زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

رازهایی برای خواب سریع در شب : داشتن خواب درست و باکیفیت ارزش زیادی برای صحت تن دارد . خوابیدن کافی موجب می گردد در طول روز‌ پرانرژی باشید و مغزتان خیلی خوب کار کند . بعضی از اشخاص مشکلی در به خواب رفتن ندارند و به‌راحتی می‌خوابند . این در حالی‌ است که بسیاری از افراد مشکلات شدیدی در به خواب‌رفتن‌ دارند . خواب‌ کم می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی بخش های متعدد بدن و مغز‌ بگذارد و یادگیری ، حافظه‌ ، خلقیات و احساسات را تحت تأثیر قرار دهد . در این مقاله تصمیم داریم شیوه های اثرگذار برای داشتن خواب سریع و راحت را به شما معرفی‌ کنیم با ما همراه باشید در سایت بی هوش

۱ – دمای اتاق خواب‌ را کم نمائید

وقتی که به خواب می روید ، دمای بدن تغییر می‌کند . دمای بدن شما هنگامی که خواب هستید ، پایین‌ و هنگامی که بلند‌ می‌شوید ، بالا‌ می‌رود . چنانچه اتاق بسیار گرم باشد ، ممکن می باشد خوابیدن برای شما سخت شود . دمای اتاق را بین ۱۵٫۶ تا ۱۹٫۴ درجه‌ی سانتی‌گراد بگذارید. دوش گرفتن‌ با آب گرم هم می‌تواند دمای بدن را زودتر تغییر بدهد ، زیرا بعد از دوش گرفتن‌ دمای بدن افت می‌کند و این موجب می گردد به مغز‌ پیامی برای خوابیدن فرستاده گردد .

۲ – متد تنفسی ۴ _۷ _۸ را به کار‌ بگیرید

این نحوه تنفسی ساده اما کارآمد ، شما را پیش از خوابیدن آرام می‌کند و باعث می گردد خواب‌ سریع و آسوده ای داشته باشید‌ . این طریق به‌موجب تکنیک‌های نظارت تنفس است و سرمشق هایی از تنفس را در بر می‌گیرد که سیستم عصبی‌ را آرام می‌کنند . این طریقه را علاوه بر قبل از چرت ، هر زمان که پریشان بودید یا استرس داشتید هم قادر خواهید بود انجام دهید .

برای اجرای این متد کارهای پایین را انجام دهید؛

ابتدا نوک زبان‌ را پشت‌ قسمت فوقانی دندان‌های جلو بگذارید.
هوا را به صورت کامل از دهان‌ برون بکنید .
دهان را ببندید و از طریق دماغ خود‌ هوا را بیرون نمائید و تا ۴ بشمارید .
نفس‌ را حبس کنید و تا ۷ بشمارید .
دهان را باز نمائید و تمام هوا را به صورت درست بیرون کنید و تا ۸ بشمارید .
این متد را حداقل سه نوبت انجام دهید

رازهایی برای خواب سریع در شب

رازهایی برای خواب سریع در شب

 

۳ – یک برنامه‌ برای خوابتان تنظیم نمائید

اشخاص زیادی اعتقاد دارند که نظم‌دهی یک برنامه‌ی مشخص برای خوابیدن سبب می گردد سریع‌تر به خواب‌ بروند . خود‌ بدن یک ساعت و سیستم‌ منظم دارد که موجب می گردد بدن‌ در طول روز‌ هوشیار و شب‌‌ها‌ خواب‌آلود‌ گردد .

اگر هر‌روز‌ سر ساعت مشخصی از خواب بیدار‌ شوید و بخوابید ، بدن‌ به این حالت عادت می‌کند . زمانی که بدن با برنامه شما پیش برود ، خفتن برای شما آسان‌تر می گردد و قادر خواهید بود سر ساعت مشخصی بخوابید .

باید هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید . محققان می گویند که این اندازه خواب برای بزرگسالان ، مناسب و بسنده خواهد بود . تلاش نمائید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیش از اینکه به رختخواب بروید ، بدن و ذهنتان را ریلکس نمائید . این کار‌ موجب می گردد بدن و مغز برای خوابیدن حاضر گردد .

۴ – یوگا ، مدیتیشن و تمرینات ذهن‌آگاهی را اعمال دهید

مدیتیشن می‌تواند سطح ملاتونین را زیادتر نماید . ملاتونین یک ماده‌ی شیمیایی می باشد که تن آن را در خواب‌ به وجود می آورد . این ماده‌ شتاب ساعت تن را نظم‌دهی می‌کند .
حتما شما هم با این قضیه رو به رو شده اید که زمانی که استرس داشته‌اید ، در خوابیدن دچار مشکل شده‌اید . یوگا ، مدیتیشن و تمرینات ذهن‌آگاهی از جمله تمریناتی می باشند که تن و مغز را آرام می‌کنند . افزون بر این تمرینات به داشتن خوابیدن فوری و راحت امداد می‌کنند .

رازهایی برای خواب سریع در شب

رازهایی برای خواب سریع در شب

 

۵ – از نگریستن به ساعت پرهیز کنید

بیدار گشتن در نیمه شب عادی است . اما درصورتی‌که نتوانید دوباره به خواب‌ بروید ، آسایش شبانه آشفته می گردد . اشخاصی که نصفه شب از خواب‌ بیدار می‌شوند ، معمولا به ساعت نگاه می‌کنند و مضطرب این می‌شوند که دیگر نمی‌توانند بخوابند . نگریستن به ساعت در بین افراد مبتلا به بی‌خوابی رایج می باشد . این کار‌ شاید منجر به استرس و بیم درباره‌ی بی‌خوابی گردد .

۶ – در طول روز نخوابید

افراد گرفتار بی‌خوابی به دلیل خوابیدن ناجور در شب ، در طول روز‌ خواب‌آلوده می باشند که این موضوع منتهی به چرت‌ زدن‌ در طول روز‌ می گردد . اگرچه چرت‌ کوتاه در طول روز با بهبود‌ آگاهی و سلامتی در ارتباط است ، منتها نظرات متفاوتی درباره‌ی تأثیرات چرت‌زدن‌ بر روی خواب شب‌هنگام وجود خواهد داشت .

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *