سپندارمذگان، جشن عشق ورزیدن ایرانیان باستان
روز عشق ایرانی

سپندارمذگان، جشن عشق ورزیدن ایرانیان باستان | بی هوش ✅ سایت سرگرمی و تفریحی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

سپندارمذگان، جشن عشق ورزیدن ایرانیان باستان : سپندارمذگان (Sepandārmazgān) یا این که اسپندگان (Espandegān) یک روز ایرانی باستانی با ریشه‌های زرتشت میباشد که منحصر به فرد عشق و علاقه‌ورزی میباشد و عمر آن به بازه امپراتوری هخامنشیان، او‌لین امپراتوری پارسی می رسد.

تاریخ برگزاری این جشن همان طور که در عصر ساسانیان مشاهده شد‌ه‌است، در پنجمین روز از ماه اسپندرماد بود. در کشور ایران قدیم هر روز ماه، اسم به خصوصی داشت و یک روز از ماه هم اسم خود ماه بود و هنگامی که اسم روز و اسم ماه یکسان بود، مدام «پایکوبی اسم» برگزار می شد. طبق گفته ابوریحان بیرونی، در قرن یازدهم میلادی جشنواره‌ای برگزار شد که در آن اسم‌های روز و ماه یکسان بودند. بنا به گفته او، اسپندارمَذ خداوندگار موکل بر زمین و خداوندگار نگهدارنده و نگهدار زنان شوهر دوست و پاکدامن بوده و به همین مناسبت این روز را «پایکوبی زنان» اسم‌گذاری کردند و عموم برای گرامیداشت زنان، به آن ها کادو می‌دادند.

توضیحات این فستیوال در منابع تاریخ‌نگاری قرن ها وسطایی مانند گاردزی، بیرونی و ابو‌الحسن المسعودی آورده گردیده است. علاوه بر این، ابوریحان بیرونی همینطور خاطرنشان می‌نماید که در این روز، اشخاص معمولا کشمش و دانه انار می‌خوردند و به گفته گردیزی (Gardizi) جغرافی‌دان و تاریخ‌نگار کشور‌ایران باستان، این جشن و پایکوبی منحصر به فرد بانوان بوده و آنان این روز را مرد گیران یا این که تصاحب مردان می‌نامیدند. احیای دوباره این فستیوال به سلسله پهلوی بازمی‌گردد که با حمایت ابراهیم پورداوود، ایران‌شناس باستان از آن تحت عنوان «روز پرستاران» یاد می‌گردد.

سپندارمذگان، جشن عشق ورزیدن ایرانیان باستان

سپندارمذگان، جشن عشق ورزیدن ایرانیان باستان

تاریخ برگزاری فستیوال امروزی در تاریخ بیست‌و‌نهم بهمن در روزنگار کشور ایران (۱۸ فوریه) میباشد؛ چون روزنگار کشور‌ایران در قرن یازدهم به وسیله عمرخیام، مجددا سازماندهی و تهیه و تنظیم شد. اگرچه این پایکوبی در روز‌نگار قانونی ما وجود داراست و از آن تحت عنوان روز عشق و علاقه پارسی خاطر می‌گردد، ولی عموم معمولا ۲۵ بهمن یعنی ولنتاین را تحت عنوان روز عشق و علاقه در لحاظ می گیرند.

این هم از ولنتاین و تاریخچه آن در افسانه‌های متعدد. همان گونه که خواندید، در رابطه ولنتاین افسانه‌ها و روایت‌های فراوانی وجود دارااست؛ البته مورد واحد در تمامی این قصه‌ها «علاقه» و «محبت» میباشد و به همین خیال و خاطر این روز را روز ولنتاین یا این که به عبارتی روز عشق و علاقه می‌نامند. اشخاص در ولنتاین برای معشوق خویش و یا این که هرکسی که دوستش دارند، کادو میگیرند و محبت و عشق و علاقه خویش را به آن ها ابراز می‌نمایند. ولی در قدیم مراسم روز ولنتاین به‌این صورت برگزار نمیشد و آئین و مراسمات خاص خویش را داشت. با این حال، ولنتاین عذر و بهانه خیر و خوبی میباشد که به عزیزان خویش ابزار عشق و علاقه فرمائید و آنان را با هدایایی هرچند کوچک ذوق زده فرمائید.

سپندارمذگان، جشن عشق ورزیدن ایرانیان باستان
اما برای ابراز عشق و علاقه به معشوق و عزیزانتان، نباید درانتظار یک روز به خصوص باشید. تا زنده میباشید از هر فرصتی برای نشان دادن مهر و محبت خویش به اطرافیانتان استعمال فرمایید. شما کدام روز را تحت عنوان روز عشق و علاقه در لحاظ میگیرید؟ آیا در روز ولنتاین به عزیزان خویش ابراز عشق می کنید یا این که در روز سپندارمذگان؟ لطفا تجارب خویش را در رابطه با روز عشق و علاقه در نصیب ارسال نگرش با ما در میان بگذارید.

5/5 - (12 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *