خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌ | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزش کارهای هنری ❤️

زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌ : تا بحال برای شما پیش‌ آمده که گلی‌ از فردی خاص‌ هدیه‌ گرفته‌باشید و بخواهید به عنوان یادگاری ارزشمندی آن را همانگونه نگه‌دارید . تا با نگریستن به آن خاطراتتان زنده گردد . متآسفانه گل‌ها‌ عمر‌ کمی دارند و سریعاً پلاسیده می‌شوند .

در این نوشته تلاش خواهیم کرد شیوه هایی آسان برای خشکانیدن گل طبیعی‌ به شما آموزش‌ دهیم ، تا بتوانید گل‌های‌ مراسمات ویژه و اختصاصی از قبیل تشریفات عقد‌ ، ازدواج و نامزدی و یا حتی شاخه‌ گلی‌ یادگاری از شخصی ویژه را خشک‌ کرده و نگه‌دارید و خانه را با گل‌های‌ خشک تزئین‌ نمایید . تزئین‌کردن گل خشک برای بعضی اشخاص یک سرگرمی‌ به شمار می‌آید .

بهترین شیوه های خشکانیدن گل طبیعی‌ :

اگر دوست‌ دارید گل‌هایتان‌ را بی تغییر‌ ظاهر و حال‌ ابتدایی خشک‌ نمائید ، در ادامه‌ با ما همراه باشید در سایت بی هوش مجله سرگرمی

۱- تافت مو و اسپری مو روشی راحت برای خشک‌ نمودن گل

یکی از متد های خیلی راحت بکارگیری از همان تافت مو‌هایی‌ می باشد که مو‌هایتان‌ را خشک نگه‌ می‌دارد . به این صورت گل‌های‌ طبیعی‌ با محافظت ظاهر ابتدایی و بی تغییر‌ وضعیت خشک‌ می‌شوند . در این شیوه به همگی جزء های گل تافت را اسپری کنید و بگذارید قشنگ خشک گردد . بدین ترتیب‌ از نازکی گل ممانعت می‌کنید .

۲- خشک‌کردن گل لای‌ کتابهای سنگین‌ و ذیل فشار‌

شاخه‌های زبر گل را قطع کرده و گل را میان کتابی کلفت قرار دهید . در واقع برای اینکه ورق های کتاب خراب‌ و نمناک و یا رنگی نشوند ، دو سمت گل را روزنامه‌ بگذارید . این شیوه برای گل‌های‌ کوچک‌ و صاف‌ شبیه بنفشه و یاس‌ به درد بخور می باشد . گل‌های‌ زبر و پرآب‌ و گوشتی را با این راه خشک نکنید .
حالا چند کتاب کلفت روی آن کتاب قرارداده و بگذارید دو هفته گل‌ها‌ به همین شکل بمانند . گل‌ها‌ زیر فشار‌ خشک می‌شوند و رطوبتشان گرفته‌خواهد شد .

۳- خشک‌ نمودن گل به روند غیرطبیعی

در این شیوه جوش‌شیرین ، نمک ، خاک رس را با ماده‌ها خشک‌کننده تلفیق کرده و گل‌ها‌ را با این ماده‌ها می‌پوشانند . در طی ۶ هفته نمک و باقیمانده ماده‌ها نمناکی گل‌ها‌ را گرفته و آنها را خشک‌می‌کنند .
قادر خواهید بود با این گل‌های‌ خشک پرس‌ کرده ، یک تابلوی زیبای گل خشک درست‌کنید . تنها به مقداری موادچسبنده احتیاج دارید . به گل‌ها‌ موادچسبنده زده‌ و آنها را در چهارچوب چسبانده بگذارید خشک‌شوند . چنانچه رنگ چهارچوب با رنگ گل‌ها‌ متناسب است ، تابلویی خیلی شیک خواهید داشت .

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

 

 

قادر خواهید بود برای خودداری از نشستن گردوخاک روی گل‌ها‌ شیشه‌ای روی آن بیندازید . حتماً مراقب باشید گل‌ها‌ صدمه نبینند .

۴- خشک‌کردن گل در هوا‌

یکی از شیوه ها خشکاندن گل در هواست . برای خشکاندن به این شیوه به موردهای پایین توجه‌کنید .

انتخاب گلی‌ که شایسته این شیوه باشد‌

دقت‌کنید گل‌هایی‌ که برای خشک‌ نمودن گزینش می‌کنید گل‌هایی‌ بسته‌‌ باشند . گل‌ها‌ در هنگام خشک گشتن رفته‌رفته باز می‌شوند ، پس خوب تر می باشد گل‌هایی‌ بسته‌ ، نو و عالی ترین گل‌ها‌ را انتخاب‌کنید تا هنگامی که خشک شدند ، خیلی‌ دفرمه نباشند .
این شیوه بیشتر‌ مطلوب گل‌هایی‌ می باشد که کوچکند و نازک مشابه اسطوخوروس . گل‌هایی‌ که آفت‌ ندارند یا پلاسیده نیستند خوب ترند . برای این‌که هنگامی که گل خشک می شود این عیوبش بیشتر‌ آشکار است‌ .

گلها را دسته‌‌ دسته‌‌ نمایید

برگهای روی ساقه‌ را جداکنید . گل‌ها‌ را دسته‌ نمایید . گل‌های‌ مانند هم را در یک مجموعه بگذارید . از هر گل چند تا خشک‌کنید . گل‌های‌ درشت را می بایست به تفکیک خشک‌کنید . گل‌هایی‌ شبیه ادریسی و صدتومانی و رز . در مورد‌ گل‌هایی‌ که ساقه های زیبا و شکننده‌ دارند ، از قبیل گل‌های‌ جاوید‌ ، در آغاز ساقه‌ آنها را ببرید و سیم‌ گلسازی بکار ببرید . بدین صورت که از پایه‌ گل سیم‌ رد نمایید .
با کش بلندی‌ اطراف چند شاخه‌ گل را بسته‌ و هنگامی قشنگ کش را به اطراف آن بستید گروه دیگری اضافه‌کنید و اطراف آن هم بپیچید . به این علت می‌گوییم با کش ببندید که لحظه پروسه خشک کردن ، ساقه‌ گل در اثر‌ از دست دادن‌ نمناکی نازکتر خواهد شد و دگرگونی شکل می‌دهد . زمانی کش را بکشید و آنها را ببندید به سبب خواص کشسانی آن ، پس از تغییر‌ حجم‌ ، کش محکم‌ اطراف ساقه‌‌ها‌ می‌ماند . بی‌تردید چندانکه محکم‌ هم کش را نبندید که ساقه‌‌ها‌ را له کرده و بپوساند .

آویزان نمودن دسته‌‌های‌ گل بصورت سروته

حالا دسته‌‌های‌ گل را در جایی گرم ، تاریک‌ و خشک آویز نمایید . بدین ترتیب‌ از پوسیدنشان خودداری می‌کنید و رنگ آنها هم در تاریکی نمی‌رود . ابداً در معرض‌ روشنایی آنها را خشک‌نکنید . مسلماً بهتر‌ است‌ هوا‌ در ان جا جریان داشته باشد‌ . آنها را به فاصله‌ از هم با قلاب‌ به میخ‌ یا جایی معلق نمایید . درصورتی‌که قلاب‌ ندارید ، سیمی را به صورت s درآورید ، یک سر آن را به کش اطراف گل‌ها‌ و سر دیگر را به جایی که معلق می‌کنید بیندازید .

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

 

 

مدت ۲ تا ۴ هفته صبر نمایید :

زمانی که گلبرگهای گل‌هایتان‌ خشک و شکننده شد ، بدانید که دیگر وقت کافیست . چنانچه پیرامون وضعیت قشنگی نداشته باشد‌ ممکن‌ می باشد بسیار بیشتر از این زمان موردنیاز است .

استفاده از اسپری پس از خشک‌شدن :

بعد از خشک گشتن گل‌ها‌ به آنها اسپری تثبیت‌کننده بزنید . بدین ترتیب‌ شکنندگی‌ برگ‌ها‌ کمتر خواهد شد . به صورت کلی‌ در شیوه هایی که گفته‌ شد بگذارید گل بخوبی خشک گردد ، در غیر اینصورت گل‌ها‌ پلاسیده می‌شوند .

۵- دهیدراته و آبزدایی گل‌ها‌ و خشکانیدن

دی هیدراتور یکی از شیوه های خیلی سریع می باشد که قادر خواهید بود بی‌نهایت سریع به نتیجه‌ برسید . بدین ترتیب‌ چند ساعته گل‌های‌ خشک خواهید داشت . دی هیدراتور ماده‌ خشک‌کننده مواد‌ غذایی می باشد .

۶- اتو روشی برای خشکانیدن گل طبیعی‌

می‌دانید که تحت‌ گرما نم و رطوبت‌ گل‌ها‌ گرفته خواهد شد و خیلی فوری خشک‌ می‌شوند . گل را وسط دستمالی‌ قرار داده و دو طرفش چند ورق رزونامه گذاشته و با اتو روی آن بکشید .

۷- سیلیکا ژل روشی برای خشکانیدن گل‌ها‌

سیلیکا ژل ماده‌ای برای رطوبت‌گیری از وسایل الکتریکی می باشد ، ازاین‌رو برای این‌که رطوبت‌ گیر‌ می باشد قادر خواهید بود گل‌هایتان‌ را با آن خشک‌کنید . پس از جداکردن شاخه‌‌های‌ مازاد گل ، ژل سیلیکا را داخل سطلی بریزید و گل‌ها‌ را در کاسه و میان سیلیکا ژل قرار دهید . حتما باید قشنگ این ماده‌ آنها را بپوشاند .

در ظرف را گذاشته و آن را در مکان سردی نگه‌دارید ، هوا‌ نباید داخل آن نفوذکند . پس از اینکه رطوبت‌ گل‌ها‌ گرفته و خشک‌شد ، یک اسپری تثبیت‌کننده به آنها بزنید . بعد با قرار دادن‌ در یک گلدان از گل‌های‌ خشک و دیدنشان لذت‌ببرید .

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

خشک‌کردن‌ گل طبیعی‌ با شیوه های ساده‌

 

 

۸- خشک نمودن گل با بوره و آرد ذرت‌ سفید‌

اگر در پی روشی آسان و کم‌بها برای خشکانیدن گل‌هایتان‌ می باشید به شما پیشنهاد می‌کنم از این شیوه استفاده‌کنید . بدین شکل که بوره و آرد ذرت‌ را به نسبت‌دهی برابر با هم ادغام کنید و در ظرفی در باز این کار‌ را اعمال دهید .

۹- خشک نمودن گل با ماسه‌

ماسه ریز‌ ظاهر گل را در زمان پروسه خشک گشتن حفظ‌می‌کند و رطوبت‌ گیری نمی‌کند . پس جریان هوا‌ به خشک گشتن گل کمک‌می‌کند . این شیوه مقداری طول می‌کشد منتها مقرون‌ به صرفه‌ می باشد .

۱۰- خشک‌کردن گل با مایکروفر

این شیوه برای خشکانیدن گل‌هایی‌ مطلوب خواهد بود که گلبرگ زیادی داشته و سطحی‌ کرک‌ دار یا چسبناک ندارند . گل هایی شبیه گل رز ، آهار و همیشه‌ بهار . عالی ترین وقت کندن گل‌ها‌ زمانیست که هنوز بسته‌ شده‌اند . ساقه‌های گل را جداکرده یا اندکی کوتاه‌تر نمایید . در ظرفی مناسب‌ مایکروفر گذاشته اگر چه ضروری نخواهد بود در ظرف‌ را بگذارید . یک دقیقه مایکروفر را روی آخرین‌ درجه‌ روشن‌گذاشته و چنانچه گل‌هایتان‌ هنوز خشک‌نشدند باز هم یک دقیقه دیگر این عمل را تکرار‌ نمائید تا به صورت کامل خشک‌شوند .

۱۱- محلول گلیسیرین و آب گرم

گلیسیرین و آب گرم را به نسبت‌دهی یک به دو ، و میزان اندکی نمک با هم ادغام کنید . شاخه‌‌های‌ گل را در این تلفیق فروکنید . درصورتی‌که برگ‌ها‌ رطوبت‌ داشته‌باشند ، مشخص‌خواهد شد که گلیسیرین به اندازه‌ میان گلبرگها رفته‌است . با این شیوه گلبرگها نرمی‌ و طراوت و نمداری خود‌ را ایضاً نگهداری خواهند‌ نمود .

5/5 - (28 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *