معیارهای انتخاب یک همسر خوب
معیارهای انتخاب یک همسر خوب

معیارهای انتخاب یک همسر خوب | بی هوش ✅ سایت سرگرمی و تفریحی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

معیارهای انتخاب یک همسر خوب: یکی از مهمترین انتخاب های زندگی انتخاب همسرمی باشد. وقتی شما فردی را برای ازدواج انتخاب خواهید کرد، او را همسر آینده خود، شریک زندگی و مادر یا پدر فرزندان خود می‌دانید؛ بنابراین انتخاب همسر ، باید با آگاهی و با توجه به معیارهای صحیح صورت پذیرد. به یاد داشته باشید آمادگی برای ازدواج اولین شرط برای ورود به زندگی مشترک است، سپس ویژگی‌های دیگر را باید مد نظر قرار داد. بسیاری از زوجهایی که سرانجام کارشان به مشاجره، طلاق و… می رسد به ملاک های انتخاب همسر، تحقیق، گفتگو و بررسی های لازم در زمینه های مشترک و متفاوت همدیگر اهمیت نداده بودند.

برای انتخاب همسر افراد باید ار معیارهای انتخاب همسر آگاهی داشته باشند، اما  ابتدا باید خود را شناخته و از ویژگی های خود آگاهی داشته باشند و نقاط ضعف و قدرت خود را بدانند.برای ادامه مطلب با بی هوش همراه باشید.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

برای انتخاب همسر ابتدا باید چکار کرد؟

اولین مرحله برای ازدواج، شناخت خود، ویژگی‌های شخصیتی و خواسته‌های خود از زندگی می باشد. ابتدا از خود بپرسید برای چه می خواهید ازدواج کنید و هدفتان از ازدواج چیست. به عنوان مثال در ازدواج  آیا به دنبال ثروت هستید و یا به دنبال همراهی همسر برای رسیدن به کمال می‌گردید؟

در مرحله بعد باید هدف‌ها و نقشه آینده خود را به دید بلند مدت مشخص کنید. این که قصد دارید در آینده به چه جایگاهی برسید و چه آرزوهایی برای براورده شدن دارید.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

در مرحله بعد با توجه به خواسته‌ها و اهداف آینده خود به انتخاب معیارهای همسر ایده آل خود خواهید پرداخت.

به یاد داشته باشید که ایده آل نگری محض و رویا پردازی در انتخاب همسر، شما را از ازدواج موفق دور خواهد کرد؛ زیرا هیچ انسانی کامل نمی باشد. نکته مهمی که وجود دارد این است که شما برای طرف مقابل خود تا چه حد ایده آل می باشید و ویژگی‌های شما چیست؟

معیار‌های انتخاب همسر

هرفردی در زندگی  برای انتخاب همسرمعیار‌های خاص خود را دارد، همسر مناسب برای هر شخصی معنی و مفهوم  خاصی خواهد داشت. اما معیار‌های مقدماتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تا حدی بتوانید خوشبختی و موفقیت زندگی آینده خود را تضمین کنید.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

 

به همین منظور ما در ادامه معیارهایی برای ازدواج موفق مشخص کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

۱- ظاهر همسر ایده آل شما چگونه باشد؟

در گام اول، دختر و پسر باید از نظر ظاهری هم دیگر را پسند کنند و یا به عبارتی ظاهر به دل طرفین بشیند. وضعیت چهره و ویژگی‌های ظاهری طرف مقابل باید تایید شما را جلب کند. به این دلیل که شما قرار است با چنین فردی برای مدت طولانی زندگی کرده و اگر ظاهر او مورد تایید شما نباشد در آینده مشکلاتی به وجود می آید.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

۲- فاصله سنی انتخاب همسر چه مدت باشد؟

اختلاف سنی ۳ تا ۷ سال تفاوت نسبتاً مناسبی می باشد، البته قانون خاصی ندارد. ولی به یاد داشته باشید اگر همه معیارهای دیگر مورد تأیید شما بود و تناسب داشت، هم سن بودن یا حتی یکی دوسال بزرگ‌تر بودن مشکلی ایجاد نمی کند. ولی در چنانچه همسن و بزرگتر بودن باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد. در نهایت سن ازدواج ملاکی برای تأیید دیگر ملاک های ازدواج قرار خواهد گرفت.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

 ۳-پاكدامنی

پاكدامنی به عبارتی یعنی دوری از آلودگی‌ها و روابط نامشروع جنسی، خویشتنداری و مقاومت در برابر وسوسه‌ها و محرک‌های غریزه‌ی جنسی و نیز نداشتن سابقه طولانی از رفتارها و دوستی‌های غیراخلاقی می باشد

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

۴- اخلاق و رفتار در انتخاب همسر چگونه باید باشد؟

ویژگی‌های اخلاقی یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب همسر مناسب می باشد، زیرا ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج نا موفق عدم تفاهم در خلق و خو زوجین می‌باشد. فرد مقابل شما باید دارای اخلاق خوب و ویژگی‌هایی مانند صداقت ، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رویی، وفاداری، ادب، سخاوت ،شکاک نبودن  و حس مالکیت نداشتن … باشد.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

علاوه بر این رفتارهای همسر آینده اهمیت زیادی دارد و نوع روابط زوجین را شکل خواهد داد. توجه داشته باشید قبل از ازدواج رفتارهای شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار نمائید. به عنوان مثال صداقت در رفتار و عمل موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. اشتباه بسیاری از افراد به امید تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج است،که از اشتباهات او چشم پوشی می‌کنند. توجه داشته‌باشید که افراد به سختی تغییر خواهند کرد و به هیچ عنوان نباید به امید تغییر وارد زندگی مشترک شوید.

۵- تناسب عقایدی

فردی که با او قصد ازدواج  را دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی با هم در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید و در بعضی مواقع این مورد سبب باطل شدن عقد ازدواج می شود. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار مهم می باشد تا بتوانید بدون مشکل، استقلال خود را حفظ کنید.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

۶- برای ازدواج تناسب فرهنگی و اجتماعی داشته باشید

جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق می باشد. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکل زیادی می‌شود و این بسیار مهم می باشد. فرهنگ در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه زوجین می‌شود.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

۷- تناسب تحصیلی درمعیارهای ازدواج تا چه اندازه مهم است؟

تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده شخصیت افراد نمی باشد، ولی باید پذیرفت افراد تحصیل کرده از لحاظ تفکر و منش کمی متفاوت از سایرین می باشند. تناسب تحصیلی می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی مشترک زوجین بگذارد. بهترین حالت از نظر روانشناسان، این است که تحصیلات آقا از خانم بالاتر بوده  یا برابر باشد. به یاد داشته‌باشید که تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین خواهد کرد و در امر ازدواج توجه بر شغل همسر نیز یکی از مهم‌ترین ملاک های انتخاب همسر می باشد.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

۸- تناسب اقتصادی در زوجین تا چه میزان باشد؟

وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم بوده و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با ثروتمندترین افراد می باشند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر هم شود. بهتر است وضعیت اقتصادی زوجین نزدیک به هم باشد.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

۹- سلامت جسمانی در انتخاب همسر مناسب

گروهی از مشکلات جسمانی و بیماری‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند. اما در مقابل بعضی از امراض و مشکلات بر زندگی تأثیر گذار می باشند. قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کرد. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی می باشد، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق و بررسی کرده تا با آگاهی کامل انتخاب کنید.

۱۰- اهمیت سلامت روانی در انتخاب همسر مناسب

بهداشت روانی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر می باشد که با تحقیق از اطرافیان و یا بهتر است مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج شود. سلامت روان از جمله پارامترهایی است که شناسایی آن توسط خود شما بسیار دشوار خاست و حتما به کمک نیاز خواهید داشت.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

شاید با گذر زمان و در موقعیت‌های مختلف بودن به برخی از مشکلات روانی طرف مقابل خود پی ببرید. اما ممکن است تا رسیدن به چنین شناختی زمان طولانی سپری شود و یا حتی ازدواج کرده باشید که زمان را از دست می دهید. روانشناسان با دانش خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد. به همین دلیل توصیه بی هوش به شما این است که قبل از تصمیم برای ازدواج و انتخاب همسر  قبل از ازدواجاز مشاور استفاده کنید.

۱۱- مشابه بودن روحیات و خلقیات از معیارهای ازدواج

افراد دارای خلق و خو و روحیات متفاوت می باشند‌. گروهی درون گرا و گروهی دیگر برون گرا می باشند. به طور کلی بهتر است همسر آینده تان از نظر خلق و خو و روحیات مشابه شما باشد. برای متوجه شدن این موردباید ببینید تا چه اندازه روحیات شما با یکدیگر سازگاری دارد، پرسیدن علایق و سرگرمی‌ها و مشاهده ویژگی رفتاری برای ازدواج برای مثال شوخ بودن و معاشرتی بودن به شما برای انتخاب همسر مناسب کمک می‌کند. همچنین با  مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های شخصیت نیزمی تواند بسیار کمک کند.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

نتیجه گیری

معیار‌های اصلی که گرداوری شد، نکاتی برای راهنمایی و آگاهی شما می باشند و گاهی در شرایط خاص می‌توان ازاین معیارها نیز چشم پوشی کرد. مسئله‌ای که مهم است انتخاب آگاهانه و عقلانی شما و به دور از احساس می باشد، با این معیارها افراد نامناسب برای ازدواج را بهتر می توانید شناسایی کنید. امروزه ازدواج‌ها از حالت سنتی به صورت مدرن سوق پیدا کرده و عشق و علاقه پیش از ازدواج برای جوانان بیشتر از قبل با اهمیت است. اما هنگامی که انتخاب شما تنها بر اساس احساسات و تنها بر اساس عشق در یک نگاه باشد، در طولانی مدت متوجه خواهید شد ازدواج تان آن طور که انتظارش را داشتید مناسب نبوده است. آشنایی و دوستی‌های قبل از ازدواج به شناخت زوجین از یکدیگر کمک می‌کند.

موانعی مانند نرسیدن به بلوغ عاطفی و فکری، عدم خودشناسی، عدم آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای خود باعث می‌شود افراد به شناخت درستی نرسند. اما روانشناسان با پرداختن به جزئی‌ترین ابعاد شخصیتی به شما برای انتخاب همسر مناسبتان کمک می‌کنند. و از زاوایای دیگر مورد بررسی قرار می دهند.

معیارهای انتخاب یک همسر خوب

نکات مهم درمورد معیارهای انتخاب همسر مناسب

به یاد داشته باشید که انتخاب همسر باید با دقت و بدون عجله انجام شود. بسیاری از افراد به دلیل ترس از تنها ماندن ،مشکلات مالی و یا فرار از محیط خانواده عجولانه تصمیم به ازدواج می‌گیرند و بدون شناخت کافی و بدون آگاهی وارد زندگی مشترک با فردی می‌شوند که هیچ تفاهمی با او ندارند.

نکته‌ی دیگر، سنجش افراد بر اساس پیش بینی رفتارهای آینده آن‌ها می باشد؛ همسری که برای خود انتخاب می‌کنید بعدها پدر و یا مادر فرزند شما خواهد شد. بنابراین ویژگی‌های شخصیتی فرد مورد نظر را برای والد خوب بودن هم در نظر بگیرید زیرا در سرنوشت فرزند شما سهیم است .

5/5 - (11 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *