بهترین غذاهای ضد استرس کدامند؟
بهترین غذاهای ضد استرس

بهترین غذاهای ضد استرس - لیست غذا و خوراکی های ضد استرس و اضطراب ، ❤️ بیهوش

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

بهترین غذاهای ضد استرس : دریافت ترکیب صحیح از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، پروتئین و کربوهیدرات به تقویت سطوح هورمون‌هایی مانند سروتونین کمک می‌کند که ما را در وضعیت تعادل نگه می‌دارند. هر کسی از استرس‌های روزانه در امان نیست، اما رژیم غذایی متنوع و متعادل در کاهش سطوح استرس بسیار مؤثر است. شنیده‌اید که سروتونین یکی از هورمون‌های مهم برای خلق و خو و شادی است. اما شاید شگفت‌زده شوید که ۹۵ درصد این هورمون مهم در دل و روده شماست و نه در مغز! برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید در بیهوش

هر چند تحقیقات در این زمینه ۱۰۰ درصد قطعی نیست، اما رژیم‌های غذایی غنی از شکر تصفیه‌شده، ممکن است عملکرد مغزی را ضعیف کرده و حتی به افزایش افسردگی منجر شوند.

البته هیچ غذای جادویی برای برطرف کردن استرس وجود ندارد، اما بدن انسان از تنوع تغذیه لذت می‌برد، به این معنا که باید تلاش کنید ترکیب سالمی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید تا سطوح هورمون‌های تعادلی مانند سروتونین را تقویت کنید. در ادامه این متن، غذاهایی را معرفی می‌کنیم که این هدف را دنبال می‌کنند. همچنین برای آشنایی با دیگر روش های کنترل استرس مقاله جدیدترین راه های کنترل استرس را مطالعه کنید.

لیست غذا و خوراکی های ضد استرس و اضطراب

ا- شکلات تلخ برای مقابله با استرس

مصرف شکلات سیاه منجر به کاهش هورمون استرس (کورتیزول) می‌شود. همچنین، ترکیباتی به نام فلاوانول می‌توانند به سلامت عروق خونی، بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک کنند که همگی این تغییرات برای سلامت قلب مفید هستند.

البته شکلات سفید را به عنوان گزینه اصلی انتخاب نکنید، زیرا این نوع شکلات مقدار کمتری از مواد موثر دارد و معمولاً شامل مواد ناسالمی مانند کره و روغن‌های نباتی است. برای تنوع، می‌توانید میوه‌ها را در داخل شکلات سیاه قرار داده و لذت ببرید!

بهترین غذاهای ضد استرس

بهترین غذاهای ضد استرس

 

۲- میوه‌ها و سبزیجات تازه برای کاهش استرس

موز به تقویت سروتونین کمک می‌کند. بلوبری (زغال‌اخته) دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی است که می‌تواند سطوح کورتیزول را کاهش دهد. اسفناج، برگ چغندر، تخم کدو، ادامامه، آووکادو و سیب‌زمینی همگی منابع خوب منیزیم هستند که کورتیزول را کاهش داده و الگوهای خواب را تقویت می‌کنند که در نهایت به سلامت روحی کمک می‌کند.

غذاهای غنی از پتاسیم نظیر پرتقال، طالبی، بروکلی، سیب‌زمینی شیرین، نخود و خیار می‌توانند فشار خون را کنترل کرده و باعث سیری بدن بدون افزایش وزن شوند.

بهترین غذاهای ضد استرس

بهترین غذاهای ضد استرس

۳- غلات کامل در دسته غذاهایی که استرس را کم میکند

کربوهیدرات‌هایی نظیر پاستا، نان و بسیاری از تنقلات غلات هستند. با این حال، با استفاده از غلات تصفیه‌شده مانند آرد سفید به جای غلات کامل، از سلامتی کم می‌کنیم. غلات کامل به تثبیت قند خون کمک می‌کنند و در نتیجه احساس گرسنگی کاهش می‌یابد.

انتخاب نان، کراکر یا پاستا از غلات کامل، یک گزینه ساده برای شروع است. یک فنجان بلغور جو نیز می‌تواند به تقویت سطوح سروتونین کمک کند. می‌توانید این غذا را با میوه‌های تازه یا خشک و خرده‌های شکلات سیاه همراه کنید.

بهترین غذاهای ضد استرس

بهترین غذاهای ضد استرس

*

برای کسب اطلاعات بیشتر برترین مواد غذایی برای مبارزه با استرس را مطالعه کنید.

۴- ماهی برای کاهش استرس

اصطلاح «چربی‌های سالم» را شنیده‌اید! ماهی چرب، حاوی چربی‌های سالم است. نه تنها ماهی‌هایی مانند سالمون برای سلامتی عمومی مغز عالی هستند، بلکه اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D نیز در کاهش اضطراب مؤثر هستند.

تجربه خوردن آنچوی یا ساردین به تنهایی یا اضافه کردن آن‌ها به پیتزا یا سالاد را داشته باشید. حتی می‌توانید ماهی خال‌مخالی تازه یا دودی را به پاستا یا ریزوتو اضافه کنید. این ماهی کوچک و پرچرب، اسیدهای چرب امگا ۳ را به میزان زیادی در خود جای داده است.

بهترین غذاهای ضد استرس

بهترین غذاهای ضد استرس

 

۵- لبنیات برای کم کردن اضطراب

اگر مشکلی در خوابیدن دارید، مصرف منابع لبنی مانند شیر، ماست و پنیر را امتحان کنید. نوشیدن شیر قبل از خواب به کاهش استرس و بهبود خواب کمک می‌کند. همچنین، ماست منبع قوی پروبیوتیک‌ها است، که میکروب‌های مفید و طبیعی در دل روده هستند و نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا می‌کنند.

می‌توانید ماست را با میوه‌های تازه، آجیل و یک کمی عسل میل کنید یا تمام این مواد را در مخلوط‌کن قرار داده و اسموتی خوشمزه‌ای تهیه کنید.

بهترین غذاهای ضد استرس

5/5 - (15 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *