بهترین کتاب‌های خودسازی و خودشناسی

بهترین کتاب‌های خودسازی و خودشناسی | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی

زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بهترین کتاب‌های خودسازی و خودشناسی : دغدغه‌ مشترکی که پس از رفع نیازهای اولیه بسیاری از انسان‌ها با آن مواجه هستند، خودسازی و راهی برای بهتر زندگی کردن است. انسان بهتری شدن و مسائل مربوط به آن موجب نوشتن کتاب‌های بسیاری از سوی نویسندگان و روان‌شناسان مطرح دنیا شده است. ما در این مقاله از سایت بی هوش سعی کردیم لیستی از بهترین کتاب‌های خودسازی را برای شما فراهم کنیم تا با استفاده از آموزه‌ها و به کارگیری آن‌ها ازاین دغدغه‌ها رها شوید.

۱- ایگو دشمن من است، اثر رایان هالیدی

کتاب ایگو دشمن من است یکی از بهترین کتاب‌های خودشناسی است که نویسنده آن رایان هالیدی به اندازه‌ای به این جمله معتقد بود که آن را روی بازوی خود تتو کرد. ایگو در واقع همان بخشی از هویت ما است که نفس نامیده می‌شود و از بزرگترین تهدیدهای موفقیت‌های انسان است. نویسنده این کتاب با ذکر مثال‌هایی از ادبیات و فلسفه به شما نشان می‌دهد که چگونه ایگو می‌تواند شما را به نابودی بکشاند و در مقابل، شما چگونه می‌توانید با آن مبارزه کنید.

 

غرور یک موفقیت کوچک را می‌گیرد و کاری می‌کند که بزرگ به نظر بیاید. به زیرکی و نبوغ‌مان لبخند می‌زند، گویی آن‌چه نشان داده‌ایم صرفاً سرنخی برای موفقیت‌های آینده است. از همان ابتدا، میان مالک موفقیت و واقعیت، اختلاف می‌اندازد، با زیرکی نه چندان زیرکانه دریافت او را از آن‌چه هست و نیست تغییر می‌دهد. این عقیده‌های قوی بی‌آنکه ریشه‌ای در واقعیت یا موفقیت داشته باشد، ما را به سوی توهم یا بدتر از آن سوق می‌دهد.

 

۲- چهار میثاق، اثر دون میگوئل روئیز

کتاب چهار میثاق مربوط به آموزه‌های توتلک‌ها برای کشف و حفظ معنویت آدمی است. دون میگوئل روئیز نیز خودش از نوادگان تولتک‌ها است که پنجاه سال قبل برای به آرامش رسیدن انسان‌ها آموزه‌های نیاکانش را به صورت کتابی با عنوان چهار میثاق نوشت. این کتاب بیش از ده سال در صدر پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های خودسازی قرار داشت.

 

بهترین کتاب‌های خودسازی و خودشناسی

اگر شما دوزخ را به منزله مرتبه یا حالتى از ذهن به تصور آورید، ما در دوزخ به سر مى‌بریم. کسانى هستند که به ما اخطار مى‌دهند اگر آنچه را آنان مى‌گویند انجام ندهیم، به دوزخ مى‌رویم. چه خبر بدى! همه ما اکنون در دوزخ هستیم و حتى کسانى که این مطلب را به ما مى‌گویند. هیچ بشرى نمى‌تواند دیگرى را به دوزخ محکوم کند، چون ما هم اینک در دوزخ به سر مى‌بریم. البته کسان دیگرى هم هستند که مى‌توانند ما را به دوزخ عمیق‌ترى ببرند. البته اگر ما اجازه دهیم.

 

۳- تو خفن هستی، اثر جن سینسرو

کتاب تو خفن هستی یکی از پرفروش‌ترین‌های آمازون و نیویورک‌تایمز و از بهترین کتاب‌های خودسازی بوده و موضوع و رسالت آن راهنمایی شما در جهت بهبود شخصیت‌تان است. نویسنده در طول کتاب به شما کمک می‌کند که خود واقعی‌ و جایگاهتان را در این جهان پیدا کنید و به سوی آن قدم بردارید. همچنین این کتاب راه‌کارهایی را پیش رویتان قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید افکار منفی و باورهای غلط را از خود دور کرده و با توکل بر خدا به آرزوهایتان برسید.

 

برای لحظه‌ای من با جریان قدرتمند کائنات یکی شده بودم، اما وقتی ذهنم از نیروی قدرتمند الهی فاصله می‌گرفت، درد و ترس به سراغم می‌آمد چون در حالت حواس‌پرتی، گفتگوی ذهنی منفی من شروع می‌شد. مطمئنم که همه ما در چنین وضعیت‌هایی گیر کرده‌ایم و می‌خواستیم که هر چه سریع‌تر از دست رنج و احساس ناخوشایندی که داریم، خلاص شویم. در واقع اصلاً به لحظه با شکوه حال و فکر کردن به لذتی که در انجام یک کار وجود دارد، فکر نمی‌کنیم.

 

۴- جزء از کل، اثر استیو تولتز

این کتاب با قلمی طنزآمیز اولین اثر استیو تولتز محسوب می‌شود اما با این وجود توانست پرفروش‌ترین رمان نیویورک تایمز شود و نامزد دریافت جایزه بوکر نیز بوده است. موضوع کتاب درباره زندگی دو نسل از خانواده‌ای است که در استرالیا به رفتارهای عجیب و غریبشان معروف هستند. این رمان اثری فلسفی بوده و شما را در زمینه‌های خودسازی، عشق، آزادی، زندگی و مرگ راهنمایی می‌کند.

 

نمی‌توانستم راهی پیدا کنم که موجود ویژه‌‌ای در جهان باشم، ولی می‌‌توانستم راهی متعالی برای پنهان شدن پیدا کنم و برای همین نقاب‌‌های مختلف را امتحان کردم: خجالتی، دوست‌ داشتنی، متفکر، خوش‌‌بین، شاداب، شکننده. این‌‌ها نقاب‌های ساده‌ای بودند که تنها بر یک ویژگی دلالت داشتند. باقی اوقات نقاب‌‌های پیچیده‌‌تری به صورت می‌‌زدم، محزون و شاداب، آسیب‌‌پذیر ولی شاد، مغرور اما افسرده. این‌‌ها را به این خاطر که توان زیادی ازم می‌‌بردند در نهایت رها کردم. از من بشنو: نقاب‌‌های پیچیده زنده‌ زنده تو را می‌‌خورند.

 

۵- آیین دوست‌یابی، اثر دیل کارنگی

یکی دیگر از بهترین کتاب‌های خودسازی ، کتاب آیین دوست‌یابی است که به شما کمک ‌می‌کند با بالا بردن اعتماد به نفس خود، به فردی اجتماعی تبدیل شوید و با صحبت درباره چیزهایی که برای دیگران نیز مهم است چطور خودتان را در قلب‌شان وارد کنید. پس از خواندن این کتاب هنر سازگار کردن خود برای افرادی که می‌خواهید تحت تأثیر قرار دهید را به خوبی می‌آموزید.

 

درآن دوران گاو‌ها اهمیتی به جایزه‌ای که به دست آورده بودند نمی‌دادند ولی پدرم خیلی به آن‌ها اهمیت می‌داد چون بدون شک اگر این عطش سیری‌ناپذیر برای مهم بودن و مورد تحسین دیگران قرار گرفتن در میان انسان‌ها وجود نداشت، تمدنی با این افتخارات چشمگیر بوجود نمی‌آمد. بدون این حس، ما نیز مانند سایر موجودات بودیم.

همین عطش مهم بودن و مورد ستایش قرار گرفتن بود که باعث شد یک پادوی بی‌سواد و فقیر خواروبار فروشی به مطالعه‌ برخی کتب حقوقی که در ته یک بشکه‌‌ کهنه پیدا کرده و به مبلغ ۵۰ سنت خریداری کرده بود بپردازد. شاید شما هم نام این پادوی خواروبارفروشی را شنیده باشید. بله اسمش آبراهام لینکلن است.

 

۶- هنر ظریف بی‌خیالی (رویکردی درونی برای زندگی بهتر) اثر منسون مارک

شما هنگام خواندن این کتاب احساس نزدیکی با آن خواهید داشت چراکه نویسنده داستان‌هایی از زندگی پرفراز و نشیب خود را وارد آن کرده است و به شما می‌آموزد که چگونه پس از شکست از زمین بلند شوید و با گذر از سختی‌ها و مشکلات به موفقیت برسید، و به همین دلیل یکی از بهترین کتاب‌های خودسازی محسوب می‌شود.

 

بهترین کتاب‌های خودسازی و خودشناسی

درعین حال، عده‌ای فقط براساس احساسات‌شان زندگی می‌کنند. همه چیز براساس احساسات‌شان توجیه می‌شود. «آه، من شیشه‌ اتومبیلت را شکستم، واقعاً عصبانی بودم و نمی‌توانستم جلوی خودم را بگیرم.» و یا «مدرسه را ترک کردم و به آلاسکا رفتم چون احساس کردم این کار درستی است.» تصمیم گیری بر اساس احساسات، بدون کمک عقل و منطق، در اغلب مواقع با شکست مواجه می‌شود. آیا می‌دانید چه کسانی زندگی خود را بر اساس عواطف‌شان بنا می‌کنند؟ بچه‌های سه ساله و سگ‌ها. و آیا می‌دانید که بچه‌های سه ساله و سگ‌ها چه کار دیگری انجام می‌دهند؟ روی قالی دستشویی می‌کنند.

سرمایه گذاری افراطی بر عواطف، به این دلیل ناکام می‌ماند که عواطف هرگز دوامی ندارند. هر آنچه امروز ما را خوشحال می‌کند، فردا خوشحالمان نخواهد کرد، زیرا بیولوژی ما همیشه به چیزهای بیشتری نیاز دارد.

 

۷- ۱۰ فرمان برای حرمت به خویشتن، اثر کاترین کاردینال

کتاب ۱۰ فرمان که فیلمی با همین نام نیز از آن ساخته شده است، مانند ۱۰ فرمان حضرت موسی هدفش دور نگه داشتن انسان‌ها از گناهان و خطاها است و از این طریق راه‌کارهایی را برای خودسازی ارائه می‌دهد. همچنین با مطرح کردن ۲۶۵ پرسش، درباره ارزش‌ها، اصول و عقاید، عشق و… سخن می‌گوید. ۱۰ فرمانی که در این کتاب از آن سخن گفته شده است، به این شرح است:

 

فرمان اول: با آنان که موجب می‌شوند درباره خودت احساسی نامطلوب داشته باشی نشست و برخواست مکن.

فرمان دوم: نکوشید رفتار نابجای افراد را توجیه کنید.

فرمان سوم: با آنان که از خودت نامعتدل‌ترند معاشرت نکن.

فرمان چهارم: همه روزهای عمرت به جسمت اعتماد کن.

فرمان پنجم: همواره مُجازی نه بگویی.

فرمان ششم: آنچه به خود روا مداری به دیگران نیز روا مدار.

فرمان هفتم: نباید بیش از توانت ایثار کنی.

فرمان هشتم: آنچه دیگران درباره‌ات می اندیشند چندان اهمیتی ندارد.

فرمان نهم: هر جا که هستی ضیافت همانجاست.

فرمان دهم: همه روزهای عمرت باید خودت را تحسین کنی.

 

۸- بی‌باک شدن در عشق، کار و زندگی ، اثر آریانا هافینگتون

آریانا هافینگتون در کتاب خود با یاد کردن از زنان موفق، به همه زنان جهان می‌آموزد که می‌توانند با غلبه کردن بر ترس خود و برداشتن موانع از سر راهشان زندگی موفقی داشته باشند و خودسازی را شروع کنند. خواندن این کتاب برای همه زنان جهان ضروری بوده، زیرا به آن‌ها کمک‌ می‌کند که به درک عمیقی از توانایی‌های خود برسند.

 

بهترین کتاب‌های خودسازی و خودشناسی

“ اگر به آن‌ها اجازه دهید، موجودات خیالی کوچک که گرسنه سازش هستند، روحتان را ذره‌ذره می‌بلعند و زندگی شما را تصرف می‌کنند. آن‌ها ترس از رها شدن را تقویت می‌کنند، ترسی که وجود داشتن در خارج از گروه را غیرممکن می‌کند. تعجبی ندارد که ترس در میان رگ‌های ما جاری است، جریان خون ما را منقبض کرده و انرژی خلاق ما را تعطیل می‌کنند، ما در حال بقا هستیم.”

 

5/5 - (15 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *