انواع لوستر و راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل
راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل | بیهوش ✔️ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل : لوستر واژه‌ای فرانسوی است که تقریبا نیم قرن از ورود آن به زبان فارسی می‌گذرد. البته استفاده از لوستر در ایران سابقه‌ای بیش از این دارد و در گذشته‌های نه چندان دور آن را چل چراغ می‌نامیدند که در حقیقت شکل عامیانه واژه چهل چراغ است. لوسترها در حقیقت اشیایی دکوری هستند که بیش از آن که کاربردی باشند جنبه زینتی دارند. لوسترها را می‌توان نسخه تکامل یافته‌ای از جا شمعی‌ها دانست و مانند شمعدان‌ها تا قبل از اختراع الکتریسیته و لامپ از شمع برای ایجاد روشنایی استفاده می‌کردند.

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

اولین لوسترهای شمعی در قرون وسطی و توسط ثروتمندان اروپا مورد استفاده قرار گرفتند. با گذشت زمان سازندگان طرح‌های مجلل‌تر و پیچیده‌تری از لوسترها را روانه بازار کردند که در ساخت آن‌ها از متریال گرانقیمت نظیر سنگ‌های زینتی، طلا، نقره و برنز استفاده شده بود. قیمت بالای این محصولات آن‌ها را به سمبل لوکس بودن تبدیل کرده بود و معمولا از آن‌ها فقط در هنگام مراسم و میهمانی‌ها استفاده می‌کردند.

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

پس از انقلاب صنعتی و رشد طبقه متوسط در جوامع مختلف بسیاری از تولید کنندگان با تغییر استراتژی شروع به تولید محصولاتی ارزانتر نمودند و به این ترتیب استفاده از لوستر از انحصار ثروتمندان و اشراف درآمد و انواع ساده‌تر آن به خانه‌های اقشار طبقه متوسط راه یافت.

 

انواع لوستر

امروزه لوسترها را از لحاظ سبک کلی می‌توان به دو دسته لوستر کلاسیک و لوستر مدرن تقسیم نمود.

لوستر کلاسیک: این نوع لوستر را در اکثر خانه‌های ایرانی دیده‌ایم و همه با شکل و شمایل آن آشنا هستیم. اغلب این لوسترها دارای پیچیدگی‌های طراحی و نقوش برجسته و سایر المان‌های طراحی کلاسیک هستند.

لوستر مدرن: این لوسترها که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند فاقد هر نوع پیچیدگی ظاهری هستند و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

انواع لوستر بر اساس شکل ظاهری

با توجه به تنوع زیاد لوسترها در بازار دسته بندی آن‌ها به مدرن و کلاسیک کافی نیست. در زیر تعدادی از دسته‌های لوستر موجود در بازار را مشاهده می‌کنید:

کاسه‌ای (Bowl Chandelier)

سنتی (Traditional Chandelier)

فانوسی (Lantern Chandelier)

کریستالی (Crystal Chandelier)

استوانه‌ای (Drum Chandelier)

خطی (Linear Chandelier)

ستاره‌ای (Starburst & Sputnik Chandelier)

کروی (Globe Chandelier)

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

نوع کاسه‌ای

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

نوع کلاسیک

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

نوع فانوسی

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

نوع کریستالی

راهنمای انتخاب لوستر مناسب برای منزل

نوع کروی

راهنمای انتخاب و خرید لوستر

هر کس که یک بار لوستر خریده باشد به خوبی می‌داند که انتخاب و خرید لوستر به هیچ وجه کار آسانی نیست. اما اگر در هنگام خرید موارد زیر را در نظر داشته باشید تا حد زیادی به انتخاب درست و مناسب نزدیک خواهید شد.

اندازه فضای منزل

اگر لوستری که انتخاب می‌کنید با ابعاد فضای مورد نظر شما متناسب نباشد هم از نظر ظاهری دچار مشکل خواهد شد و هم توانایی تامین روشنایی کافی را نخواهد داشت.

ارتفاع سقف

اگر لوستری که خریداری می‌کنید متناسب با ارتفاع سقف منزل شما نباشد، هم از لحاظ ظاهری و هم کاربرد دچار مشکل خواهید شد. اگر لوستر پس از نصب روی سقف، زیادی بلند باشد احتمال برخورد سر افراد به آن وجود خواهد داشت و اگر هم بیش از حد کوتاه باشد از نظر زیبایی با محیط اطرافش تناسب نخواهد داشت.

مشخص کردن سبک

همانطور که در مطالب پیشین هم تاکید کرده بودیم قبل از خرید لوازم دکوری حتما سبک کلی دکوراسیون منزلتان را درنظر بگیرید. در مورد انتخاب و خرید لوستر هم سعی کنید محصولی هماهنگ با دکوراسیون منزلتان خریداری کنید.

ما در گذشته مطلبی با عنوان “سبک های مختلف دکوراسیون داخلی” را منتشر کرده بودیم و توصیه می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با سبک‌های رایج دکوراسیون داخلی آن مطلب را مطالعه فرمایید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد خرید لوستر از طریق بخش دیدگاه ها با ما و دیگر خوانندگان درمیان بگذارید.

5/5 - (22 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *