نحوه نگهداری انواع مواد غذایی
نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی | بی هوش ✅ سایت سرگرمی و تفریحی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی: برای نگهداری مواد غذایی روشهای متفاوتی وجود دارد حتی  ممکن است شما از خیلی از این روش ها آگاهی نداشته باشید نیازی نیست همیشه همه نوع مواد غذایی در یخچال نگهداری شود بعضی مواد غذایی فقط هنگام مصرف باید شستشو شوند در غیر اینصورت در مدت زمان کمی از بین می رود. برای ادامه مطلب با بی هوش همراه باشید.

آموزش اصول نگهداری درست مواد غذایی

 نگهداری غلات در ظروف دربسته باید به صورتی در مسیر عبور و مرور نباشد که احتمال انتقال آلودگی وجود داشته باشد. همچنین این ظروف باید بر روی پالت قرار گرفته و حتما در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

نحوه نگه داری سیب 

شما باید برای نگه داری سیب با هر مواد غذایی دیگر خودداری کنید,زیرا سیب ها مقدار زیادی اتیلن از خود پخش کرده,که تولید گاز را افزایش خواهد داد و مدت رسیدگی و فاسد شدن را سرعت می بخشد. توجه داشته باشید سیب ها را کنار موز و مرکبات قرار ندهید زیرا اتیلن بیش از حد تولید می کنند.

شما میتوانید سیب ها را را در دمای اتاق نگه دارید اما اگر در کشوی یخچال نگه داری شود ، عمر طولانی تری دارند ، به مدت یک ماه.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری مارچوبه

اگرانتهای مارچوبه را برش دهید و سپس آنها را به صورت عمودی داخل یک لیوان آب بگذارید و با یک پلاستیک آن را کاملا بپوشانید اگرآب درون لیوان تیره شد، بلافاصله تعویض کنید.

نحوه نگهداری آواکادو

برای نگهداری آواکادو می توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید,حداقل تا زمانی که رسیده شوند قرار دادن آنها در یخچال قبل از رسیده شدن ،می تواند روند رسیدن را کند تر کند و یا به طور کلی آن را متوقف سازد و به نوبه خود سبب خراب شدن میوه می شود.

قبل از اینکه کاملا رسیده شوند , می توان آن را در یخچال نگهداری کنید.اگر برش داده اید,مقداری آب لیمو بر روی آن بپاشید و برای جلوگیری از اکسید شدن و برای نگهداری طولانی مدت ,آن را در یک ظرف نگهداری کنید .

نحوه نگهداری موز

هرگز موز را در یخچال نگذارید. فقط هنگامی این کار را انجام دهید که موز رسیده باشد .مانند آواکادو,نگهداریی موز در یخچال نیز می تواند فرآیند رسیدن را متوقف کند. تا هنگامی که شروع به گرفتن لکه های قهوه ای بکنند ،آن ها را در دمای اتاق نگهداری کنید و سپس برای عمر بیشتر آن را در یخچال قرار دهید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری چغندر

اولین کاری که باید انجام دهید این است که برگهای چغندر را جدا کرده انجام اینکار,از کاهش رطوبت ریشه جلوگیری خواهد کرد,که آنها را تازه تر نگه میدارد.می توانید چغندرها را در کشوی یخچال نگهداری کنید و تا هنگامی که آماده مصرف شدن  نشده اید,آنها را نشوئید.

نحوه نگهداری فلفل دلمه ای

بهترین راه برای نگه داری فلفل دلمه ای این است که آن را نشویید,و در یخچال نگهداری شود. رطوبت باقی مانده می تواند مانع از پوسیدگی زودرس شود,بهتر است قبل مصرف آن را بشوئید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری توت

توت ها باید همیشه سرد نگهداری شوند,پس قطعا باید در یخچال نگه داری شوند.توصیه می شود اگر کلاهک های سبز و یا ساقه دارند مانند توت فرنگی برای تازه نگه داشتن آنها تا زمان مصرف جدا نکنید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

روش نگهداری کلم بروکلی

کلم بروکلی جزء سبزیجات زمستانی می باشد و برای درجه هوای سرد ساخته شده و درجه هوای گرم میتواند باعث فاسد شدن شود. کلم بروکلی را در یک حوله کاغذی مرطوب در کشوی یخچال نگه دارید تا سرد،ترد و تازه بمانند.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری کلم پیچ

کلم پیچ را نشویید و با کیسه پلاستیک در یخچال نگه داری کنید به این ترتیب کلم پیچ ها باید تا یک هفته و شاید هم بیشتر عمر کنند.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری کلم

بهترین راه برای نگه داری کلم، در کشوی یخچال می باشد و تا زمان مصرف برش ندهید. اگر میخواهید کلم برش داده شده را نگه داری کنید، بهتر است آن را محکم بسته بندی و یا در کیسه بگذارید و در یخچال نگهداری کنید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری گل کلم

بهترین راه نگه داری گل کلم میتوانید با یک پلاستیک آن را بسته بندی کرده و در کشوی یخچال نگهداری کنید ,سمت ساقه را به سمت بالا بگذارید تا سر رطوبت نداشته باشد.تا زمانی که آماده مصرف نشده است، کل سر گل کلم را نگه دارید زیرا گل کلم از پیش بریده شده,همان قدرت را برای ماندگاری بیشترنخواهد داشت.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری هویج

هویج را در محیط خنک ,تاریک و خشک مانند یخچال نگهداری کنید درحالی که آنها برای مدت طولانی در دمای اتاق نیز خواهند ماند.

نحوه نگهداری کرفس

بهتر است کرفس را در بسته بندی های فویل آلمینیومی در کشوی یخچال نگه دارید نگه داری کرفس در بسته بندی های پلاستیکی ,گاز اتیلن منتشر خواهد کرد,همان گازی که در سیب ,موز و مرکبات تولید میشود که میتواند سرعت فرآیند پوسیدگی را بیشتر کند.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

 نحوه نگهداری گیلاس و آلو

تویه می کنیم این دو میوه هسته دار را سرد نگه دارید، زیرا عمر طولانی تری خواهند داشت ، همچنین توصیه می شود که گیلاس را زود بخورید,زیرا هرچه مدت طولانی تری در یخچال بمانند، به تدریج شیرینی خود را از دست خواهد داد.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

 نحوه نگداری مرکبات

آنها را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنیدهمچنین میتوانید مرکبات را در یخچال نگهداری کنید. آنها در دمای اتاق چند روز تا یک هفته، و در یخچال تا چندین هفته باقی خواهند ماند.

نحوه نگهداری ذرت

اجازه ندهید ذرت خشک شود. تا زمان مصرف,پوست آن را جدا نکنید و ذرت را در بسته بندی پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

نحوه نگهداری خیار

خیار ها به سرما حساس بوده و قرار گرفتن در دمای زیر ۵۰ درجه به بافت و طعم آنها آسیب خواهد زد ، این گیاه یکی از میوه هایی است که اگر در دما اتاق نگه داری شود، بیشتر عمر خواهد کرد.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری سیر

سیر را در یخچال نگهداری نکنید! سرد نگه داشتن سیر بافت های آن را بدتر می کند. در یک سبد در گوشه خنک آشپزخانه  از آنها نگه داری کنید.

نحوه نگهداری انگور

انگور های نشسته تا یک هفته در یخچال ماندگاری دارند.مانند دیگر محصولات,شستن آنها قبل از نگه داری,باعث پوسیدگی زودرس آنها خواهد شد.فقط قبل از آماده شدن برای خوردن آنها را بشوئید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

 نگهداری گیاهان

گیاهان تازه را میتوان در یخچال نگه داری کرد ,آنها را خشک و بسته بندی شده و یا در یک شیشه یا یک لیوان آب نگه داری کنید ، اگر تصمیم گرفتید که آنها را در یک لیوان آب قرار دهید,مطمعن شوید که قبل از انجام اینکار انتهای آنها را تمیز کرده اید.

نحوه نگهداری کیوی

مانند موز و آواکادو، می توانید کیوی را در یخچال نگهداری کنید اما تا زمانی که آنها کاملا رسیده شوند باید صبر کنید.اگر شما آنها را در یخچال نگه دارید به خوبی تا یک ماه باقی ماندگاری دارند و اگر اینکار را نکنید، تنها چند روز بیشترسالم نیستن.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و اسفناج  را در یخچال نگه دارید و مطمعن شوید که آنها از هرگونه رطوبتی دور باشند و در کشوی یخچال ایمن نگه دارید.

بهترین راه کار این است آنها را کاملا شسته و سپس در بسته بندی پلاستیکی با یک حوله کاغذی در کشوی یخچال نگهداری کنید.

نگهداری مناسب انبه

انبه ها را تا زمانی که می رسند در دمای اتاق نگهداری کنید ،اما بعد از آن میتوانند به یخچال منتقل شوند ، برای سرعت بخشیدن به فرآیند رسیدن، آنها را در کیسه های کاغذی نگهداری نمایید. این کار باعث می شود که اتیلن پخش شود و فرآیند رسیدن را سریع تر کند.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری خربزه

خربزه های بریده نشده باید در دمای اتاق نگه داری شوند پس از بریدن خربزه بسیار مهم است که برای جلوگیری از رشد باکتری ها آنها را در یخچال نگه دارید و در یک ظرف در بسته نگهداری شوند.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

شاه بلوط,هلو و زرد آلو این سه میوه جزء میوه هایی هستند که نباید آنها را سرد کرد. یخچال یک خشک کننده رطوبت است در عوض آنها را در یک فضای خنک در گوشه ای از آشپز خانه نگهداری کنید.

نحوه نگهداری پیاز

مانند سیر ، پیاز را در یک مکان سرد و تاریک قرار دهید اما نه در یخچال زیرا اینکار بافت های آن را خراب خواهد کرد.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری هویج سفید(زردک)

مانند هویج, هویج سفید یک سبزی ریشه ای است که برای زمستان های طراحی شده است بنابر این آنها تا مدت زمان مشخصی در کشوی یخچال شما نگه داری خواهند شد. برای عمر طولانی آنها را در یک بسته بندی پلاستیک قرار دهید.

نحوه نگهداری گلابی

می توانید گلابی ها را هم در یخچال و هم در دمای اتاق نگهداری کنید، آنها در یخچال بیشتر باقی ماندگاری دارد ،اما تا قبل از رسیده شدن آنها باید از اینکار خودداری کرد در غیر این صورت ممکن است کمتر عمر کنند. برای حفظ گلابی های بریده شده,مقداری آب لیمو بر روی آنها بپاشید تا از اکسیداسیون و قهوه ای شدن حفظ کنید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری آناناس

آناناس را  می توانید در یخچال نگه دارید,اما بعد از اینکه در دمای اتاق کاملا رسیده شد قبل از نگه داری آن در یخچال اگر سالم و نبریده بود آن را در یک پلاستیک قرار داده و اگر بریده است آن را در یک ظرف در بسته و خالی از هوا قرار دهید.

نحوه نگهداری انار

انار را می توانید در دمای اتاق و یا یخچال نگهداری کنید اگر دون نشده باشد,یخچال عمر آنها را دوبرابر خواهد کرد از یک هفته به دو هفته .انار دون شده را در یک ظرف درب دار قرار دهید و آنها برای چند روز عمر خواهند کرد.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری سیب زمینی

سیب زمینی را مانند سیر و پیاز، در یک فضای خنک و تاریک که یخچال نیست نگهداری کرده و نباید آنها را با پیاز نگهداری کنید زیرا گاز تولید شده از پیاز ممکن است باعث خرابی سیب زمینی شود.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری کدو حلوایی

بهترین راه برای نگه داری کدو حلوایی مانند کدوی سبز این است که آن را در یک پلاستیک درون کشوی یخچال نگهداری کنید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

نحوه نگهداری گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هرگز نباید در یخچال گذاشته شود، زیرا سرما آنها را نرم و خمیر مانند خواهد کرد. آنها را در دمای اتاق دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

چه ظروفی برای نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر مناسب است؟

بهترین ظروف نگه داری مواد غذایی ظروف در داری می باشند که روی آن ثابت شود و پس از بسته شدن اجازه ورود به هوا را ندهد. ظروف شیشه ای با درب محکم بهترین گزینه برای دور نگه داشتن غذا از هوا می باشند. همچنین ظروف پلاستیکی که دارای درب محکم می باشند نیز خوب کار می کنند زیرا سبک بوده و در اندازه های متنوعی موجود می باشند ، پس برای نگداری مواد غذایی و وعده های غذایی بسته بندی شده پیشنهاد می شوند.

نحوه نگهداری انواع مواد غذایی

به یاد داشته باشید از ظرف های سرامیکی استفاده نکنید زیرا این ظروف دارای منافذ زیادی می باشند و نمی توانند مانع ورود هوا شوند.

توجه داشته باشید از ظرف بزرگ تر از اندازه ی مورد نیاز استفاده نکنید، به خصوص برای فریز کردن غذا، زیرا هوای داخل ظرف می تواند سبب خرابی مواد غذایی شود.

همیشه قبل از قرار دادن ظرف در مایکروویو برای آن یک هواکش گذاشته تا اجازه دهید بخار از آن خارج شود.

 

5/5 - (21 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *