چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی

زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن : آیا آشفته هستید‌ و احساس‌ خوشحالی نمی‌کنید ؟ آیا نیاز به آسایش ذهن‌ دارید ؟ شیوه های آرام‌ نمودن ذهن‌ را نمی‌شناسید ؟ روش‌هایی برای آرام شدن ذهن وجود دارند که به شما کمک می نماید به آسایش ذهن برسید و برای هر موقعیتی مهیا باشید . اگر قصد دارید بدانید به چه‌نحو ذهنتان را آرام کنید ، با سایت بی هوش همراه باشید .

برای آرام گردیدن ذهن‌ می‌توان به دنبال مدیتیشن ، تلاش های سالم‌تر نظیر ورزش یا کارهای آرامش‌بخش از قبیل گوش‌دادن‌ به موزیک و بکارگیری از انگیزه های تشویش همانند شبکه های اجتماعی‌ را به دست‌کم رساند . اگر با شیوه هایی آشنایی دارید که به آرام شدن ذهن‌تان یاری می‌کنند ، تقلا نمائید کامل تر آن‌ها را اعمال دهید .

اگر ذهن‌ بی‌تاب و آشفته‌ای دارید و به دنبال شیوه هایی برای آسایش ذهن‌ خود خواهید بود ، در دنباله چند روش را برای آرام شدن ذهن‌ به شما توضیح می‌ دهیم .

۱ – نفس‌ عمیق بکشید

تنفس عمق‌دار اثرگذاری زیادی در آرام نمودن مغز شما دارد . ممارست های پایین را هر وقت و در زمان ظهور استرس انجام دهید؛ زیرا به کم شدن استرس کمک فراوانی می‌کنند :

دهان خود را ببندید و از راه دماغ نفس عمق‌دار بکشید . تلاش نمائید زمان دم را به چهار لحظه برسانید؛ بعد نفستان را به مدت هشت ثانیه نگه دارید و بعد از آن نفستان را برای هشت ثانیه خارج نمایید . این تمرین تنفس را چهار بار تکرار نمایید .

اگر با کاهش شتاب تنفستان مشکل دارید ، با شتاب بیشتری آغاز کنید و به‌مرور وقت آن را زیادتر نمایید .

زمان هر دم و بازدم را خودتان مشخص بکنید ، هرچند حتما باید مراقب باشید مقدار هر بازدم دو برابر‌ مدت‌زمان دم باشد میان هر تنفس نیز کمی نرمش کنید .

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

 

۲ – به دنبال تمرینات مدیتیشن بروید و در خودتان حس خوبی خلق نمائید

این ممارست به‌منظور تهی ساختن و ساکت کردن ذهن با تمرکز بر تفکر ، جایگاه ، کلمات ، رنگ یا جسمی مشخص می باشد . برای مراقبه ، در جایی آرام بنشینید یا حتی به حالت خوابیده بمانید ، دعا کنید یا به چیزی آرامش‌بخش فکر نمائید . شاید این عمل بیشتر‌از‌ده دقیقه زمان ببرد ، منتها اصلا مهم نخواهد بود .

می‌توانید در طول مراقبه بنشینید یا دراز‌ بکشید ، اما برای مرکزیت بهتر ذهن و روح ، حتما چشم‌ها را بسته نگه دارید .

ممکن خواهد بود در طول مراقبه ، افکاری مغشوش به ذهنتان وارد شوند . کوشش نمائید به آنها توجه نکنید و روی موضوعی مشخص ذهن خود را متمرکز کنید .

از تصویرسازی برای تهی کردن ذهنتان بکارگیری بکنید . مکانی واقعی یا فرضی را تجسم بکنید که در آن حس آسایش می‌کنید . خود را در این مکان مجسم‌سازی کرده و به جزئیات آن و حسی که در آن مکان دارید فکر نمائید .

برای هر زمانی که بخواهید قادر خواهید بود مراقبه را اعمال دهید؛ ولی تحقیقات ارائه داده آرامش ، لااقل به زمان ده دقیقه پس از اینکه ذهنتان را تهی کرده‌اید ، به کاهش تشویش و ازدیاد مرکزیت یاری می نماید.

گوش دادن‌ به آهنگ آرامش‌بخش یا جملات مثبت آهنگ‌ها ، سبب مرکزیت عالی می‌شود . هر کاری که فکر می‌کنید به آرام‌ گردیدن ذهنتان کمک می‌کند ، انجام دهید .

نتایج تحقیقات می گوید مراقبه به جز بر آرام کردن مغز ، فوایدی برای تندرستی داراست که از آن جمله می‌توان به کاستن فشار‌ خون ، کلسترول و قند خون اشاره نمود .

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

 

۳ – صحنه‌ای آرامش‌بخش را مجسم‌سازی نمائید

این مورد تشابه فراوانی با مراقبه دارد که در آن ، برای آرام گشتن مغز حتما باید صحنه‌ای آرامش‌بخش را مجسم‌سازی نمائید . آن صحنه را تا هر وقت که دوست‌ دارید در ذهنتان مجسم‌سازی کنید؛ منتها تمام کارمایه و تامل خویش را روی مجسم‌ نمودن این مکان در مغز خویش متمرکز کنید .

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

 

۴ – آرام‌سازی عضلانی را انجام دهید

در این فرآیند ، تماما عضلات تن را اول منقبض کرده و سپس عمل نمایید . آرام‌سازی عضلانی باعث تغییر وضعیت معنوی و روانی می‌شود و به مغز کمک می‌کند تا مانند تن به آسودگی برسد.

ابتدا از انقباض عضلات صورت‌ آغاز کنید؛ مثل اخم‌ انجام‌دادن ، در هم کشیدن‌ ابرو ، چین دادن‌ به پیشانی و جنبش دادن فک . پس‌ازآن به هر عضله‌ زمان دهید تا استراحت کند.

وقتی آرام‌سازی عضلات صورت تمام‌ شد ، بتدریج به پایین‌ تن پیش‌رفته‌ و آرام‌سازی را برای همگی عضلات تن انجام دهید.

برای این‌که عملکرد بهتری بگیرید ، هر عضله‌ را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه انقباض‌یافته نمایید.

۵ – تمرینات یوگا را انجام‌ دهید

یوگا ورزشی کششی می باشد که به بدن فشار‌ وارد نمی‌کند و موجب رها و شل شدن عضلات در تن می‌شود؛ برای‌اینکه بایستی روی هر تحرک آن تمرکز‌ کرده و مغز نمی‌تواند به چیزهای استرس آور فکر کرده و به همین دلیل ، می‌تواند به آرام‌ گردیدن ذهن یاری نماید .

برای شروع‌ یوگا ، در کلاس نام‌نویسی کنید . شرکت‌ در این کلاس‌‌ها‌ سبب آسایش می گردد . پس در دوروبر منزل خود در پی این کلاس‌‌ها‌ بگردید .

هاتا یوگا ، ابتدایی‌ترین نوع یوگا می باشد که به آرام‌ گشتن ذهن کمک فراوانی می‌کنند . قادر خواهید بود برخی از این حرکات‌ را در خانه انجام دهید .

اگر مبتلا مشکلات جسمی مانند دیسک کمر یا پوکی استخوان می باشید یا در آستانه لختگی خون می باشید ، از اعمال تمرینات یوگا خودداری نمائید .

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

چندین تکنیک‌ علمی برای آرامش ذهن

 

۶ – آب زیادی بنوشید

برای این‌که درونی آرام‌ و بدنی سالم و بدون هر گونه سموم داشته باشید ، نوش کردن آب فراوان را در اولویت‌ خود بگذارید نوش کردن آب کافی به ذهن یاری می نماید تا خوب تر تمرکز‌ نماید برای بهتر اعمال دادن تلاش های آرامش‌بخش ، آب خیلی بنوشید .

۷ – غذاهایی صرف نمائید که موجب آرام‌ گشتن ذهن‌ می‌شوند

خوردن خوراک هایی خاص به تن یاری می‌کنند تا هورمون‌های استرس را بکاهد و هورمون‌هایی که موجب تولید حس شادی و آرامش ذهن‌ می‌شوند را ازدیاد دهد .

مصرف خوراکی هایی با سلنیوم بالا به ازبین‌بردن تشویش و پژمردگی یاری می‌کنند؛ همانند مغز‌ها‌ ، قارچ‌های شیتیک و ماهی تن یا سالمون .

غذاهایی بخورید که منیزیم بسیار بالایی دارند؛ مانند اسفناج ، تخم کدو و ماهی

به دنبال غذاهایی بروید که تریپتوفان فراوانی دارند؛ برای‌اینکه این ماده‌ باعث پدیدآوری سروتونین می‌شود که حس خوشحالی را بیشتر می‌ نماید . شکلات تلخ ، مغز‌ها‌ و گوشت قرمز میل کنید .

5/5 - (16 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *