی باغبانی
ظرف شیشه‌ای
شن و ماسه یا سنگ‌های ساحلی
کربن فعال (قابل تهیه از گلفروشی‌ها یا فروشگاه‌های حیوانات خانگی)
چند گیاه مخصوص تراریوم
خاک گلدان نو
پیت ماس
وسایل تزیینی (اختیاری)

طرز تهیه

۱- ظرف مناسب انتخاب کنید

برای ساخت تراریوم در منزل از یک ظرف شیشه‌ای استفاده کنید. می‌توانید ظرفی بدون در یا دارای در انتخاب کنید و انتخاب نوع آن بستگی به گیاهان داخل تراریوم دارد. ظرفی که انتخاب می‌کنید باید کاملا تمیز و استریل باشد. می‌توانید از تنگ‌های شیشه‌ای ماهی هم استفاده کنید. هر چقدر که تراریوم فضای بیشتری داشته باشد بهتر می‌توانید آن را تزیین کنید و غیر از گیاهان، وسایل تزیینی مثلا صدف‌های ساحلی هم در آن بریزید.

نکته: تراریوم‌هایی که در باز دارند، کمتر دچار مشکلاتی مثل تراکم و تغلیظ هوا یا بیماری‌های قارچی در گیاهان می‌شوند.

۲- گیاهان دلخواه را انتخاب کنید

از گیاهانی که بالاتر معرفی کردیم، یک یا چند نمونه انتخاب کنید. البته فهرست گیاهان آپارتمانی مناسب برای نگهداری در تراریوم به همین موارد محدود نمی‌شود. مثلا دراسینا، بامبوی خوش‌شانس و فیتونیا هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این کار باشند. انتخاب گل تراریوم اهمیت زیادی دارد چون باید با شرایط فضای داخل آن، هماهنگ باشد.

۳- لایه‌ی زهکشی را اضافه کنید

تنگ‌های تراریوم سوراخی برای خروج آب ندارند. به همین دلیل باید یک لایه‌ی زهکشی در انتهای آن درست کنید تا آب را از ریشه‌ی گیاهان دور نگه دارید. یک لایه پیت ماس در انتهای تنگ بریزید تا یک لایه‌ی جذب‌کننده‌ی آب در زیر آن ایجاد شود. می‌توانید به جای پیت ماس لایه‌‌ای ۵ سانتی‌متری از سنگریزه در ته تنگ ایجاد کنید. هر چقدر که تنگ یا تراریوم بلندتر باشد، باید لایه‌ی پهن‌تری برای زهکشی آن در نظر بگیرید. روی آن با بیلچه یک لایه‌ی یک تا دو سانتی‌متری از کربن فعال بریزید. این لایه هم به زهکشی کمک می‌کند و هم بوی نامطبوع داخل تراریوم را از بین می‌برد.

۴- خاک را اضافه کنید

روی سنگ و لایه‌ی کربن، یک لایه پیت ماس و بعد خاک و کود مخصوص گلدان بریزید. همه‌چیز را لایه‌لایه و مرتب داخل تنگ بریزید تا هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم لایه‌ها با هم ترکیب نشوند. به اندازه‌ای خاک بریزید که گیاهانی که می‌کارید فضای کافی داشته باشند و با دیواره‌های تراریوم تماس پیدا نکنند.

۵- گیاهان دلخواه خود را آماده کنید

گیاهانی که برای تراریوم در نظر گرفتید آماده کنید. اگر بیش از اندازه ریشه دارند می‌توانید هرس ریشه هم انجام دهید. هرس ریشه‌ها رشد گیاهان را کندتر می‌کند که برای فضایی محدود مثل تراریوم مناسب است.

نکته: قبل از کاشتن گیاهان، درباره‌ی طراحی فضای داخل تراریوم تصمیم بگیرید. لازم نیست سطح خاک روی آن صاف باشد. می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید فضای داخلی باغ شیشه‌ای خود را طراحی کنید و به آن پستی و بلندی بدهید.

۶- گیاهان را در تراریوم بکارید

خاک اضافی ریشه‌ی گیاهان را بگیرید. با یک بیلچه یا با انگشت، فضای خالی در خاک تراریوم ایجاد کنید و گل تراریوم را بکارید. دور آن را با خاک گلدان محکم کنید.

۷- تراریوم را تزیین کنید

بعد از کاشتن گیاهان، می‌توانید فضای داخلی تراریوم شیشه ای را به دلخواه تزیین کنید. در گلفروشی‌ها می‌توانید وسایل تزیینی تراریوم را پیدا کنید مثلا کلبه‌های چوبی کوچک، نیمکت چوبی، پرچین و… با صدف و سنگ‌های ساحلی هم می‌توانید فضای زیبایی داخل تراریوم ایجاد کنید.

۸- تراریوم را آب بدهید

برای آب دادن به تراریوم‌ از اسپری استفاده کنید. همین قدر که خاک آن مرطوب شود کافی است. نباید زیر تراریوم پر از آب شود. گاهی اوقات لازم است دیواره‌های تراریوم را تمیز کنید. با همین اسپری می‌توانید آن را تمیز کنید.

هشدار: برای تمیز کردن شیشه‌ی تراریوم‌ از سمت داخل هرگز از شیشه پاک‌کن استفاده نکنید چون گازهای ناشی از آن می‌تواند گل تراریوم را خراب کند.

نگهداری از تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

 

نگهداری از تراریوم راحت است. برای اینکه از آن مراقبت کنید این سه قدم را هر چند وقت یک بار تکرار کنید؛

خاک را لمس کنید و اگر خشک شده آن را مرطوب کنید. در تراریوم‌ها معمولا رطوبت خاک برای مدت بیشتری دوام می‌آورد و به اندازه‌ی گلدان ها نیاز به آبیاری ندارند. تراریوم‌های بسته هر ماه یکی دو بار باز کنید تا هوا داخل آن جریان پیدا کند. تا زمانی که بخار تراریوم خارج شود، در آن را باز بگذارید. اگر تراریوم‌ را زیاد اب داده‌اید، با همین روش می‌توانید رطوبت اضافه را از آن خارج کنید. برگ‌های زرد و خشک گیاهان را جدا کنید و دور بریزید. اگر گیاهان به هرس کردن نیاز دارند، شاخه و برگ اضافه‌ی آن‌ها بزنید. تراریوم به کود دادن نیاز ندارد چون رشد زیاد گیاه، باعث می‌شود که فضای تراریوم تنگ‌تر شود و دائم مجبور به هرس کردن گیاه شوید.

5/5 - (12 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *