راهنمای بهترین خاک کاکتوس
راهنمای بهترین خاک کاکتوس

راهنمای بهترین خاک کاکتوس | بی هوش ✅ سایت سرگرمی و تفریحی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

راهنمای بهترین خاک کاکتوس : انتخاب خاک کاکتوس می تواند از نکات مهم در نگهداری این گیاه باشد، کاکتوس ها یکی از زیباترین و پرطرفدار ترین گیاهان می‌باشند، برخی از انواع گونه های کاکتوس مناسب برای نگهداری در منازل و آپارتمان ها می باشند. تنوع بسیار زیاد کاکتوس ها و خواص زیاد آنها از جمله قابلیت جذب اشعه های مضر مانند امواج وای فای  باعث شده تا افراد زیادی علاقمند به  نگهداری حداقل یک عدد گلدان کاکتوس در محیط زندگی خود باشند.

متاسفانه اکثر افراد با مشکل نگهداری از کاکتوس رو به رو هستند و نمی‌توانند یک کاکتوس را به مدت طولانی پرورش دهند . فاکتور های مهمی در نگهداری اصولی از کاکتوس ها وجود داشته که اصلی ترین و مهم ترین آنها انتخاب خاک مناسب می باشد، در ادامه این مطلب از بی هوش قصد داریم مناسب ترین خاک برای کاکتوس ها را به شما معرفی نماییم.

مهم ترین ویژگی های خاک انواع کاکتوس چیست؟

  قبل از معرفی ترکیبات مناسب خاک برای کاکتوس لازم می باشد نکات و شرایطی را راجع به خاک کاکتوس برای شما شرح دهیم توجه به این نکات در داشتن یک کاکتوس سالم بسیار مهم می باشد. برای شناخت بهتر نیاز خاکی ای گیاهان  باید انواع کاکتوس را بشناسید.

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

شبیه سازی محل زندگی کاکتوس

مهم ترین نکته این می باشد که بدانید ما با انتخاب خاک مناسب  سعی در شبیه سازی زیستگاه طبیعی گیاه داریم. به طور کلی هنگامی که گیاهان احساس کنند در زیستگاه طبیعی خود می باشند مقاومت بالایی را از خود نشان داده و سایر رخداد های ناگهانی محیط از جمله تغییرات رطوبت، تغییرات دمایی و غیره را بیشتر تحمل خواهند کرد. از طرفی گیاهان در زیستگاه طبیعی خود رشد  مناسب تری را از خود نشان می‌دهند.

رطوبت خیلی کمی داشته باشه

توجه داشته باشید خاک کاکتوس باید خشک و فاقد رطوبت باشد. خاستگاه و منطقه بومی اکثر کاکتوس ها نقاطی می باشد که در هوا و در خاک کمترین رطوبت نیز یافت نمی‌شود. به همین دلیل مهم است بعد از انتخاب خاک مناسب آن را در جایی قرار دهید که مرطوب نبوده و این رطوبت به خاک سرایت نکند. اگر چه برخی از آنها محیط مرطوب را ترجیح خواهند داد.

کم بودن مواد مغذی

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب خاک مناسب، توجه به کم بودن مواد مغذی و وجود شن در بستر طبیعی کاکتوس می باشد. به یاد داشته باشید خاک کاکتوس نباید بسیار غنی باشد لذا کوددهی و تغذیه این گیاه نسبت به اکثر گیاهان متفاوت می باشد.

خاک کاکتوس باید زهکشی بالا داشته باشه

یکی دیگر از ویژگی های مهم خاک کاکتوس قابلیت زهکشی و تخلخل بالای آن می باشد. این فاکتور آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند اضافات آب بعد از آبیاری را به خوبی دفع نماید همچنین با جریان داشتن دائمی هوا در خاک و افزایش تبخیر، خشکی و فاقد رطوبت بودن را به گیاه هدیه خواهد داد. این ویژگی به عنوان عامل جلوگیری کننده از آلوده شدن گیاه به قارچ، از مهمترین نکات در انتخاب خاک مناسب می‌شود.

داشتن موادی برای جذب رطوبت

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

کاکتوس ها رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب می کنند. عمل جذب رطوبت توسط کاکتوس ها بسیار بالا است و به دلیل گوشتی و آبدار بودن کاکتوس می‌توانند این رطوبت را مدت زیادی در خود نگهداری کنند لذا نیازی به باقی ماندن طولانی مدت و‌ پر تراکم رطوبت در خاک نمی باشد، به همین منظور استفاده از ترکیباتی نظیر «پیت» برای حفظ رطوبت مطلوب در مدت زمانی معین بسیار مهم می باشد.

توجه داشته باشید که مقدار استفاده از پیت در خاک، به نوع کاکتوس یا محیط زندگی شما بستگی خواهد داشت. اگر کاکتوس شما گونه بیابانی می باشد یا در محیط مرطوب زندگی می‌کنید باید مقدار استفاده از پیت را کاهش بدهید. اما چنانچه کاکتوس شما یک گونه استوایی و رطوبت دوست می باشد و یا اینکه اگر در محیطی بسیار خشک زندگی می کنید، می توانید از پیت بیشتری استفاده نمایید. اما باید همراه مراقب خشک شدن کامل آن باشید.

ماسه خالی را دوست ندارد

اگر چه اکثر کاکتوس ها خاکی را ترجیح می‌دهند که به راحتی خیس و به راحتی خشک شود اما به یاد داشته باشید که استفاده ماسه خالی برای کاشت کاکتوس مناسب نمی باشد. ماسه فاقد ارزش غذایی بوده و کاشت کاکتوس در آن بعد از مدتی باعث مرگ گیاه خواهد شد.

بالا نبودن اسیدیتیه خاک

خاک مورد علاقه اکثر کاکتوس ها خاکی قلیایی و با pH بین ۶.۱ الی ۷.۸ می باشد. لذا باید میزان اسیدیتیه خاک اندازه گیری شود و چنانچه میزان اسیدی بودن آن بالا بود تعویض شود چرا که رشد کاکتوس در خاک غیرقلیایی تقریبا به صفر خواهد رسید.

آیا خاک کاکتوس نیاز به تعویض دارد؟

بر خلاف تصور عموم افراد، کاکتوس نیاز به تعویض خاک دارد. هنگامی که نشانه هایی از بی حالی، پژمردگی و از دست رفتن شادابی گیاه را مشاهده کردید زمان تعویض خاک گلدان فرا رسیده. در صورتی که بروز این عوامل را محدود به خاک نامناسب بدانیم، عدم تعویض به موقع خاک باعث بروز بیماری هایی در گیاه خواهد شد که ممکن است برای نجات گیاه و تعویض خاک دیر شود.

استفاده اولیه از خاک نامناسب در کاشت یا تاثیرات منفی ناشی از نگهداری غیر اصولی مثل ایجاد قارچ در اثر آبیاری زیاد یا تاثیر خواص خاک در اثر کوددهی اشتباه، اگر به حدی نباشد که گیاه را نابود نماید، تعویض خاک را لازم می نماید.

اگر چه کاکتوس ها با تعویض زیاد خاک رابطه خوبی نداشته اما چنانچه رشد زیاد ریشه ها باعث پر شدن فضاهای خالی خاک شود و یا هنگامی که ریشه ها دیگر جایی برای رشد نداشته باشند، باید به تعویض خاک گلدان اقدام نمایید. در غیر از موارد آلوده شدن خاک، مناسب ترین زمان برای تعویض خاک فصل بهار یا اواخر زمستان می باشد.

چگونه خاک کاکتوس درست کنیم ؟

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

برای کاشت کاکتوس می‌توانید از خاک های آماده  در بازار استفاده کنید و یا اینکه خودتان به تهیه خاک مناسب اقدام نمایید. در ادامه به مقایسه اجمالی خاک های شرکتی و خاک های دست ساز خواهیم پرداخت؛

۱. خرید خاک آماده باعث صرفه جویی در وقت شده اما ترکیب خاک های شرکتی غالبا از ( ۹۰٪ شن و ماسه + ۱۰٪ ورمی کومپست ) تشکیل شده است، این ترکیب بسیار ضعیف می باشد و عامل اصلی بروز دغدغه بسیاری از صاحبان کاکتوس یعنی کم‌ بودن سرعت و میزان رشد می باشد.

۲. یکی از ترکیبات موجود در بازار خاکی متشکل از ( ۶۰٪ شن و ماسه + ۲۰٪ کود حیوانی + ۲۰٪ کوکوپیت م باشد ) این خاک از نظر تغذیه ای مناسب بوده اما از آنجاییکه خاکی سنگین می باشد نگهداری از کاکتوس را کمی دشوار تر می کند چرا که باید در میزان و فواصل آبیاری بسیار دقت کرد. استفاده از این ترکیب احتمال پوسیدگی گیاه را تا حدودی محتمل خواهد کرد.

۳. با آماده نمودن خانگی خاک کاکتوس علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها می‌توانید مطمئن شوید از ترکیبات درجه یک و عاری از هر گونه آلودگی استفاده کرده اید . لذا از شر نگرانی های ناشی از آلوده بودن احتمالی خاک و بیماری های بعدی گیاه خلاص خواهید شد.

۴. خاک های کاکتوس موجود در بازار معمولا برای همه انواع کاکتوس ها به فروش رسیده و در تهیه آنها به انواع مختلف گونه ها توجهی نمی کنند، اما در تهیه خانگی خاک می‌توانید ضمن مطالعه و شناخت کامل گیاه و با اطلاعات مداوم از زیستگاه اولیه و نوع آن ، مناسب ترین خاک را آماده کنید.

خاک کاکتوس در منزل بسازید

اگر به هر دلیلی قصد دارید خاک کاکتوستان را خودتان تهیه کنید نیاز به خرید مواد اولیه خواهید داشت، در زیر به معرفی بهترین ترکیب خاک، مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه آن و ویژگی های هر کدام از ارقام اولیه می پردازیم.

بهترین ترکیب برای کاشت کاکتوس

همانطور که در بالا ذکر شد برای هر نوع کاکتوس باید خاک مناسب تهیه شود، اما یک ترکیب طلایی وجود دارد که از آن می‌توانید برای کاشت اکثر کاکتوس ها استفاده کنید این ترکیب که به صورت آماده و شرکتی برای فروش موجود نمی باشد در تمام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده می باشد و به شرح ذیل است ؛

۷۰٪ ماسه + ۱۰٪ کودحیوانی + ۲۰٪ پیت ماس

مواد اولیه برای تهیه خاک کاکتوس چه ویژگی هایی دارد؟

اگر می خواهید بهترین خاک برای کاکتوس را در خانه تهیه کنید  باید به موادی که برای خاک استفاده میکنید توجه داشته باشید که در ادامه آنها را بیان می نماییم.

۱. ماسه برای خاک کاکتوس

اصلی ترین و‌ بیشترین ترکیب خاک برای کاکتوس را ماسه تشکیل می‌دهد. سعی کنید از ماسه های فاقد نمک و آهک استفاده کنید بدین منظور ماسه های موجود در دامنه کوه ها و معادن را برای این خاک انتخاب نکنید و از ماسه های کنار رودخانه استفاده نمایید.

ماسه باعث زهکشی خاک می شود و عبور و مرور هوا و آب را در خاک آسان می‌کند، لذا باید ماسه ی مورد استفاده فاقد هر گونه ذرات خاک بوده، برای عاری شدن ماسه از ذرات خاک قبل از ترکیب آن را چندین بار با آب شسشو دهید. دقت کنید که بعد از شستن ماسه حتما آن ها را در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند و در صورت داغ شدن اجازه دهید سرد شوند.

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

همانطور که قبلا هم گفته شد ماسه خالی از ترکیبات مغذی و فاقد ارزش غذایی می باشد بنابراین بصورت جداگانه نباید مورد استفاده قرار گیرد و باید با سایر مواد نیز ترکیب شود. همچنین از انتخاب ماسه های دانه درشت پرهیز نمایید، مناسب ترین سایز، ماسه هایی با اندازه ۳ الی ۷ میلی متر می باشد.

۲. کود حیوانی و خاک مناسب کاکتوس

ده درصد از خاک کاکتوس را کود حیوانی تشکیل می‌دهد. کود حیوانی مورد استفاده برای کاشت کاکتوس نیز بابد ویژگی هایی داشته باشد بعنوان مثال این کود باید کود گاو، اسب یا گوسفند باشد استفاده از کود مرغ برای این کار مناسب نمی‌باشد.

همچنین این کود حیوانی باید کاملا قدیمی و سوخته شده باشد، طوری که موجودات و آلودگی ها و علف های موجود در آنها کاملا خشک باشد. اگر چنین کودی را در دسترس ندارید می‌توانید کود تازه را با حرارت دادن خشک کنید.

به یاد داشته باشید قبل از استفاده از کود های حیوانی با حشره کش ها و قارچ های موجود در بازار نسبت به استریل کردن آن اقدام کنید، استفاده از کود های آلوده مشکلات جدی و غیر قابل کنترلی را در پی خواهد داشت.

۳. پیت ماس در ترکیب خاک مناسب کاکتوس

پیت ماس وظایف متفاوتی را در خاک کاکتوس بر عهده دارد. از این رو جز ترکیبات مهم این خاک می باشد ۲۰٪ از خاک کاکتوس را پیت ماس تشکیل می‌دهد. این ترکیب هر چند آنچنان غنی نمی باشد اما بخشی از مواد مغذی خاک را تامین نماید. همچنین پیت ماس یک زه‌کش عالی بوده که میتواند آب اضافه را در خود نگه داشته و مانع پوسیدگی ریشه ها شود.

بهترین نوع پیت ماس، پیت ماس خارجی است که کاملا استریل و درجه یک می باشد و در تمام فروشگاه ها موجود می باشد. پیت ماس خارجی باعث تقویت فوق العاده خاک می‌ شود به طوری بسیاری از پروش دهندگان گل از آن بعنوان کود حیوانی استفاده می‌نمایند.

در تهیه خاک مناسب کاکتوس چنانچه نتوانستید کود حیوانی مناسب فراهم کنید می توانید از مقادیر بیشتری پیت ماس استفاده کنید. چرا که احتمال آلودگی های خاک و بیماری های قارچی را به صفر خواهد رساند.

نحوه ی ترکیب نمودن مواد برای تهیه خاک

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

راهنمای بهترین خاک کاکتوس

بعد از فراهم نمودن ترکیبات فوق ابتدا آنها را در معرض آفتاب یا روی شعله حرارت داده تا رطوبت موجود در آن به صفر رسیده سپس با قارچ کش ها آن ها را استریل نمایید و با لحاظ مقدار هر کدام اقدام به مخلوط کردن نمایید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه از خاک برگ یا خاک باغچه به جای ترکیبات فوق استفاده نکنید.

ترکیب خاک مورد استفاده در گلخانه ها

علاوه بر ترکیب فوق ترکیب تجربی دیگری نیز در گلخانه ها مورد استفاده قرار میگیرد، این ترکیب نیز برای کاشت کاکتوس مناسب بوده به طوری که اکثر صاحبان گلخانه ها ادعا دارند این ترکیب بهترین ترکیب برای پرورش کاکتوس می باشد. در این ترکیب ۵ ماده با یکدیگر مخلوط می شود که به شرح ذیل است ؛

  • ماسه
  • کود حیوانی
  • پیت ماس

در تهیه موارد ۱ تا ۳ تمام نکات گفته شده باید رعایت گردد.

۴. کوکوپیت و خاک کاکتوس

استفاده از کوکوپیت به منظور افزایش میزان ریشه زایی و پر شدن ریشه در خاک کاکتوس بسیار اهمیت دارد. مقدار استفاده از کوکوپیت در این ترکیب ده درصد می باشد.

کوکوپیت همچنین باعث حفظ رطوبت مورد نیاز کاکتوس خواهد شد مقداری رطوبت که برای رشد ریشه ها نیاز می باشد.  کاکتوس ها  گیاهانی غیر رطوبت دوست می باشند و خشکی را ترجیح می‌دهند استفاده زیاد از کوکوپیت در خاک کاکتوس توصیه نمی‌شود.

۵. آیا پرلیت خوب است؟

به منظور افزایش تخلخل خاک در خاک کاکتوس به میزان ده درصد پرلیت اضافه ‌می کنند. پرلیت با متخلخل نمودن خاک نقش مهمی در بهبود راندمان ریشه ها دارد، گردش هوا را زیاد نموده و با بالا بردن جذب مواد غذایی توسط ریشه در روند رشد گیاه تغییرات مثبتی ایجاد خواهد کرد.

نحوه ی ترکیب نمودن مواد فوق برای تهیه خاک تجربی کاکتوس

۱۰ درصد پرلیت + ۱۰ درصد کوکوپیت + ۲۰ درصد پیت ماس + ۶۰ درصد ماسه را با رعایت تمام نکات گفته شده استریل کنید و با یکدیگر ترکیب نمایید، بدین منظور از ابزار و بستر مناسب و غیر آلوده استفاده نمایید.

زغال بهترین مکمل خاک کاکتوس

آیا در خاک کاکتوس ذغال استفاده کنیم یا خیر؟ در هر کدام از ترکیبات فوق و به منظور ترکیبی مکمل می‌توانید از زغال استفاده کنید.

به میزان یک سوم از پیمانه مورد استفاده زغال خرد شده را به ترکیب خاکتان اضافه نمایید. زغال با خاصیت ضد قارچی که دارد باعث می‌شود در هر بار آبیاری خاکتان قارچ کشی کند و نیازی به قارچ کش های شیمیایی نداشته باشید، از طرفی احتمال قارچی شدن گیاهتان نیز به شدت کاهش خواهد یافت. همچنین زغال به دلیل سرشار بودن از عنصر پتاس در روند رشد گیاه شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

تعداد زیادی ترکیب برای کاشت کاکتوس ها و ساکولنت ها وجود دارد  ما سعی کردیم در اینجا ۲ مورد از بهترین خاک برای کاکتوس را بیان کرده از این خاک می توانید در محیط های مختلف و برای انواع گونه های مختلف کاکتوس استفاده کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *