عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌ (با مواد‌ ساده)

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌ | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی

زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌ (با مواد‌ ساده) با ما همراه باشید در سایت بی هوش

اگر قصد دارید مبل های چرم‌ ، صندلی راحتی‌ ، صندلیهای خودرو یا دیگر لوازم چرمی را نو و پاکیزه نمائید ، قادر خواهید بود این عمل را سریع و به صورت طبیعی‌ اعمال کنید . آمیختن یک محلول‌ پاک کننده چرم‌ در منزل با بکارگیری از اقسام سرکه‌ ، روغن زیتون و آب لیمو به شما توانایی می دهد‌ بی صرف از تولیدات تصنعی و ضخیم ، لک های روی چرم‌ را بردارید و آن را پاکیزه نمائید . پاکیزه گردانیدن اشیاء چرمی عمل پیچیده و غیر ممکنی نخواهد بود و در این مقاله فرا می گیرید که چطور با استعمال از ماده‌های طبیعی‌ و دست ساز‌ در منزل ، اشیاء چرمی را پاک و شفاف نمائید .

توجه : پیش از مصرف از هر شیوه ، پیشنهاد می گردد که نخست آن را روی بخش کوچک‌ و نامشخصی از اسباب چرمی ، تست نمائید تا از خوب بودن‌ آن خاطرجمع شوید.

کلیاتی درباره طریقه پاک کردن اشیاء چرمی در منزل

برای پاکیزه گردانیدن یک شیء چرمی ، آن را مرتباً گردگیری نمائید و با یک پارچه ی پاکیزه و نمناک منزه بکنید . مرطوب نمودن بسیار پارچه سبب بجای ماندن‌ لک های آب روی چرم‌ می گردد ، ازاین‌رو به مرطوب‌ نمودن آن بسنده نمائید .

برای از میان بردن‌ لک ها از روی چرم‌ ، محلولی با بکارگیری از بخش های برابر آب و سرکه‌ آماده نمائید و یک دستمال میکروفایبر را به آن آمیخته کنید و روی لک ها بکشید .

استفاده از منزه کنندههای طبیعی‌ ، شیوه مناسبی برای پاکیزه گردانیدن اشیاء چرمی خواهد بود . درصورتی‌که چرم‌ بسیار آلوده باشد ، قادر خواهید بود از صابونهای لطیف‌ بچه یا ماده‌های شوینده استعمال نمائید .

روشهای بالا برای پاکیزه گردانیدن لوازم‌خانه چرم‌ ، صندلیهای چرمی ، صندلی خودرو یا هر شیء چرمی دیگر مناسب بکارگیری خواهد بود . هر یک از این شیوه ها ، در دنبالهی مقاله با جزئیات جامع آورده گشته است‌ .

توجه داشته باشید که دایماً اتیکت و لیبل اشیاء چرمی خویش را بازدید نمائید و تمیزکاری را با دقت به آنها اعمال نمایید . برای نمونه به نشان های پایین دقت نمائید :

“W” به این مفهوم خواهد بود که برای پاک کردن چرم‌ تنها بایستی از پاکیزه کننده اساس آب بکارگیری نمود . “S” یا “P” به مفهوم پاکیزه گردانیدن خشک می باشد . “SW” یا “WS” به معنای توانایی بکارگیری از هر دو شیوه برای پاکیزه گردانیدن می باشد . “X” به معنای پاکیزه گردانیدن ماهرانه خواهد بود .

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

 

۵ گام‌ کلیدی برای پاکیزه گردانیدن اشیاء چرمی

گام نخست : گردگیری بکنید و اسباب مورد نظر را برای تمیز‌ کاری‌ آماده نمائید

ابتدا بایستی کوسنهای مبلمان های چرمی را به آرامی جاروبرقی بکشید . برای از میان بردن‌ گرد‌ و خاک قادر خواهید بود از یک دستمال میکروفایبر خشک هم بکارگیری نمائید . پس از گردگیری ، وسیله ها و تولیدات پاک کننده ی پایین را گردآوری نمائید :

یک پارچه میکروفایبر
سرکه سفید‌
آب مقطر
صابون یا شوینده بچه / مواد‌ شوینده / الکل
روغنهای الزامی / روغن زیتون / نرم کنندههای چرم‌ حاضر در فروشگاه ها (برای نرم نمودن چرم)

گام دوم : مبلمان‌ و اشیاء چرمی را به شیوه باب‌طبع پاکیزه نمائید

پس از تامین اسباب ضروری ، قادر خواهید بود از هر یک از موردهای پایین برای پاک کردن اشیاء چرمی استعمال نمائید :

۱ – شیوه پاکیزه گردانیدن اشیاء چرمی با سرکه‌

سرکه سپید و آب مقطر را به صورت برابر با هم آمیخته نمائید (به میزان نیاز) . این محلول‌ را با بکارگیری از یک پارچه پاکیزه به آرامی روی لوازم چرمی بکشید تا نمناک گردند (نه خیس) .

نکته : چنانچه سرکه‌ سپید در اختیار‌ ندارید ، قادر خواهید بود از سرکه‌ سیب هم بکارگیری نمائید .

۲ – شیوه پاک کردن اشیاء چرمی با روغن‌ و لیمو

برای بکارگیری از این شیوه ، دو بخش روغن زیتون ، گردو‌ یا نارگیل ذوب‌ گشته یا هر روغن‌ دیگری که در منزل دارید را با یک بخش آب لیمو تلفیق بکنید . این محلول‌ را با استعمال از یک پارچه پاکیزه به آرامی روی ابزار چرمی بکشید تا نمناک گردند . آن‌وقت از یک پارچه ی پاک دیگر برای تمیز کردن چرم‌ بکارگیری نمائید .

۳ – شیوه پاکیزه گردانیدن اشیاء چرمی با صابون یا شوینده بچه

چند قطره‌ صابون یا شوینده ی بچه (یا ماده‌های شوینده ملایم‌ و طبیعی) را با آب گرم قاطی بکنید . درصورتی‌که چرم‌ بسیار آلوده می باشد ، قادر خواهید بود اندکی سرکه‌ هم افزون نمائید . این مخلوط‌ به عنوان نرم کننده و پاک کننده چرم‌ عمل‌ می نماید ، لوازم چرمی را پاکیزه می نماید و از چرم‌ در برابر لک های نو نگاهداری می نماید .

۴ – شیوه پاک کردن اشیاء چرمی با تولیدات پاک‌ کننده چرم‌ حاضر در فروشگاه ها

می توانید چند قطره‌ از پاکیزه کنندههای چرم‌ را در آب قاطی بکنید و مشابه شیوه های قبل‌ ، با بکارگیری از یک پارچه پاکیزه روی لک ها بکشید . در بخش آتی از یک مخلوط‌ آب و صابون ویژه چرم‌ استعمال نمائید تا لک های باقیمانده را از میان ببرد .

۵ – شیوه پاک کردن اشیاء چرمی با صابون کاستیل

صابون کاستیل یک صابون گیاهی می باشد که کاملا ارگانیک و فاقد مواد‌ غیرطبیعی شیمیایی خواهد بود . این صابون برای پاک کردن صندلیهای چرمی ماشین بسیار خوب خواهد بود (البته در صورت‌ عدم دسترسی به این صابون ، قادر خواهید بود از دیگر دیگر شویندههای ملایم‌ هم بکارگیری کنید) . برای پاک کردن چرم‌ با صابون کاستیل ، نخست یک بخش از این صابون را با پنج قسمت‌ آب تلفیق بکنید . یک پارچه نرم را در این محلول‌ نمناک نمائید و پس از فشاردادن آن (برای ستاندن آب اضافی) ، صندلیها را به آرامی تمیز نمائید . روغن زیتون حاضر در صابون کاستیل به نمناک نمودن چرم‌ هم امداد می نماید .

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

 

گام سوم : لک های مانده الباقی را (در شکل وجود) بردارید

بیشتر لک ها با بکارگیری از شیوه های آورده شده در قدم دوم بایست برداشته گردند منتها درصورتی‌که این اتفاق‌ نیفتاد ، از راهکارهای ارایه گشته در این قسمت بکارگیری بکنید . چنانچه لک چسبنده خواهد بود ، نخست با کناره ی قاشق آن را بردارید و آن‌وقت از یک پارچه نمناک با صابون یا هر ماده‌ ی منزه کننده ی دیگر بکارگیری نمائید . کوشش بکنید لک ها را با حرکات‌ حلقه ای ظریف تمیز نمائید تا لک زیادتر منتشر نشود . برای تمیز کردن لک ها ، قادر خواهید بود از هر یک از شیوه های پایین به دلخواه‌ بکارگیری نمائید :

۱ – شیوه از میان بردن‌ لک های روی چرم‌ با صابون یا ماده‌های شوینده ملایم‌

برای زدودن لک های کمرنگ قادر خواهید بود یک پارچه پاکیزه را به محلول‌ آب گرم و صابون بچه یا چرم‌ آمیخته نمائید و از آن برای تمیز کردن لک بکارگیری نمائید . تر نمودن پارچه سبب تشکیل لک روی چرم‌ می گردد ازاین‌رو آن را تنها اندکی تر بکنید .

۲ – شیوه از میان بردن‌ لک های روی چرم‌ با الکل

لکه های سرسخت‌ تر مشابه لک های جوهر‌ را می شود با پنبه ی آمیخته گشته به الکل تمیز نمود . الکل را تنها روی لک بمالید و از قرار دادن‌ آن روی کل چرم‌ پرهیز بکنید . در بخش بعد‌ برای از میان بردن‌ الکل باقیمانده ، از مخلوط‌ آب و مایع‌ شوینده بکارگیری بکنید .

۳ – شیوه از میان بردن‌ لک های روی چرم‌ با سرکه‌

سرکه سپید و آب مقطر را به اندازه برابر با هم آمیخته نمائید و با بکارگیری از یک پارچه پاکیزه به آرامی روی لک بکشید . در بخش بعد‌ از مخلوط‌ آب و صابون معمولی (یا شوینده ی کودک) بکارگیری بکنید تا سرکه‌ الباقی از میان برود .

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

 

گام چهارم : چرم‌ را به صورت جامع خشک نمائید

هنگامی که اشیاء چرمی را در حالت جامع پاک کردید ، آنها را با نکته‌بینی خشک نمائید . چنانچه اتاق گرم می باشد اجازه‌ دهید آنها خود‌ به خود‌ خشک گردند . منتها درصورتی‌که اتاق نمناک یا خنک می باشد ، برای خودداری از ایجاد کپک ها ، از پارچه میکروفیبر پاکیزه و خشک برای خشکاندن فوری چرم‌ بکارگیری نمائید و به دنبال مرحله‌ ی بعد‌ بروید .

گام پنجم : از نرم کنندههای چرم‌ بکارگیری نمائید

چرم قطعاً نوعی پوست‌ حیوانی‌ می باشد و برای لطیف‌ ماندن‌ و رفع آلودگی‌ به نمناکی لازم احتیاج خواهد داشت . ما سفارش خواهیم کرد هر وقت که ابزار چرمی را پاکیزه می نمائید ، از یک نرم کننده ی عالی بکارگیری نمائید . برای اینکار قادر خواهید بود از نرم کنندههای حاضر یا نرم کنندههای طبیعی‌ حاضر در منزل (مانند روغن زیتون و روغن‌های‌ ضروری) بهره برداری کنید .

۱ – شیوه نرم نمودن چرم‌ با کرمهای ویژه چرم‌

از کرمهای ویژه چرم‌ ، مطابق دستور کار ثبت گشته روی کالا بکارگیری بکنید و با صرف از یک پارچه پاکیزه و نرم ، آن را روی چرم‌ بکشید . اجازه‌ دهید کرم روی آن بنشیند و درخشان گردد . طریقه عمومی برای مصرف از کرمهای ویژه چرم‌ به اینصورت خواهد بود که بایست اندکی از آن را روی پنبه یا اسفنج‌ قرار دهید و روی چرم‌ بکشید . دقت داشته باشید که پیش از اینکار ، گرد‌ و خاک چرم‌ را بخوبی گرفته باشید .

۲ – شیوه نرم نمودن چرم‌ با روغن زیتون

روغن زیتون را به یک پارچه میکروفایبر پاکیزه و نرم بمالید و به مبلمان یا صندلی چرمی بکشید تا لطیف‌ و نرم گردد . افزون بر این شما قادر خواهید بود مقدار برابر سرکه‌ سپید و روغن زیتون را در یک ظرف آمیخته نمائید ، قشنگ حرکت دهید و از آن برای پاک کردن و نرم نمودن چرم‌ بکارگیری نمائید . پس از آن چرم‌ را منزه نمائید تا روغن‌ آن گرفته گردد .

۳ – شیوه نرم نمودن چرم‌ با روغن‌های‌ ضروری‌

اگر قصد دارید به اشیاء چرمی خود‌ رایحه و عطر بسیاری ببخشید و آنها را نرم و لطیف‌ نمائید ، قادر خواهید بود ۱۰ تا ۱۵ قطره‌ روغن‌ ضروری‌ باب طبع خویش را با بکارگیری از یک پارچه میکروفایبر پاکیزه با حرکات‌ حلقه ای روی چرم‌ بکشید . ایضاً قادر خواهید بود برای قدرت‌ و اثرگذاری زیادتر ، چند قطره‌ روغن‌ ضروری‌ را به محلول‌ روغن زیتون و سرکه‌ افزون نمائید و استفاده کنید .

توجه : همه کرمها و نرم کنندههای چرمی الزاماً باید تنها روی چرم‌های‌ تماماً خشک بکارگیری گردند .

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

عالی ترین راه تمیزکردن و نو نمودن اشیاء چرم‌

 

نکاتی برای مواظبت و حفاظت از چرم‌

تمام اشیاء چرمی از مبلمان‌ گرفته تا کت و کفش‌ چرم‌ ، به حفاظت و نگهداری دائم احتیاج دارند . براین‌اساس پاکیزه گردانیدن مرتب ، ممانعت از تشکیل لک روی چرم‌ و توجه دائم ، عالی ترین شیوه برای نو نگه داشتن اشیاء چرمی خواهد بود . پس می توان‌ نقل کرد که اندازه ماندگاری و ثبات لوازم چرمی ، به اندازه مواظبت و شیوه ی حفاظت شما ارتباط خواهد داشت .

در این بخش روش هایی برای نو نگه داشتن اشیاء چرمی آورده گشته است‌ :

از چرم‌ در مقابل گرما حفاظت نمائید : مبلمان‌ چرمی را از رادیاتور ، بخاری‌ ، روشنایی بی واسطه آفتاب و بخش های تهویه مطبوع‌ دور‌ نگه دارید . این مورد به نگاهداری و ماندگاری زیادتر آنها امداد می نماید .
اشیاء چرمی خویش را بطور‌ مرتب پاک‌سازی بکنید : برای ممانعت از ترک‌ خوردن‌ و خراش چرم‌ ، آن را بطور‌ مرتب با جاروبرقی و گردگیر دستی ، گردگیری نمائید .
چرمها را نرم و نمناک نمائید : همانطور که در بالا‌ هم گفته شد ، پس از پاک کردن و خشک گشتن چرم‌ حتما باید از نرم کننده بکارگیری بکنید . کرمهای ویژه چرم‌ که برای ممانعت از ساییدگی‌ و پارگی‌ مناسب‌ می باشد و مورد دیگر این که نرم کنندههای طبیعی‌ ، به برطرف کردن چرک ها و حفظ‌ نرمی‌ و طراوت چرم‌ امداد بسیاری می نماید .

روش از میان بردن‌ بوی‌ اشیاء چرمی

اگر احساس‌ می نمائید که اشیاء چرمی بو‌می‌ دهند ، از شیوه های پایین برای خنثی نمودن بو مصرف بکنید :

اشیاء چرمی را در معرض‌ هوای آزاد‌ قرار دهید : اسباب چرمی را بیرون‌ ببرید . چنانچه دلواپس نور‌ آفتاب و ترک‌ خوردن‌ چرم‌ خواهید بود ، یک جا سایه‌دار‌ را گزینش نمائید . برای مبلمان‌ چرمی ، بالشتکها را بردارید و اجازه‌ دهید تا برای مدتی هوا‌ بخورند . به اضافه قادر خواهید بود دربها و پنجرههای اتاق را باز نگه دارید تا تهویه ایجاد‌ گردد .
از جوش‌ شیرین بکارگیری نمائید : روی مبلمان‌ و کوسنهای چرمی جوش‌ شیرین یا بی کربنات سودا‌ بپاشید ، اجازه‌ دهید یک یا دو ساعت بماند و آن‌وقت به آرامی جارو‌ برقی‌ بکشید .
از سرکه‌ سپید استعمال بکنید : سرکه‌ سپید و آب را به اندازه برابر قاطی بکنید و برای برطرف کردن بوی‌ اشیاء چرمی بکارگیری بکنید . از خاطر نبرید که پایین کوسنها را هم پاک بکنید .
رطوبت اتاق را نظارت بکنید : مبلمان‌ چرمی را در اتاقهای نمناک نگهداری‌ نکنید و آنها را در یک اتاق خشک قرار دهید . نمناکی احتمال‌ ایجاد کپکها و زیاد کردن بو را بالا‌ می برد .
محصولات چرمی خیلی قشنگ و کاربردی می باشند و درصورت حفاظت شایسته ، ماندگاری بسیاری دارند . چنانچه شما هم اشیاء یا مبلمان‌ چرمی دارید ، با بکارگیری از شیوه های آورده شده در این مقاله آنها را منزه و پاک‌سازی بکنید و از آنها نگهداری کنید .

5/5 - (10 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *