آموزش‌ تصویری‌ و گام به گام مدیتیشن
آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب کار در خانه

زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن : در وضعیت حال زندگی بشر ها و وجود استرس‌های ناشی‌ از عامل های گوناگون و اندیشه‌های مزاحم‌ همگی ما در پی روشی برای آسودگی از این اندیشه‌ها و اضطراب هستیم . مدیتیشن راهی خواهد بود که توسط آن شخص با نادیده‌ گرفتن‌ اندیشه‌های منفی به شکل ارادی مغز خودش را به سوی آسودگی ارشاد می سازد . مدیتیشن ویژگی های فراوانی برای روان و جسم‌ دارد که آسودگی درونی ، کسب جایگاه عالی در زندگی و جایگاه شغلی ، و خود‌ مراقبتی در مقابل استرس و تشویش تنها مقدار اندکی از آن‌ها خواهد بود . در این نوشته از مجله‌ سرگرمی بی هوش شما را از راه فراگیری تصویری‌ مدیتیشن با این ورزش‌ ذهنی‌ و شیوه اعمال آن آشنا‌ خواهیم نمود . پس تا انتها با ما همراه باشید .

به هدفی که از اجرای مدیتیشن دارید تفکر نمائید

افراد به علت های متفاوتی به مدیتیشن روی می‌آورند . بهبود‌ ابتکار ، مجسم کردن مقصود ، یاری به گفتگوی باطنی با خودشان و خلق یک پیوستگی باطنی از جمله اهداف اشخاص برای اعمال مدیتیشن خواهد بود . درصورتی‌که تنها مراد شما این می باشد که روزانه چند دقیقه را به خودتان اختصاص دهید و اضطراب را از خودتان دور‌ نمائید ، این می‌تواند علت لازم برای اجرای مدیتیشن باشد‌ . تلاش نمائید عوامل تاثیرگذار و اهداف خویش را برای مدیتیشن زیادتر از حد سخت نکنید . اصلی‌ترین مقصود در اعمال مدیتیشن آسایش بخشیدن‌ و دور‌ گردیدن از اضطراب های هرروزه خواهد بود .

جایگاه بی سر و صدایی را برای اعمال مدیتیشن معلوم نمائید

در آغاز فراگیری تصویری‌ مدیتیشن و اجرا آن مهم‌ترین مطلب این می باشد که مکان پیرامون خودتان را از شی هایی که حواستان را‌ پرت‌ ‌می‌کند پاک‌ نمائید . تلویزیون و رادیو را خاموش‌ نمائید ، پنجره‌های خودتان را در جلو صدای بیرون‌ از گذرگاه ببندید و از اشخاص درون منزل بخواهید که سکوت‌ را مراعات کنند .

*خرید نیمکت مدیتیشن

* یک شمع خوشبو ، یک دسته‌ گل یا عود‌ می‌تواند مانترای بی‌اندازه قشنگی برای نیرودهی تمرین‌ مدیتیشن شما باشد‌ .

* برای یاری به تمرکز‌ خودتان ، قادر خواهید بود چراغ‌‌ها‌ را کم یا خاموش‌ نمائید .

از کوسن ویژه مدیتیشن استعمال نمائید

کوسن‌های مدیتیشن که با شهرت zafus هم شناخته‌ می‌شوند و در مطلب آموزشی تصویری‌ مدیتیشن هم قادر خواهید بود آن را رویت نمائید ، کوسن های دایره‌ای شکلی می باشند که به شما این قدرت را می دهند که زمان مدیتیشن برروی زمین‌ بنشینید . این کوسن ها به این علت که مشابه صندلی تکیه‌گاه‌ ندارند ، به شما اجازه‌ نمی‌دهد که به جهت مخالف بروید و تمرکز‌ خودتان را از دست بدهید . درصورتی‌که زافو ندارید ، قادر خواهید بود از هر گونه بالشی که بتوانید برروی آن بنشینید ، بکارگیری نمائید .

لباس‌های آسوده بپوشید

به احتمال زیاد شما نمی‌خواهید که چیزی تمرکز‌ شما را زمان مدیتیشن از بین ببرد ، ازاین‌رو از پوشش هایی که زمان تمرینات کششی شما را محصور می‌کنند مشابه شلوار‌ جین یا شلوار‌های‌ تنگ‌ ، پرهیز نمائید . پوشش هایی که زمان خوابیدن و تمرین بکارگیری می‌کنید عالی ترین گزینه برای تعیین شما است .

بهترین و مناسب‌ترین وقت را گزینش نمائید

در فراگیری تصویری‌ مدیتیشن به شما می‌آموزند که برای مدیتیشن وقتی را گزینش بکنید که در حال روحی‌ آرامی قرار داشته باشید . افرادی که زمان بسیاری مدیتیشن کار‌ می‌کنند امکان‌پذیر خواهد بود زمان بیقراری یا استرس‌های زیادتر از حد از آن بکارگیری کنند تا به آسودگی برسند . ولی افرادی که تازه‌کار می باشند ، درصورتی‌که آمادگی‌ درونی ملزم را نداشته باشند ، تمرکز‌ برای آن‌ها معضل خواهد بود‌ . برای اوایل مدیتیشن ، هر وقتی که حس آسایش داشتید ، آن را آغاز نمائید . این کار‌ امکان‌پذیر خواهد بود نخستین کاری‌ باشد‌ که صبحدم انجام‌ می‌دهید ، و یا محتمل خواهد بود برای آرام‌ نمودن خویش پس از مدرسه‌ یا محل‌ کار‌ مدیتیشن نمائید .

* پیش از اینکه برای مدیتیشن حاضر شوید ، هرچیزی که سبب پریشان‌حواسی شما خواهد شد را از میان ببرید . برای نمونه چنانچه حس گشنگی می‌کنید یک میان‌ وعده‌ سبک‌ میل‌ نمائید ، یا در شکل لزوم از سرویس‌ بهداشتی‌ بکارگیری نمائید و …

تایمر زمانی‌ داشته باشید

شما موقع اجرای تمرینات لازم دارید آرام باشید که مدیتیشن خودتان را به مقدار لازم انجام‌ می‌دهید ، ولی مورد دیگر این که نمی‌خواهید که با وارسی کردن وقت تمرکز‌ خودتان را از دست بدهید . برای این کار‌ قادر خواهید بود یک تایمر را برای مدت‌ زمانی‌ که قصد دارید مدیتیشن نمائید (۱۰ دقیقه یا یک ساعت ) تنظیم‌ نمائید . برای این مقصود قادر خواهید بود از برنامه‌‌های‌ متفاوتی که در برنامه‌‌های‌ گوشی وجود دارد‌ و زمان‌ را اندازه‌ می‌گیرند ، بکارگیری بکنید .

نحوه اجرا مدیتیشن

۱- با پشت‌ صاف‌ برروی کوسن یا صندلی خودتان بنشینید

حالت ایستاده به شما یاری می نماید تا در هنگام بازدم ، بتوانید بر روی دم‌وبازدم خودتان تمرکز‌ نمائید . چنانچه روی صندلی با متکا نشسته‌اید ، تقلا نمائید که به پشت‌سر خم نشوید و تا جایی که امکان‌پذیر می باشد صاف‌ بمانید .

* پا‌های‌ خویش را در هر حالتی که در آن حس آسایش دارید قرار دهید . چنانچه از کوسن برای نشستن بکارگیری می‌کنید ، قادر خواهید بود پا‌های‌ خودتان را به شکل بی واسطه بلند کرده و یا برروی هم قرار دهید . مهمترین مساله این خواهد بود که در هر حالتی موقعیت تن شما صاف‌ بماند .

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

۲- درباره حالت دستان‌ خودتان دلواپس نباشید

در آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن که از رسانه‌ها منتشر می گردد ما اکثراً افرادی را می‌بینیم که هنگام مدیتیشن دست‌هایشان را به زانو می‌گیرند ، ولی درصورتی‌که این عمل برای شما سخت خواهد بود ، دلواپس آن نباشید . شما قادر خواهید بود دست‌هایتان را در دامن‌ خودتان جمع‌ بکنید و یا در پهلو خودتان آن‌ها را معلق نگه دارید . هر کاری‌ که به شما امداد می نماید تا ذهن‌ خودتان را از حواس‌پرتی‌ها دور‌ نمائید ، ارتکاب دهید و تمرکز‌ بکنید .

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

 

۳- چانه‌ خودتان را رو به مستقیم‌ نگه دارید

اینکه در وقت مدیتیشن چشمان شما باز باشد‌ یا بسته‌ بااهمیت نخواهد بود ، هرچند که خیلی از اشخاص برای آنکه ذهن‌ خودشان را از حواس‌پرتی‌های دیداری دور‌ کنند چشمان خویش را بسته‌ نگه می‌دارند . ولی در هر شکل ، تلاش بکنید تا سر‌خود‌ را روبه مستقیم‌ نگه دارید و از کج نمودن آن امتناع نمائید . این کار‌ به باز‌شدن‌ قفسه‌ سینه‌ شما یاری کرده و سبب می گردد که راحت‌تر نفس‌ بکشید .

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

۴- زمان‌ خودتان را تنظیم‌ نمائید

وقتی در حالت آرامش قرار دارید و حاضر برای آغاز می باشید ، تایمر خویش را برای مقدار زمانی‌ که لازم دارید مدیتیشن نمائید ، تنظیم‌ بکنید . در طی هفته آغاز تا رسیدن‌ به وضعیت متعادل‌ به تن خویش فشار‌ نیاورید ، و با جلسات ۳ تا ۵ دقیقه‌ای کوچک‌ آغاز نمائید و در حالت رغبت تا نیم‌ ساعت یا حتی زیادتر به آن اضافه‌ نمائید .

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

 

۵- زمان دم‌وبازدم دهان خودتان را بسته‌ نگه دارید

همانطور که در آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن قادر خواهید بود نظاره نمائید اشخاص زمان مدیتیشن از راه دماغ خودشان تنفس می‌کنند . منتها با این حالت ، خاطرجمع شوید که عضلات فک شما در وضعیت شل قرار داشته باشد‌ (حتی درصورتی‌که دهان شما بسته‌ باشد) فک‌‌ خودتان را جمع‌ نکنید ، دندان‌های خویش را برروی هم فشار‌ ندهید و به آسودگی ریلکس بکنید .

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

۶- برروی دم‌وبازدم خودتان تمرکز‌ بکنید

تنفس تنها چیزی خواهد بود که در وقت مدیتیشن حتما باید برروی آن تمرکز‌ نمائید و از استرس و تشویش دور‌ شوید . با تمرکز‌ بر روی دم و بازدم خودتان آگاه می‌شوید که همگی اندیشه‌ها دیگر از جهان بیرون به خودی‌ خود‌ از میان می‌رود .

* روش تمرکز‌ برروی دم‌وبازدم برای هر شخص با دیگری متمایز می باشد . برای نمونه بعضی از اشخاص دوست‌ دارند روی وضعیت انبساط‌ و انقباض‌ ریه‌‌های‌ خودشان تمرکز‌ کنند ، در حالیکه بعضی دیگر دوست‌ دارند زمان دم‌وبازدم در مورد‌ چگونگی‌ عبور‌ هوا‌ از دماغ خودشان تفکر کنند .

* تنها کاری‌ که بایستی ارتکاب دهید این خواهد بود که خودتان را به حالت درونی برسانید که روی تعدادی از قسمت های دم‌وبازدم خویش تمرکز‌ داشته باشید .

۷- نفس‌ خودتان را نظاره نمائید ولی آن را تجزیه نکنید

به تجربه‌ خودتان زمان دم‌وبازدم را تجزیه نکنید ، تنها هر نفس‌ را در دقیقه تجربه‌ نمائید . وقتی‌ گذشت‌ ، نفس‌ آتی را تجربه‌ نمائید . کوشش نمائید به تنفس با ذهن‌ خودتان تفکر نکنید و تنها آن را از راه قوای مدرکه خویش انجام دهید .

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن

 

۸- درصورتی‌که حواستان پرت‌ خواهد شد برروی دم‌وبازدم خودتان دقت نمائید

حتی افرادی که در مدیتیشن تجربه‌ بسیار بالایی دارند هم امکان‌پذیر خواهد بود مقید پریشان‌حواسی گردند . شما در مورد‌ کار‌ یا صورتحساب‌ یا کار‌هایی‌ که بعداً مجبورید ارتکاب دهید تفکر خواهید نمود . هر زمان متوجه‌ شدید‌ که جهان بیرون در حال‌ خزیدن‌ به اندیشه‌های شما می باشند ، تقلا نمائید آنها را نادیده‌ بگیرید و در عوض‌ ، قوای مدرکه و اندیشه‌های خودتان را به آرامی با تمرکز‌ برروی دم‌وبازدم خویش تبدل دهید و فرمان دهید که اندیشه‌های دیگر از میان بروند .

۹- به خودتان سخت‌ نگیرید

این مبحث را بپذیرید که هنگامی تازه‌ آغاز به عمل می‌کنید تمرکز‌ نمودن برای شما مشکل خواهد بود‌ . همگی مبتدیان پریشان‌حواسی را تجربه‌ می‌کنند . در آموزش‌ تصویری‌ مدیتیشن به شما می‌آموزند که در حقیقت این رخ داد برگشت مستمر به لحظه‌ فعلی‌ برای تمرین‌ مدیتیشن خواهد بود . افزون بر این ، توقع نداشته باشید که تمرین‌ مدیتیشن زندگی شما را یک شبه تبدل دهد‌ . ذهن‌ آگاهی‌ و مدیتیشن برای تأثیرگذاری خود‌ به وقت احتیاج خواهند داشت . برای آنکه مهارت پیدا‌ نمائید دست‌کم هر‌چند‌ دقیقه در روز‌ تمرینات مدیتیشن را اعمال دهید و در شکل توانایی مدت‌ زمان‌ جلسات خودتان را طویل نمائید .

اگر این موضوع سودمند می باشد ، لطفاً‌ با دوستان و اقوام خودتان هم به اشتراک بگذارید و نظرات خودتان را برای ما بنویسید .

5/5 - (25 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *