تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان
تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان | بیهوش ✔️ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب کار

زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان : تاثیرات رنگ ها بر مغز انسان موجب بروز احساسات در هر فرد خواهد شد. در حقیقت طیف وسیعی از رنگ‌ها در اطراف ما وجود دارند که هر کدام به نوبه خود تاثیرات بسیاری بر روی خلق و خو، احساسات و خاطرات ما می‌گذارند. حسی که رنگ‌ها و اثرگذاری آنها را، به یک علم روانشناسی تبدیل کرده که در برخی مواقع می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمان از آن استفاده ‌شود. رنگ‌های گرم و سرد احساس متفاوت‌تری نسبت به رنگ‌های تیره و روشن ایجاد می‌کنند. به علاوه تاثیراتی که رنگ‌ها می‌توانند بر روی افکار و احساسات هر فرد بگذارند، موجب بروز حس خوشبختی، ناراحتی، شادی و غم خواهد شد. به همین دلیل درک تاثیرات روانشناختی که ممکن است رنگ، بر روی مغز یک فرد و همچنین اصل تئوری معانی آن داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله می‌خواهیم با انواع رنگ و اثربخشی آنها بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید در مجله سرگرمی و آموزشی بیهوش

انواع رنگ‌ها

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

 

در اطراف ما طیف وسیعی از رنگ‌های سرد، گرم، تیره و روشن وجود دارد که هر کدام تاثیری متفاوت در فرد ایجاد خواهد کرد:

رنگ‌های سرد

به رنگ های آبی، بنفش، سبز، رنگ‌های سرد گفته می‌شود که معمولا حس خوبی را به همراه دارند. این رنگ‌ها برای محیط‌های کوچک مناسب هستند، زیرا باعث می‌شوند که فضا بزرگتر به نظر برسد. بنابراین رنگ آبی برای اتاق‌های کوچک بسیار مناسب خواهد بود.

رنگ‌های سرد باعث می‌شوند که شما احساس آرامش و ریلکس بودن داشته باشید. به علاوه تاثیرات رنگ ها باعث خواهد شد که شما در محیط‌های حمام، استخر و … که از تناژهای سرد برای ریلکس کردن استفاده می‌شود، حس بهتری بگیرید.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌هایی که از ترکیب چند رنگ ایجاد می‌شوند را رنگ‌های خنثی می‌گویند. در حقیقت این رنگ‌ها تناژهای گرم و سرد را تحت ثاثیر قرار نمی‌دهند و با هر رنگی، همخوانی دارند. مانند قهوه‌ای، خاکستری، سفید و مشکی که خنثی محسوب می‌شوند.

همچنین ممکن است برخی رنگ‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، هم گرم و هم سرد به حساب آیند. به طور مثال رنگی مثل بنفش اگر قرمز بیشتری داشته باشد، گرم محسوب می‌شود و اگر آبی آن بیشتر باشد، جزو رنگ‌های سرد به حساب می‌آید.

رنگ‌های گرم

به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های گرم گفته می‌شود. تناژهایی که شما را یاد خورشید و آتش که سمبل گرمی هستند، می‌اندازد. در واقع تاثیرات رنگ ها در محیط‌ها و فضاهای بزرگی که از تناژ‌های گرم استفاده شده است، دنج‌تر و نزدیک‌تر احساس می‌شوند.

تاثیرات رنگ ها بر روی انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

 

روانشناسی رنگ‌ها موجب خواهد شد که پی ببریم، هر رنگ چه تغییراتی در درون انسان ایجاد می‌کند و چه حسی در او به وجود می‌آورد. معمولا افراد با دیدن رنگ‌های گرم ضربان قلبشان افزایش می‌یابد و موجب ترشح آدرنالین و در نهایت خشم و عصبانیت در ناخودآگاه فرد خواهد شد. این موضوع در حالی است که رنگ‌های سرد سبب ایجاد آرامش، راز آلودگی و گاهاً افسردگی در فرد می‌شوند.

روانشناسی انواع رنگ‌ها

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

 

قرمز و تاثیرات رنگ ها:

این رنگ نشانه عشق و علاقه است، اما در هنگام عصبانیت هم تصور می‌شود. بسیاری از برندهای دنیا برای جذب مشتری و افزایش اشتها، از این رنگ در طراحی و لوگوی خود استفاده می‌کنند.

نارنجی و تاثیرات رنگ ها:

رنگ نارنجی سبب بروز احساس گرما، شور و حرارت در فرد می‌شود‌. این رنگ مانند قرمز گیرایی ندارد، اما توجه افراد را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل است که از این رنگ برای هشدارها و خطرات رانندگی استفاده می‌کنند.

سبز و تاثیرات رنگ ها:

این رنگ موجب ایجاد نشاط در فرد و یادآور طبیعت و گیاهان است. این رنگ گیرایی بالایی دارد و در لوگو بسیاری از معروف‌ترین شرکت‌ها استفاده می‌شود.

آبی و تاثیرات رنگ ها:

آبی موجب ایجاد حس آرامش و اعتماد در فرد می‌شود. همچنین این رنگ حاکی از مسئولیت پذیری، هوش و ذکاوت است. به همین منظور بسیاری از برندهای دنیا به منظور کسب رضایت و اعتماد مخاطبین خود از این رنگ استفاده می‌کنند.

تاثیرپذیری رنگ‌ها بر روی کودکان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

تاثیرات رنگ‌ها بر روان انسان

 

طبق تحقیقات انجام شده، قرمز، نارنجی، زرد و آبی رنگ‌های مورد علاقه کودکان هستند. به علاوه رنگ‌های سیاه، سفید و قهوه‌ای اگر مدتی در معرض دید کودکان قرار بگیرند، اعصاب آنها را مختل و خسته می‌کند. به همین منظور است که محیط‌هایی که کودکان در آنجا وقت می‌گذرانند و یا مربیانی که با آنها سر و کار دارند، از رنگ‌ها و لباس‌های با تناژ شاد و گرم استفاده می‌کنند. اثرگذاری رنگ‌ها بر روان و مغز کودکان بسیار نفوذ پذیر است.

اثرگذاری رنگ‌ها را بر روی احساسات فردی دست کم نگیرید!

۱- اگر دچار دودلی بین مسائل شده‌اید؛ پوشیدن رنگ‌های زرد و قرار گرفتن در محیط‌هایی با این رنگ، می‌تواند به شما کمک کند که بر روی موضوع متمرکز شوید و بین دودلی، بهترین انتخاب را انجام دهید.

۲- اگر دچار احساس خستگی، افسردگی و یا تضعیف روحیه شده‌اید، رنگ قرمز می‌تواند در شما انرژی ایجاد کند. و بالعکس، افرادی که دچار استرس، هیجان و اضطراب هستند، رنگ قرمز می‌تواند در آنها سبب ایجاد خشم و عصبانیت شود.

۳- همچنین تجربه نشان داده است، رنگ‌های آبی و سبز در اتاق بیماران، تاثیرات مثبتی در روند بهبودی آنها داشته است.

۴- اشخاصی که دچار نزدیک بینی هستند و یا مدت زیادی را مطالعه می‌کنند، باید از کاغذها و رنگ‌های آبی و سبز استفاده نمایند تا دید بهتری داشته باشند.

۵- اگر در برقراری ارتباط ضعیف هستید و یا احساس تنهایی می‌کنید، رنگ‌های روشن می‌توانند در شیوایی کلام و جریان کلمات به شما کمک کنند.

نتیجه گیری

اطراف ما طیف وسیعی از رنگ‌ها هستند که هر کدام به نوبه خود تاثیر پذیری به خصوصی دارند. در حقیقت این رنگ‌ها هستند که می‌توانند به افکار و احساسات ما جهت ببخشند. از نظر روانشناختی، تاثیراتی که هر تناژ رنگی می‌تواند بر مغز انسان بگذارد متفاوت است و در برخی مواقع به درمان اشخاص نیز کمک می‌کند. به همین منظور است که افراد محیط پیرامون خود را علاوه بر سلیقه فردی، بر اساس انرژی که از رنگ‌ها می‌گیرند طراحی می‌کنند. حتما شما هم از تاثیرات رنگ ها بر روی توجه، احساسات و خاطرات خود پی برده‌اید. حسی که با تماشا یا نگاه کردن به رنگ خاصی در درونتان ایجاد می‌شود، تغییراتی را در شما به وجود می‌آورد. در این مقاله با بررسی تناژهای رنگی مختلف و تاثیرگذاری مثبت و منفی آنها بر روی روان انسان، شما را برای به کارگیری رنگ‌های مناسب به منظور انتخاب درست، راهنمایی کرده‌ایم.

5/5 - (23 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *