موارد مصرف و عوارض قرص ال دی
موارد مصرف و عوارض قرص ال دی

موارد مصرف و عوارض قرص ال دی | بی هوش | عوارض قرص ال دی

زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

موارد مصرف و عوارض قرص ال دی

موارد مصرف و عوارض قرص ال دی : قرص ال دی یکی از انواع قرص‌های ضد بارداری است که با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زن از تخمک گذاری و آزاد شدن تخمک از تخمدان جلوگیری می‌کند. استفاده از قرص‌های ضدبارداری در کسانی که تمایلی به استفاده از روش‌هایی نظیر کاندوم ندارند جایگزین مناسبی است.

با این حال مصرف این قرص می‌تواند با عوارضی همراه باشد و مشکلاتی را برای زنان ایجاد کند. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد مصرف قرص ال دی و عوارض آن ارائه شده است که مطالعه آن می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری کمک کند. پس با بی هوش همراه باشید.

 

ترکیبات قرص ال دی:

قرص ال دی از جمله قرص‌های ضد بارداری است که پس از برقراری رابطه جنسی و مقاربت می‌توانید از آن برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. این قرص دارای ترکیباتی از هورمون‌های زنانه است. هر قرص ال دی حاوی ۰۳/۰ میلی گرم اتینیل استرادیول (ترکیب استروژنی)، ۳/۰ میلی گرم نورژسترل یا۱۵/۰ میلی گرم لوونورژسترل(ترکیبات پروژسترونی) است.

 

موارد مصرف و عوارض قرص ال دی

 

موارد مصرف قرص ال دی:

قرص ال دی علاوه بر اینکه در پیشگیری از بارداری مؤثر است می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های زنان نیز به کار رود. برای مثال متخصصین در درمان قاعدگی دردناک، خونریزی‌های زیاد، کیست‌های خوش خیم تخمدان و کاهش میزان التهابات لگنی نیز از این قرص استفاده می‌کنند. توجه داشته‌باشید برای این که بارداری سالمی را پشت سر بگذارید تنها مصرف قرص کافی نیست؛ بلکه لازم است برخی از بایدها و نبایدها را در این دوران رعایت کنید. 

بیشتر بخوانید: علائم یائسگی در زنان چیست؟

نحوه مصرف قرص های جلوگیری از بارداری:

مصرف اولین دوز قرص ها در این روش حتما باید حداكثر در فاصله زمانی ۷۲ ساعت از تماس جنسی مشكوك صورت گیرد. اگر بیش از ۷۲ ساعت از زمان نزدیكی مشكوك نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به كار بستن یكی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:

– مصرف دو عدد قرص اچ دی ( HD ) باهم و تکرار مصرف آن ۱۲ ساعت بعد.

– مصرف چهار عدد قرص LD با هم و تکرار مصرف آن ۱۲ ساعت بعد.

– چهار عدد قرص تری فازیک سفید رنگ در اولین فرصت و چهار عدد دیگر ۱۲ ساعت بعد از مصرف نوبت اول

 

 

عوارض جانبی مصرف قرص‌های ال دی:

قرص ضد بارداری ال دی همانند هر داروی دیگری می‌تواند برخی عوارض جانبی را برای افراد به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، افزایش رشد موهای زائد، افزایش وزن، آکنه و افزایش احتمال دچار شدن به بیماری‌های صفروای اشاره کرد. برای پیشگیری از عوارض گوارشی مذکور بهتر است که قرص را در شب و پیش از خواب مصرف کنید.

این کار می‌تواند تا حدودی این عوارض را کاهش دهد. هم چنین در کسانی که عمل جراحی انجام داده‌اند مصرف این دارو می‌تواند منجر به ترمبوآمبولیسم شود. به همین خاطر از چند هفته قبل از جراحی معمولاً پزشکان دستور به قطع مصرف دارو می‌دهند.

علاوه بر این‌ها افزایش خطر سکته مغزی نیز در پی مصرف قرص ال دی گزارش شده است. با این حال متخصصین معتقدند که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد مایعات کافی در روز دریافت نکند. به همین خاطر نوشیدن آب کافی در زمان مصرف قرص‌های ضد بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

موارد مصرف و عوارض قرص ال دی

 

قرصهای ضد بارداری انواع مختلفی وجود دارد. همه آنها حاوی اشکال مصنوعی هورمونهای استروژن ، پروژسترون یا هردو هستند.پروژسترون مصنوعی پروژستین نامیده می شود. قرص های ترکیبی حاوی پروژستین و استروژن هستند. “مینی پیل ” فقط شامل پروژستین است.

  • قرص های مونوفیزیک همگی دارای تعادل یکسانی هورمون ها هستند. با قرصهای فازی ، هر ماه دو یا سه نوع قرص مختلف مصرف می شود که هرکدام تعادل متفاوتی از هورمون ها دارند.
  • گزینه دیگر “قرص های روزمره” و “قرص های ۲۱ روزه” است. یک بسته قرص روزمره ۲۸ روز طول می کشد ، اما هفت قرص غیرفعال است. استفاده از قرص روزمره ممکن است راحت تر باشد ، زیرا روال هر روز یکسان است.
  • قرص های ضد بارداری از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند . فقط کاندوم می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

 

به طور کلی مصرف یک دوره از این دارو معمولاً نمی‌تواند عوارض نگران کننده‌ای برای افراد به همراه داشته باشد، اما در مصرف طولانی مدت باید دقت بیشتری به خرج دهید و در طول دوران مصرف با پزشک خود در تماس باشید.

 

موارد منع مصرف قرص ال دی:

همه بانوان مجاز به مصرف قرص‌های ضد بارداری از جمله قرص ال دی نیستند. موارد زیر از جمله شرایطی هستند که در آن‌ها بانوان باید از مصرف دارو خودداری کنند.

  • ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی
  • ابتلا به سرطان پستان
  • ابتلا به انواع سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها
  • بالا بودن چربی بدن
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • دوران حاملگی
  • دچار بودن به خونریزی‌های تشخیص داده نشده رحمی

در این شرایط بهتر است که از روش‌های جایگزین برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. برای مثال استفاده از کاندوم‌های زنانه و مردانه و استفاده از ابزارهای نظیر IUD می‌تواند روش‌های بهتری برای شما باشد.

 

موارد مصرف و عوارض قرص ال دی

 

بیشتر بخوانید: علائم دیابت بارداری در هر ماه چگونه است ؟

 

قرص ال دی و تداخلات دارویی:

برخی داروها می‌توانند در اثرات این قرص تداخل ایجاد کنند. برای مثال مصرف هم زمان آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد سل و داروهای ضد صرع با قرص ال دی می‌تواند منجر به بروز تداخلات دارویی شود.

 

فراموش کردن مصرف قرص:

مصرف قرص‌های ضد بارداری باید بسیار منظم باشد. به همین خاطر تلاش کنید که هر شب قرص را سر ساعت خاصی مصرف کنید. در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید لازم است که در نوبت بعدی دو قرص را با هم مصرف کنید و پس از آن به روال معمول مصرف خود ادامه دهید. اگر دو شب متوالی مصرف قرص را فراموش کردید، باید دو نوبت بعدی هر بار دو قرص و در نهایت ۴ قرص مصرف کنید و پس از آن به مصرف معمول بازگردید.

برای انتخاب بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری و یا حل تعارضات در رابطه جنسی می‌توانید از راهنمایی‌های مشاوره جنسی بهره بگیرید.

 

عوارض قرص ال دی :

عوارض جانبی قرص ال دی خوراکی شامل موارد زیر است:

– لکه بینی بین دوره ها

– حالت تهوع

– حساسیت سینه ها

– سردرد و میگرن

– افزایش وزن

– تغییرات خلق و خوی

– دوره های از دست رفته

– کاهش میل جنسی

– ترشحات واژن

– تغییر در بینایی برای کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند

 

سؤالات متداول:

– قرص ال دی با اچ دی چه تفاوتی دارد؟
این دو قرص از نظر ترکیبات با هم تفاوتی ندارند، بلکه تفاوتشان در میزان دوز متفاوتشان است. قرص اچ دی دوز بالاتری دارد. در کسانی که می‌خواهند داروی ضدبارداری را برای مدت طولانی‌تری مصرف کنند، معمولاً پزشکان تجویز قرص ال دی را مناسب‌تر می‌دانند.

– آیا قرص ال دی با مصرف داروهای روان پزشکی تداخل دارد؟
این دارو با برخی از داروهای روان پزشکی نظیر داروهای ضد صرع تداخل ایجاد می‌کنند. از جمله این داروها می‌توان به کاربامازپین و فنوباربیتال اشاره کرد. در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا احتمال بارداری با وجود مصرف داروی ضد بارداری وجود دارد؟
احتمال بارداری زمانی که شما داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنید بسیار کم است. با این حال غیر ممکن نیست. اگر در این باره بسیار نگران هستید، استفاده از برخی دیگر از روش‌های ضدبارداری نظیر استفاده از IUD در داخل رحم می‌تواند روش اطمینان بخش تری باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *