روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟
روز ولنتاین

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟ | بی هوش ✅ سایت سرگرمی و تفریحی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟ ولنتاین چه می‌باشد؟ هر آنچه درباره ی روز ولنتاین می بایست بدانیددررابطه ولنتاین (Valentine) چه میدانید؟ تاریخچه ولنتاین چه میباشد؟ در‌این نوشته‌علمی کلیه چیز را در رابطه روز ولنتاین یا این که روز عشق و علاقه به شما توضیح خوا‌هیم داد با ما باشید در سایت بی هوش بزرگترین سایت سرگرمی و تفریحی

آیا تا به امروز بدین تامل کرده‌اید که ولنتاین از کجا آمده، ریشه و یا این که معنای اساسی آن چه است؟شاید صرفا تعریف‌و‌تمجید شما از ولنتاین، روز عشق و علاقه باشد! البته انگیزه به وجود آمدن روز ولنتاین به مقطع ساسانیان برمی‌گردد. روز ولنتاین در هر ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) واقعه می‌ افتد. ولنتاین یک فستیوال هر ساله برای تجلیل از علاقه، صلح و آشتی و محبت میباشد. تمامی سالها در ۱۴ فوریه، عموم این روز را با ارسال پیام‌های عاشقانه و محبت‌آمیز به خانواده و دوستان خویش جشن و پای کوبی میگیرند.

زوج‌ها به مناسبت این روز کارت شادباش، گل و کادو میگیرند و برای ذکر عشق و علاقه خویش به یکدیگر، مدت ویژه‌ای را در کنار هم می گذرانند و روز ولنتاین یا این که روز عشق و علاقه را جشن و پای کوبی میگیرند. ولی این روز صرفا منحصر عشاق نیست و هرکس درین روز میتواند برای عزیزان خویش کادو بگیرد و عشق خویش را به آنها ابراز نماید.
در سراسر آمریکا و بقیه نقاط دنیا به مناسبت روز ولنتاین در میان اشخاصی که یکدیگر را دوست دارند، هدایایی از قبیل شکلات، گل، عروسک و یا این که کارت تهنیت ردوبدل می گردد که مجموع این امور به اسم سِنت ولنتاین انجام میگیرد. روز ولنتاین به اسم سِنت ولنتاین، کشیش کاتولیک که در قرن سوم در رم معاش می کرد اسم‌گذاری شده‌است.

روایت‌های متعددی در رابطه این کشیش وجود دارد و با سپری شد مقطع این ماجرا‌ها به افسانه‌ای که امروز می شناسیم و سالانه از آن خاطر می کنیم تبدیل شده‌است. اگرچه این روز و رسومات آن یک دین فرنگی میباشد، البته اهل ایران‌ها هم سالانه آن را جشن و پایکوبی می گیرند. اما در روز‌نگار جمهوری اسلامی ایران نیز یک روز خاص را مانند روزولنتاین تحت عنوان روز عشق و علاقه پایکوبی می گیرند که سپندارمذگان نامیده می‌گردد.

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

 

بیشتر بخوانید:آموزش ساخت وسایل دکوری زیبا با روکش چوب

 

پیشینه تاریخی روز ولنتاین

روز ولنتاین یا این که عید مقدس ولنتاین همه ساله در ۱۴ فوریه پایکوبی گرفته می‌گردد. ماه فوریه درتاریخ مسیحیان ماه علاقه به حساب میآید که با پایکوبی‌های این روز همدم میباشد. این روز عشق و علاقه تحت عنوان پای کوبی مسیحیان غربی و با ادای احترام به کشیش مقدس سن والنتینوس، در بخش اعظمی از بخشها دنیا تحت عنوان یک جشن و پای کوبی اصلی فرهنگی، مذهبی و تجاری از عشق و علاقه و تکریم آن شناخته می شود.
ولی این قدیس مرموز که می باشد و این سنت‌ها از کجا آمده‌اند؟ ولنتاین از مدت‌های قدیم و از دین باستانی روم لوپرکالیا که در نخستین سال نو به استقبال فصل بهار می‌رفتند آغاز شد. البته آئین و رسومات برگزاری این جشن و پای کوبی کم کم تغییر و تحول پیدا کرد و به صورت مدرن که همگی ما با آن آشنا هستیم تبدیل شد.

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

افسانه سن والنتینوس

تاریخچه روز ولنتاین و روایت پدر مقدس آن بسیار لبریز راز و رمز میباشد. ما میدانیم که ماه فوریه بازه زمانی طولانی میباشد که تحت عنوان یک ماه عاشقانه پای کوبی گرفته میشود و همان طور که میدانید دربرگیرنده اثراتی از سنت مسیحی و روم باستان میباشد. البته سِنت ولنتاین چه کسی بود و چه‌گونه با این آئین باستانی رابطه پیدا کرد؟
کلیسای کاتولیک دست کم سه قدیس گوناگون به اسم ولنتاین یا این که ولنتاینوس را میشناسد که همه به شهید شدن رسیده‌اند. به همین برهان افسانه‌های مختلفی در رابطه ولنتاین وجود داراست. یک افسانه داعیه می‌نماید که وی کشیشی بود که در قرن سوم در رم خدمت میکرد.وقتی که امپراتور کلودیوس دوم بدین فیض رسید که مردان مجرد، سربازان بهتر و متعهدتری نسبت به مردان متاهل می‌باشند، وصلت را برای مردان برنا و مجرد ممنوع کرد. ولنتاین از این امر ناعادلانه بسیار اندوهگین شد و با کلودیوس مخالفت کرد؛ البته امپراتور از امر خویش بازنگشت و ولنتاین از آن پس به صورت پنهانی مراسم تزویج زوج‌های جوانی که به یکدیگر عشق داشتتند را برگزار میکرد و آنان‌را به عقد هم در میاورد. وقتی که کلودیوس متوجه این قضیه شد، اورا مدتی به زندان انداخت و آن گاه فرمان اعدام ایشان را صادر کرد.

روایت‌های دیگر حاکی از آن میباشد که ولنتاین ممکن میباشد به جهت سعی در سوی یاری به مسیحیان برای فراروگریز از زندان‌های نمور رومی که اکثر اوقات زندانیان در آنجا گزینه ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گرفتند به قتل رسیده باشد. افسانه‌ای دیگر نیز می گوید وقتی که وی در زندان محبوس بود، شیفته دختر زندان‌بان خویش شد و‌ در روز ۱۴ فوریه به اعدام محکوم شد. در بعضی افسانه‌ها گفته میگردد که وی قبل از مرگ خویش برای معشقوش طومار‌ای نوشته بود و در پایین آن نوشته بود: «از طرف ولنتاین تو»؛ عبارتی که امروزه هنوز هم از سوی عشاق آیتم به کارگیری قرار می گیرد.
اگرچه واقعیت افسانه‌های ولنتاین غیر قابل درک میباشد، البته تمامی روایت‎ها بر جذابیت وی تحت عنوان صورت‌ای دلسوز، قهرمانانه و از همگی اصلی‌تر «عاشقانه» تأکید می‌نمایند. تا قرنها وسطی، شاید به جهت این آوازه، وی به یکی‌از دوستداشتنی‌ترین کشیش‌های انگلیس و فرانسه تبدیل شد.

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

 

بیشتر بخوانید:ساخت گل پفکی با کاموا بدون نیاز به قلاب و میل بافتنی

 

جابجایی روز ولنتاین برای پوشاندن مناسبتی قدیمی تر

برخی معتقدند روز ولنتاین در میانه فوریه برای گرامیداشت سالگرد درگذشت یا این که تشییع جنازه ولنتاین جشن و پایکوبی گرفته میگردد که احتمالاً حدود سال ۲۷۰ میلادی صورت داده میباشد. البته برخی دیگر داعیه می‌نمایند که کلیسای مسیحی ممکن میباشد تصمیم داشته باشد که روز عید ولنتاین را در وسط فوریه برای کوشش در سوی «مسیحی ساختن» جشن و پای کوبی لوپرکالیا (یک فستیوال کهن هر ساله که از ۱۳ تا ۱۵ فوریه در شهر روم برگزار می شد تا ارواح شیطانی را از خویش به دور ساخته، شهر را پاک سازی نمایند و تندرست و باروری را نیز در شهر ارتقا دهند) قرار دهند. لوپرکالیا که در ۱۵ فوریه پایکوبی گرفته میشد، یک فستیوال باروری بود و به «فاونوس»، خدای رومی کشاورزی و همینطور به بنیان‌گذاران رومی، رومولوس و رموس تخصیص می‌یافت.
برای استارت این فستیوال، اعضای لوپرس، به فرمان کاهنان رومی در غار مقدس توده میشوند. آن ها اعتقادوباور داشتند که نوزادان رومولوس و رموس، بنیانگذاران رم در آن غار بوسیله یک گرگ ماده یا این که لوپا وسیع شدند.

کاهنان در‌این جشن و پایکوبی، یک بز را به مراد باروری و یک سگ را برای پاک سازی و تطهیر و همینطور حاصلخیزی قربانی می‌کردند. بعداز آن پوست حیوان‌ها را‌ می‌کندند و آن را به خون قربانی آغشته کرده و به خیابان‌‌ها می‌بردند و زنان را با آن پوست‌ها به آرامی شلاق زده و آنان را در مزارع کشاورزی نیز می‌گرداندند. زنان رومی نیز فارغ از خوف از این فعالیت استقبال می‌کردند؛ چون اعتقادوباور داشتند این پوست‌ها در سال آینده آنها‌را بارورتر می سازند. براساس افسانه‌های دیگر نیز کل زنان برنا شهر در آخرها روز، اسم خویش را در یک گلدان گسترده قرار می‌دادند و مردان مجرد شهر نیز هریک یک نام را تعیین می‌کردند و با زنی که نامش را از گلدان درآورده بودند در آن سال جفت می‌شدند. این مراسمات و مسابقات در غایت با وصلت به آخر می رسید.

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین در سرتاسر عالم

به‌دنبال برگزاری پایکوبی ولنتاین در کشورهای متفاوت می پردازیم.

ولنتاین در آمریکا

علاوه بر آمریکا، روز ولنتاین در کانادا، مکزیک، انگلستان، فرانسه و استرالیا نیز جشن و پایکوبی گرفته میگردد. در بریتانیای کبیر، روز ولنتاین حدوداً در قرن هفدهم با استقبال وسیع عموم روبرو شد. تا میانه قرن هجدهم، ابراز عشق و علاقه از روش یادداشت‌های دست‌نویس برای دوستان و عشاق، در تمامی طبقات اجتماعی بسیار رایج و معمول بود؛ البته در سال ۱۹۰۰ به جهت پیشرفت در فناوری چاپ، کارت‌های چاپ‌گردیده جایگزین کارت‌های دست‌نویس شدند.

کارت‌ شادباش‌های فراهم راهی سهل وآسان و بی آلایش برای ذکر احساسات در وقتی بود که اشخاص نمی‌توانستند به صورت بدون واسطه احساسات خویش را به معشوقشان ابراز نمایند. نرخ ارزان‌تر هزینه‌های پستی نیز به ارتقا محبوبیت در ارسال پیام شادباش روز ولنتاین یاری بخش اعظمی کرد.

آمریکایی‌ها در اوایل ده سال ۱۷۰۰ میلادی، مبادله کارت‌های ساخته شده با دست این روز را مقدمه کردند. در دهه ۱۸۴۰ جزیره هاولند نیز در ایالات متحده استارت به فروش انبوه اولی کادوهای این پای کوبی کرد. جزیره هاولند تحت عنوان «مامان ولنتاین» شناخته میشود که کارت‌‌ها و باکس‌های زیبایی را با تصاویر رنگارنگ برای این روز می‌سازد. با دقت به آنالیز‌‌های انجمن ساخت‌و‌ساز کارت شادباش، سالانه حدود ۱۴۵ میلیون کارت برای شادباش روز علاقه ارسال میشود و این روز را به دو‌مین مناسبت عظیم ارسال کارت تهنیت در سال تبدیل نموده است. معمولا خانم‌ها به‌این پای کوبی عشق و علاقه بیشتری دارا هستند و به طور تقریب ۸۵ درصد از خرید کادوها بوسیله آنان شکل میگیرد.

بیشتر بخوانید:آموزش ساخت عطر در خانه

 

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

 

ولنتاین در اسلوونی

در حالی که بیشتر کشورها، ولنتاین را با کادو دادن به طریق سنتی جشن و پایکوبی می گیرند، ولی عموم در سراسر عالم این مناسبت را به نحوه‌های دیگری نیز جشن و پایکوبی می گیرند.این روز برای اول توشه در کشورهای آنگلیکا متمرکز شد، ولی تعطیلات اینک در سراسر دنیا جشن و پایکوبی گرفته میشود.

در اسلوونی،تعطیلات با کشاورزی همپا میباشد؛ چون این تعطیلات،استارت فصل بهار در لحاظ گرفته میشود. این دستور ممکن میباشد با کشاورزی و عشق و علاقه‌ورزی از حیث ارتقاء باروری رابطه داشته باشد؛ به عبارتی آیینی که صدها سال پیش با فستیوال بت‌پرستی گره خورده بود. این روز غالبا روز او‌لین میباشد که کارگران به سمت مزارع گشوده می گردند.
در دیگر کشورهای اسکاندیناوی نیز این تعطیلات عمدتا با تبلیغات تجاری همدم میباشد که اکثر زمان ها به وسیله صنعت گل و شیرینی و به مراد تحریک فروش اشاعه می شود.

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین در شرق آسیا

در میهن چین، اشخاص به صورت معمول به یکدیگر گل و شکلات‌های قلبی کادو میدهند، ولی به جهت قربت آن به سال جدید قمری، این مناسبت را در سال پایکوبی میگیرند.
سنت کره جنوبی این میباشد که زنان در ۱۴فوریه به مردان شکلات میدهند و مردان در ۱۴ مارس نیز نوع دیگری از شکلات را به زنان می دهند و در ۱۴ آوریل که آپ دیت سیاه (Black Day)مشهور میباشد، عده ای که هیچ شکلات یا این که کادو‌ای اخذ نکرده‌اند، با تناول کردن نودل یا این که حرفه خارجی سیاه،تنهایی خویش را پایکوبی می گیرند.

این روز در ژاپن فقطً به جهت ارائه تبلیغات از سوی کمپانی‌های ساخت شکلات، فقط به رد و بدل کردن شکلات می‌گذرد. این موسسه‌ها معمولا نصیب عمده منفعت خویش را درین مقطع سال کسب می‌نمایند.

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

روز ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟

ولنتاین در آمریکای لاتین

آمریکای لاتین نیز از روز ولنتاین تحت عنوان D dela del Amor y la Amistad یا این که روز عشق و علاقه و صلح خاطر می‌نماید. این جشن و پایکوبی به نوعی از آن روزی که در تعطیلات وجود دارااست و در آن به گرامیداشت علاقه و صلح و دوستی پرداخته میگردد متمایز میباشد.
با این هم اکنون، تعطیلات در آمریکای لاتین به جهت قربت تاریخ ۱۴ فوریه با جشن و پایکوبی‌های مرتبط با ماردی گراس (عصر‌ای از پایکوبی‌های سنتی سالیانه که در اکثری از کشورهای جهان انجام می‌گردد)، معمولاً در ماه ژوئن برگزار می گردد. مرزو بوم فنلاند همینطور در روز ولنتاین، «روز دوست» که روزی شبیه آن میباشد را نیز جشن و پای کوبی میگیرد.

 

4.9/5 - (30 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *