درمان بیماری کم خونی
کم خونی و راه درمان

درمان بیماری کم خونی | بی هوش ✅ سایت سرگرمی و تفریحی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

درمان بیماری کم خونی : کم‌خونی هنگامی رخ میدهد که در رگ‌ها به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز رنگ برای حمل اکسیژن به نقاط گوناگون تن وجود نداشته باشد.ممکن میباشد گلبول‌های قرمز‌رنگ کمبود هموگولوبین داشته ‌باشند(پروتئینی که استدلال رنگ قرمز‌رنگ سلول‌های خونی میباشد).از هر ۱۰ نفر خانم و یا اینکه دختر نوجوان،یک نفر کم‌خونی داراست.مردان و خردسالان نیز در معرض خطر کم‌خونی می‌باشند.نشانه‌های کم‌خونی در صورتیکه با اینکه خواب خوبی دارید البته باز هم حس خستگی می کنید و یا این که در عمل‌های روزمره خویش انرژی کم میاورید،شاید درگیر کم‌خونی گردیده باشید.کم‌خونی میتواند بسترساز ایرادات روانی و حافظه گردد.

درمان بیماری کم خونی

نشانه های کم خونی

نشانه‌های بیماری کم‌خونی عبارتند از:

  • شم ضعف و خستگی
  • سرگیجه
  • پوست رنگ پرید
  • سردرد
  • بی حسی یا این که شم سوزوسرما در دست‌ و پا
  • دمای پایین تن

اشخاصی که کم‌خونی دارا هستند اکسیژن مو جود در خونشان معدود میباشد،در فیض قلب مجبوراست دشوار تر فعالیت نماید تا این کمبود را جبران کرده و اکسیژن را به کلیه ارگان‌های تن برساند.علائم مرتبط با قلب مشتمل بر آریتمی( نامنظمی در ضربان قلب)،تنگی نفس و درد قفسه سینه میباشد.کم‌خونی درکودکان و نوجوان ها نسبتاً از هر ۷ نوپا ۲ ساله،یک نفر ایراد کم‌خونی داراست.اکثر زمان ها،استدلال کم‌خونی خردسال ها نبود آهن کافی در برنامه غذایی میباشد.خردسالان دچار به کم‌خونی و فقر آهن ممکن میباشد میل به تناول کردن چیزهای غیر معمول مانند خاک،خاک رس،یخ و یا این که نشاسته پیدا نمایند.بدین رفتار پیکا گفته می گردد.خردسال ها در ۱۲ ماهگی بایستی آزمایش کم‌خونی بدهند.درصورتی که که اختلال کم‌خونی در خردسال ها معالجه نشود ممکن میباشد منجر ساخت‌و‌ساز مشکلاتی در پرورش مغزی آن‌ها خواهد شد.شم خستگی همیشگی در نوجوان ها میتواند به جهت کم‌‎خونی باشد.نوجوان ها به خیال پرورش ناگهانی در روزگار بلوغ در خطر کم‌خونی و فقرآهن می باشند.دختران برنا نیز به خیال و خاطر عصر‌ قاعدگی،بیشتر در معرض خطر می‌باشند.

کمبود آهن و بارداری نیمی از خانم‌های آبستن نقص‌ کم‌خونی و فقر آهن دارا‌هستند.خانم‌های حامله می بایست در برنامه غذایی روزمره خویش حدود ۲۷ میلی گرم آهن جذب نمایند.ویتامین‌هایی که در دوره‌ی بارداری با پیشنهاد پزشکان مصرف می گردد هم ممکن میباشد دارنده آهن باشند.در طی دوره‌ی بارداری و پس از ولادت نوباوه نیز می بایست آزمایش کم‌خونی داده گردد.

 

کم خونی و راه درمان

کم خونی و راه درمان

  
علت کمبود آهن چه می‌باشد؟
 ۱-دریافت کم آهن برنامه‌ی غذایی کم آهن،ممکن میباشد سبب کمبود آهن گردد.آهن موجود در گیاهان و کامل کننده‌ها مانند آهن مو جود در گوشت قرمز‌رنگ به راحتی جذب نمیشود.اشتباهات گوارشی مانند بیماری کرون،بیماری سلیاک و یا این که حتی فعالیت جراحی بای پس معده میتواند بازدارنده از جذب آهن به وسیله تن خواهد شد.مصرف بعضا از غذاها و داروها نیز بازدارنده جذب آهن موجود در طعام می‌گردد.این دارو‌ها و غذاها عبارتند از: لبنیات غذاهای سرشار از کلسیم کامل کننده‌ کلسیم آنتی اسیدها قهوه چای
 ۲-کمبود ویتامین تن برای ساخت‌و‌ساز سلول‌های خونی به ویتامین B12 و فولات نیاز دارااست.برنامه‌ی غذایی که میزان کمی از این ویتامین‌ها را داشته باشد،خطر ابتلا به کم‌خونی را بالا می برد.خلل خود ایمنی (بیماری خودایمنی وقتی صورت می دهد که دستگاه ایمنی تن به نادرست به سلول های سلامت حمله نماید) و یا این که ایرادات گوارشی میتواند بازدارنده از جذب کافی B12 خواهد شد.محصول ها دامی و غلات ناشتایی‌ بی نیاز گردیده منابع نیکی از ویتامین B12 میباشند.فولات در سبزیجاتی که برگ سبز دارا هستند،میوه‌ها،لوبیا و نخود یافت می‌گردد و میتواند به طور اسید فولیک به نان،اسپاگتی وغلات اضافه خواهد شد.
 ۳-بیماری وجود برخی از بیماری‌های مزمن یا این که عفونت سبب ساز می شود که تن نتواند به اندازه کافی سلول خونی بسازد.این خلل قادر است به جهت پایین آمدن هموگلوبین باشد.از دست دادن مقدار زیاد خون هم ممکن میباشد سبب ساز کم‌خونی خواهد شد.به خاطر داشته باشید که با مشاوره پزشک معالج خویش از قرص‌های کامل کننده به کار گیری فرمائید.
 ۴-کم ‌خونی آپلاستیک کم خونی آپلاستیک یک بیماری نادر میباشد.در‌این بیماری مغز استخوان به اندازه کافی سلول خونی ساخت‌و‌ساز نمی‌نماید تا بتواند تن را تغذیه نماید.از هر کدام میلیون،سه نفر سرگرم این بیماری میباشند.قرار به چنگ آوردن در معرض تشعشعات هسته‌ای یک کدام از عارضه ها این بیماری میباشد.از هر ۵ گزینه ۱ نفر این بیماری را به طور موروثی دارااست.در مورد ها شدید مبتلایان بدین بیماری به انتقال خون و یا این که حتی انتقال مغز‌استخوان نیاز پیدا می‌نمایند.
۵-از دست دادن مقدار زیادی خون هم یک کدام از عارضه ها عمده‌ی کم خونی میباشد.قاعدگی شدید،آسیب و یا این که فعالیت جراحی قادر است حالت را برای کم‌خونی و فقر آهن مهیا نماید.بهتر میباشد خانم‌هایی که قاعدگی شدید دارا هستند،هر سال آزمایش کم خونی بدهند.
۶- ایراد در سیستم سلول خونی اختلالات موروثی می تواند در ساخت و ساز سلول‌های خونی نقص‌ ساخت و ساز نماید.تالاسمی یک کدام از این بیماری‌های موروثی میباشد.در تالاسمی تن نمی‌تواند به اندازه کافی سلول خونی و هموگلوبین ساخت و ساز نماید. در بعضا مورد ها این ایراد با تزریق خون معالجه می شود.در اشخاص دچار به کم‌خونی همولیتیک (یکی اشکال کم‌خونی) سلول‌های خونی نابود و سریع از جریان خون محو می گردند. کم‌خونی داسی شکل بیماری موروثی دیگری میباشد که در آن تن به صورت غیر طبیعی هموگلوبین ساخت‌و‌ساز می‌نماید.در این صورت سلول‌های خون صورت دایره‌‌ای خویش را از دست می دهند و داسی شکل می گردند. به همین خیال و خاطر به یکدیگر گیر کرده و به مشقت از رگ‌های خونی عبور می‌نمایند.این موقعیت درد و زخم به بافت‌های تن را پیرو داراست.سلول‌های خونی داسی شکل زودتر از سلول‌های خونی طبیعی از در میان می روند.در ایالات متحده کم‌خونی داسی صورت در بین آفریقایی-آمریکایی‌ها و اسپانیایی‌ها بیشتر شایع میباشد.

  طرق تشخیص کمبودآهن

۱-شمارش بی نقص خون در تست شمارش بی نقص خون،تعداد گلبول‌های قرمز‌رنگ و سپید، پلاکت‌ها و هموگلوبین در تن معین می گردد.همینطور این تست شاخص‌های دیگری مانند اندازه میانگین،تنوع در اندازه، وسعت و غلظت هموگلوبین سلول‎های قرمز‌رنگ خون را نشان می‎دهد. سلول‎های خونی اشخاصی که کم‌خونی یا این که فقر آهن دارا هستند از حد طبیعی کوچکتر میباشد. هنگام انجام این تست ممکن میباشد سوالاتی در زمینه ی علائم کم‌خونی، داروهایی که مصرف می کنید و تاریخچه‌ی این بیماری در خانواده‌تان پرسیده ‌خواهد شد. در شرایطی‌که در تست شمارش بی نقص خون تشخیص داده خواهد شد که در گیر کم‌خونی میباشید، موردنیاز میباشد تست‌های دیگری نیز بر روی شما صورت بپذیرد. برای مثال آزمایشی که در آن سلول‌های خونی را برای داشتن صورت غیر طبیعی آنالیز می‌نمایند یا این که تست الکتروفورز هموگلوبین که نوع هموگلوبین خون را تشخیص می دهد. آزمایش شمارش رتیکولوسیت نیز یک کدام از این تست‌هاست که نشان میدهد مغز استخوان با چه کیفیتی سلول‌های خونی تازه را ساخت می‌نماید.

۲-آزمایش مغز‌استخوان در صورتی‌که مغز‌استخوان خیلی معدود و یا این که خیلی زیاد سلول خونی ساخت و ساز نماید و یا این که ساختاری غیر طبیعی داشته باشد به آزمایش مغز استخوان نیاز میباشد. مغز استخوان در واقع بافتی اسفنجی شکل در درون استخوان‌هاست. مغز استخوان دربردارنده سلول‌های بنیادی میباشد و وظیفه آن تبدیل این سلول‌های بنیادی به سلول‌های خونیست. برای گرفتن این آزمایش، مقدار کمی از مغز استخوان را با سوزن ریزی مستقل می‌نمایند. این عمل حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد و ممکن میباشد مقداری دردناک باشد.

 

معالجه بیماری کم‌خونی

۱-قرص آهن معمولا از قرص آهن برای معالجه کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین به کار گیری می شود.بهتر میباشد آهن را همدم با خوراک استعمال فرمایید به خصوص آب پرتقال و غذاهای سرشار از ویتامین C. مواظب باشید که قرص آهن خویش را یاروهمدم با کلسیم، چای یا این که قهوه مصرف نکنید چون بازدارنده جذب آن می‌گردد. به هیچ وجه قرص آهن را سوای تجویز دکتر معالج استعمال نکنید. همینطور این قرص را از دسترس خردسال ها بدور نگه دارید. مصرف بیش تر از حد آهن می تواند خطرناک باشد. برخی اشخاص علاوه بر قرص آهن،به فولیک اسید و ویتامین B12 نیز نیاز دارا‌هستند.

۲-دارو معمولا داروهای نادر‌خونی برای معالجه بیماری‌های ریشه‌‎ای به کار گیری میشود.در برخی موردها،وقتی که کم‌خونی سبب اشتباهات مزمن کلیوی می شود،تزریق هورمون اریتروپویتین (EPO) نیاز میباشد.در حالتی که خلل خویش ایمنی سبب حمله تن به سلول‌های قرمز رنگ گردد،یک کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون میتواند جریان حمله را نماید و معدود‌خونی را معالجه نماید.در معدود‌خونی داسی صورت،داروی ضد سرطانی به اسم هیدروکسی اوره می تواند تعداد حمله‌های دردناک را کم کند.

۳-انتقال خون در شرایطی‌که کم‌خونی شدید دارید شاید به انتقال خون نیاز پیدا فرمایید.هنگامی تن نمی‌تواند به صحت سلول خونی ساخت نماید،می‌توان با انتقال خون، این اختلال را برطرف کرد.انتقال خون و یا این که مغز استخوان به تن امداد می‌نماید تا خون تندرست ساخت و ساز نماید.در صورتیکه که سلول‎های خون تخت گاز نابود شوند،پلاسمای خون نیاز به معالجه پیدا می‎نماید و یا این که با انجام فعالیت جراحی طحال را از تن بیرون می‌نمایند.پیشگیری از کم‌خونی میتوانید با رژیم غذایی مطلوب از ابتلا به کم‌خونی خودداری فرمائید.غذاهای دارنده آهن عبارتند از گوشت قرمز‌رنگ،جگر،ماهی،عدس و لوبیا،صیفی جات برگ‌دار با رنگ تیره و میوه‌های کم آب. همینطور مصرف غذاهای دربردارنده ویتامین B12 و فولیک اسید مانند تخم مرغ و لبنیات،اسفناج و موز به پیشگیری از کمبود آهن امداد می‌‌نماید بخش اعظمی از نان‌ها،غلات مواد پرخاصیت اصلی یعنی آهن، B12 و فولیک اسید را دارا هستند. ویتامین C موجود در مرکبات و دیگر میوه‌ها و صیفی جات به جذب آهن امداد می‌نماید. آهن بیشتراز حد مصرف بیشتراز اندازه‌ی آهن می تواند اشتباهات جدی را در‌پی داشته باشد. این حالت میتواند به جهت تزریق مکرر خون و یا این که بیماری موروثی پیش بیاید.مصرف بیشتراز حد کامل کننده‌ها نیز میتواند خطر ساز باشد.بخش اعظمی از علامت‌های آهن اضافی در همگی‌ها،کبد و پانکراس چشم‌ می گردد.سطح آهن را بوسیله حجامت و یا این که دارو می‌توان کاهش بخشید.معاش با کم‌خونی معالجه کم‌خونی و داشتن یک تغذیه متعادل یاری می‌‌نماید تا انرژی بیشتری داشته باشید. بخش اعظمی از عموم میتوانند با تغذیه مطلوب و استعمال از کامل کننده‌های آهن و ویتامین،کم‌خونی خویش را مدیر نمایند.ولی در حالتی‌که که مصرف آن‌ها پایین لحاظ پزشک معالج باشد.در شرایطی‌که هم با یک بیماری مزمن سرگرم میباشید ساخت و ساز اوضاع مناسب برای کاهش اثرات بیماری به برطرف شدن و یا این که بهبود کم‌خونی امداد می‌نماید.میزان نیاز به آهن معیار نیاز به آهن براساس سن،فرآورده و تغییر تحول حالت فیزیولوژیكی اشخاص گوناگون میباشد.به عنوان مثال زنان آبستن به انگیزه ارتقا وسعت خون، پرورش جنین،جفت و بقیه بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارا‌هستند. به همین ادله بیش تر از سایرین در معرض خطر كم‌خونی قرار دارا هستند.ترازو آهن مو جود در شیر مامان برای ۶ـ۴ ماه اولیه معاش خردسالان شیرخوار كافی میباشد.نوزادانی كه با وزن كم متولد میشوند، ذخایر آهن آن ها كم میباشد و می بایست از ۳ ماهگی آهن مازاد به طور قطره خوراكی به آن‌ها داده خواهد شد.همینطور جدا کردن قبل از موقع بند ناف نیز بدین استدلال كه نوزاد را از یك سوم كل خونش محروم می‌كند، خطر فقر آهن را ارتقاء میدهد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن فقر آهن یكی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در كشورهای در حال گسترش میباشد.كم‌خونی تغذیه‌ای در كودكان و زنان در سنین باروری منجر ایجاد گلبول‌های قرمز رنگ كوچك و كاهش معیار هموگلوبین در آن‌ها می‌گردد.این بیماری سبب ساز اتلاف منابع و نگهداری‌های بهداشتی، كاهش فایده‌وری در اثر ارتقاء ترازو مرگ و میر، ابتلا به بیماری در مادر‌ها و كودكان و در پایان كاهش گنجایش جسمی‌ و روانی در بخش بزرگی از جامعه می‌گردد.

کم خونی و راه های درمان

  عوارض فقر آهن عوارض گوناگونی برای فقر آهن وجود دارد كه برای مثال می‌توان به عوارض پایین اشاره كرد:
 اخذ ناكافی آهن به جهت رژیم غذایی گزینه استعمال كه در آن آهن كمی ‌وجود دارااست،مانند برخی از رژیم‌های گیاه خواری.جذب ناكافی آهن در اثر اسهال، كاهش ترشح اسید معده،مشكلات گوارشی یا این که تداخلات دارویی مثل كلستیرامین، سایمتیدین، پانكراتین، رانیتیدین و تتراسایكلین. ارتقا نیاز به آهن برای ارتقاء وسعت خون در زمان نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی.خونریزی زیاد در زمان قاعدگی و یا این که در اثر جراحات یا این که ناشی از همورویید (بواسیر) یا این که بیماری‌های بدخیم و انگل‌ها.كمبود آهن در مردان بزرگسال معمولا در اثر از دست دادن خون.علائم کم‌خونی ناشی از فقر آهن بعضا از علایم كم‌خونی فقر آهن عبارتند از: رنگ پریدگی پوست، گویش، مخاط درون لب و پلك دیده‌ها، خستگی زودرس،سرگیجه و سردرد،خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها،وضعیت تهوع و گود شدن روی ناخن ها یا این که ناخن قاشقی (در کم خونی شدید).
معالجه نادر‌خونی ناشی از فقرآهن برای معالجه كم‌خونی از یک سری شیوه به کارگیری می شود كه شایسته ترین و كم‌خطرترین آن ها استعمال از مكمل‌های خوراكی میباشد. معالجه با نمك‌های معمولی آهن مثل سولفات فروی خوراكی كاملا موثراست. این کامل کننده‌ها معمولا به شكل قرص،كپسول یا این که مایع میباشد و می بایست آن‌ها‌را تا چندین ماه مصرف کرد.اگر این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند جذب آن‌ها بهتر میباشد،اما در‌این‌صورت‌ منجر تحریك معده و بروز مشكلات گوارشی می شوند.عارضه ها گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع،دل پیچه،سوزش قلب،اسهال یا این که یبوست را می‌توان به دست‌کم رساند،به شرطی كه آهن را با میزان بسیار كم مصرف كرده و کم کم به میزان آن افزوده تا به حد ما یحتاج تن رسد.
بهتراست قرص آهن در نیمه شب پیش از خواب مصرف شود تا دلایل ناشی از آن كاهش یابد. ویتامینC جذب آهن را ارتقاء می دهد.به همین استدلال معمولا مصرف ویتامین C به یاروهمدم آهن سفارش می شود. علاوه بر معالجه دارویی بایستی به معیار آهن قابل جذب در طعام نیز دقت كرد. آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی،پرنده ها بیشتر جذب میشود. در حالی كه جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها كمتر هست. می بایست اعتنا داشت كه ویتامینC میزان جذب آهن سبزی‌ها و میوه‌ها را بیشتر می‌كند. مصرف چای یاروهمدم یا این که فورا بعداز خوراک می تواند جذب آهن را صفر تا پنج درصد كاهش دهد.
قهوه، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، نان گندم، حبوبات (دربردارنده اسید فیتیك) و فیبرهای غذایی جذب آهن را به انگیزه تشكیل كمپلكس‌های نامحلول كاهش میدهند.به این ترتیب محصول‌های دربردارنده آهن، یك ساعت گذشته یا این که دو ساعت بعداز مصرف هر یك از این موادغذایی نباید استعمال شود. منابع غذایی آهن دار منابع غذایی آهن‌ دار عبارتند از جگر، قلوه، گوشت قرمز‌رنگ،ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارنده برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج، حبوبات مثل عدس و لوبیا، میوه‌های خشك (برگه‌ها) بخصوص ورقه زردآلو، دانه‌های روغنی و تخمه گل آفتابگردان.عامل های ارتقا دهنده جذب آهن و منابع غذایی آن‌ها اسید سیتریك و اسید اسكوربیك یا این که ویتامین C مو جود در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل كلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس می تواند از عامل ها ارتقاء دهنده جذب آهن در تن باشد. اسید مالیك و اسید تارتاریك كه در هویج، سیب زمینی، چغندر، كدوتنبل،گوجه فرنگی، كلم پیچ و شلغم موجود میباشد نیز سبب ساز ارتقا جذب آهن میگردند. تولیدها تخمیری مثل سس سویا نیز درین دسته گنجانده می‌گردد.به حافظه داشته‌ باشید که تن مردان حدود ۴ گرم و تن زنان حدود ۳ گرم آهن داراست (به ازای هر كیلوگرم وزن ۳۶-۶۰ میلی گرم آهن).
۲/۳ این مقدار آهن در هموگلوبین و میوگلوبین و مابقی در كبد (به طور فریتین و هموسیدرین)،مغز استخوان و طحال ذخیره می شوند.تن آهن را بازیافت می كند زمانی كه گلبولهای قرمز‌رنگ عمرشان به انتها میرسد، آهن آنان به مغز استخوان بازمی‌گرداند تا مجددا در تولید گلبول‌های سرخ مصرف گردند.طول قدمت میانگین گلبول‌های قرمز رنگ ۱۲۰ روز میباشد.
پیشنهاد‌های پایین به پیشگیری و معالجه کم‌خونی امداد می‌نماید:
 به کارگیری از غذاهایی بی نیاز از آهن به کارگیری از منابع غذایی دربردارنده ویتامین C در هر وعده غذایی که به جذب بهتر آهن امداد می‌نماید.مثل پرتقال،گریب‌فروت،گوجه فرنگی، كلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیمو ترش. گنجاندن گوشت قرمز رنگ، ماهی یا این که مرغ در برنامه غذایی. دوری از مصرف چای یا این که قهوه همپا یا این که فورا بعداز طعام.برطرف كردن مشكلات گوارشی و یبوست.اصلاح عادات غذایی اشتباه (مثل مصرف مواد غیر خوراكی مانند خاك،یخ) استعمال از خشكبار مثل توت خشك،برگه آلو، انجیر خشك و كشمش به کارگیری از غلات و حبوبات جوانه زده.شست و شو و ضد عفونی كردن سبزی‌ها پیش از استعمال شستن كامل دست‌ها با آب و صابون خانگی پیش از تهیه و تنظیم و مصرف خوراک و بعداز هر توشه اجابت مزاج.مصرف روزمره یك قرص آهن از انتها ماه چهارم بارداری تا سه ماه بعداز وضع حمل در زنان آبستن.مصرف قطره آهن هم زمان با استارت تغذیه تكمیلی تا آخر ۲ سالگی در خردسال ها.
5/5 - (8 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *