راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی

زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه : امروز چندین شیوه سرگرمی کودک ها در منزل را برای شما شرح خواهیم داد.این آموزشها بوسیله دکتر اسکالار دارای تخصص رشد در مرکز مطالعات پرورش و یادگیری دانشکده کارولینای شمالی برای شما شرح داده خواهند شد.صرفا بازی کردن، تقویت کننده استقلال، خود‌با‌وری، خلاقیت، و مهارت های زبانی میباشد.اکثر اوقات میبینیم که یک بچه پانزده ماهه موقعی که صرفا بازی می نماید با خویش چیزهایی زمزمه می نماید، اینگونه بازی هایی مبنا و اساس رشد مهارت های زبانی می‌باشند با ما همراه باشید در سایت بی هوش مجله سرگرمی

پزشک فوی در رابطه شیوه های سرگرم کردن کودک ها و بازی خردسالان این نظر را دارد:“یک بچه بیست و دوماهه که از دید شناختی و زبانی امکان های بیشتری از طفل یک ساله یا این که پانزده ماهه داراست میل روز افزونی برای کسب استقلال در خویش می بیند.به این ترتیب بیشتراز پیش دوست داراست با شکستن حد و مرزهایی که شما وضع نموده اید آن‌ها را و شما‌را آزمون نماید و به این ترتیب این نیاز بیشتری به آنالیز و اعتنا مداوم و از نزدیک دارااست.

برای ارتقاء گنجایش کودکتان در صرفا بازی کردن، چهار واژه را به خاطر بسپارید:

 علاقه،ایجاد عادت، سازماندهی، و جهت دهی اولیه تلاش نمایید کودکتان را به فعالیتی سرگرم فرمائید که به آن حقیقتاً عشق و علاقه داراست، چنانچه از نگاه شما مقداری شلوغ کاری اشکالی ندارد به وی اذن دهید در صورتی‌که دوست دارد لیوان ها و قاشق ها را جابه جا نماید یا این که جامه ها را از کشوی کمد دیواری بیرون بکشد.

ژولیت که یک پسر پانزده ماهه دارااست دو کشوی زیر کابینت آشپزخانه را مملو از بطری، قاشق و پیمانه های پلاستیکی کرده تاهنگامیکه وی سرگرم درست کردن شام میباشد، پسرش با آنها سرگرم بازی خواهد شد و کاری به کار وی نداشته باشد.

آموزش ساخت انواع کاردستی برای کودک ها

به این ترتیب می‌بینیم که چه گونه سرگرم کردن طفل به فعالیت مورد عشق و علاقه اش میتواند اورا به سمت صرفا بازی کردن سوق بدهد.چنان که گفتیم دومین نکته ای که می بایست به ذهن بسپارید “ایجاد عادت” میباشد.زمانی که بچه شما به طور کاملً سرگرم بازی شد، به آرامی کمی دور شوید یا این که یک روزنامه به دست بگیرید.هنگامی او اثاثیه بازی به سمت شما می اندازد تا شما‌را به بازی بکشاند، به راحتی اسباب و اثاث بازی را به خودش برگردانید و جمله کوتاهی در رابطه بازیش بگویید و لبخند بزنید.

طی ایام و هفته های بعد بتدریج و آهسته آهسته تلاش نمائید فاصله فیزیکی و ذهنی خویش را از وی بیشتر نمایید و بیشتر پی فعالیت خودتان باشید، البته هیچ زمان کودکتان را فارغ از محافظت رها نکنید.توجه داشته باشید در محلی که بچه درگیر بازی کودک ها ِ میباشد شئ یا این که موقعیتی وجود نداشته باشد که امنیت و سلامت بچه را به خطر بیندازد.طفل یک ساله درکی از خطر ندارد.

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

 

نکات گزینش اسباب بازی کودک ها: برای هر سن چه اسباب و اثاث بازی بخریم؟

نکته دیگری که دراین مورد برشمردیم ” سازماندهی ” فعالیت کودک بود.پر کردن گوشه و کنار بچه از لوازم بازی های جورواجوری که دوست شان داراست سبب به دستپاچگی و حیران شدن وی می‌گردد. به جای این کار برای مشغول کردن فرزند ، هر بار صرفا یک اثاثیه بازی در دست وی بگذارید و به نوبت لوازم بازی ها را عوض نمائید.
تری نیز درباره با شیوه های سرگرمی کودک ها میگوید:“اینجانب هنگامی می‌خواهم کتابی بخوانم یا این که حساب خریدهای روزمره ام را بکنم؛ از همین شیوه به کارگیری میکنم، کتابم را به اتاق فرزندم میبرم و آن جا اول عروسک پشمالویش را به وی می دهم، بعداز چندین دقیقه توپ را و بعداز مدتی دو تا کتاب در اختیارش می‌گذارم، بدین ترتیب وی مرتب درگیر بازی میباشد و با هر اثاثیه بازی به نوبت حسابی بازی می نماید و مشغول میگردد، و اینجانب هم به کارم میرسم.”

یک بچه یک ساله نیاز به جهت دهی دارااست، از این رو هنگامی شم می‌کنید کودکتان آهسته آهسته عشق و علاقه اش را به بازی با یک اسباب و اثاث بازی از دست می‌دهد، با پرسیدن یک سۆال مجدد اورا تحریک نمائید.

آموزش صبر به کودک با چند بازی مفید (و فرصت آغاز فراگیری)

به عنوان مثال هنگامی کودکتان سرگرم بازی خردسالان با بلوک هایش میباشد، در طی این که سرگرم فعالیت خودتان میباشید سوای این که مستقیماً وارد بازی با وی گردید، با وی صحبت فرمایید.برای مثال می‌توانید بگویید:” عجب! تو سه عدد مکعب رو روی هم گذاشتی. می تونی یکی دیگه هم بهشون اضافه کنی؟”کوشش نمائید برنامه تنها بازی کردن بخشی از برنامه روزمره کودک باشد.

نظر کلر لرنر درباره با سرگرمی خردسالان و طرز های مشغول کردن خردسالان :

کلید تقویت توان صرفا بازی کردن در کودک ها این میباشد که با ارتقا تدریجی فرصت فقط بازی کردن، او‌را بدین عمل عادت دهید.” ولی ممکن میباشد اولین کوشش های شما برای وادار کردن طفل به صرفا بازی کردن بیش تر از چندین دقیقه نتیجه ندهد و نوپا بعداز دقایقی کوتاه سرو صدا راه بیندازد و شما‌را بطلبد، در این هنگام کوشش فرمائید سریع به وی جواب ندهید،

به وی فرصتی بدهید تا خودش با مسأله کنار بیاید. یک مجال مطلوب برای ساخت‌و‌ساز عادت فقط بازی کردن، پس از حمام یا این که ناهار میباشد، این هنگامی میباشد که بچه راضی و خشنود به لحاظ میرسد.

پزشک فوی نیز در‌این رابطه با سرگرمی خردسالان میگوید:

” خستگی و تنشی که شما در درونتان حس می‌کنید ممکن میباشد در کردار کودکتان منعکس خواهد شد.”ضمنا به خیال بسپارید که‌این روند مدام با یک سرمشق و با یک کیفیت اثبات نخواهد بود.کودکی که یک روز خیلی خوب خودش را به تنهایی مشغول می نماید، روز بعد ممکن میباشد تماماً از این فعالیت امتناع نماید.ولی شما می بایست سعی نمائید که زمان های مورد نیاز را برای وی آماده نمائید مشغول کردن فرزند برای شما سهل وآسان خواهد شد همینطور فقط بازی کردن را به گذر زمان بیاموزد.تا قبل از این که شما فکرش را بکنید خواهید دید که توانسته اید پانزده دقیقه تمام به حال خودتان باشید،همچنبن بچه کاری به شما نداشته و شادمانه خویش را در دنیای بازی غرق نموده است!

چندین مثال از این کار‏هایی که در مشغول کردن فرزندان بسیار اثر گذار میباشد را با هم مرور می‏کنیم.

آنچه در این مقاله از مجله بی هوش می‌خوانید

۱- از سرگرمی‌های معمولی خانگی استعمال فرمایید.

از جمله با همیاری تک تک اشخاص خانواده و شرکت کردن طفل‌ها آشپزی نمائید. کیک و کلوچه، پیتزای سبزیجات یا این که آش بپزید و همگی بدور هم نوش‌جان نمائید.

بهتر میباشد هنگام تهیه و تنظیم خوراک و مواد اولیه در آشپزخانه به کودک‌ها سخت‌ نگیرید و نظافت کردن آشپزخانه را بگذارید برای بعد از آن.

۲- در منزل کارهای هنری اعمال دهید.

کودک‌ها دوست دارند کارهای هنری انجام دهند. کاغذ و وسایل نقاشی در دست آنان قرار دهید و از‌ آنان بخواهید، داستانی در رابطه یک روز تابستانی بنویسند و آن را نقاشی نمایند.

میتوانید برای جذابیت بیشتر، نقاشی گروهی بکشید و روی یک مقوای بزرگ با یاری هم یک نقاشی بکشید.

۳- ساخت کاردستی برای کودک‌ها جذابیت دارااست و در کنار آن می توانند چیزهای متعددی یاد بگیرند.

می توانید یک شخصیت پسر یا این که دختر روی مقوا بکشید و دور آن را با قیچی ببرید.

بعد از آن با کاغذهای رنگی لباس، کفش، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی برایش درست فرمائید .

اما شیوه های نگهداری از پوست در قبال آفتاب را هم به فرزندتان بیاموزید.

( یک نوع شیوه خوب برای سرگرمی کودک ها )

۴- نمایش عروسکی بازی کنید.

شخصیت‌های ماجرا میتوانند عروسک‌های فرزندتان یا این که نقاشی‌هایی که کشیده‌اید و بدور آن را بریده‌اید، باشند.درصورتی که نمایش عروسکی را یه خرده بشاش و خنده‌دار انجام نمائید، نکات آموزشی ماجرا بیشتر در ذهن طفل‌ها می ماند.

۵- یک‌سری کتاب رنگ کردنی برای طفل‌ها بخرید و به آن ها کادو بدهید. ( روشی بسیار عالی )

شعرهایی که در رابطه روزهای تابستانی میباشد، بخوانید. آن ها را به کودک‌ها هم یاد بدهید تا با شما ملازمت و همراهی نمایند. ( این کار برای سرگرمی فرزند بسیار مطلوب میباشد )

۶- ساعاتی را هم به ورزش و تحرک تخصیص دهید. ( سرگرمی فرزند را بهانه ای برای سلامت نمائید )

مبل‌ها را کنار بکشید و یک موزیک ورزشی بگذارید. جامه‌ مطلوب ورزش بپوشید و با هم یه خرده نرمش نمائید. ( ورزش به بهانه ی بازی خردسالان )

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

۷- جامه‌های زیبا بپوشید و عکس یادگاری بگیرید.

۸- بازی‌ خردسال ها ِ و مشغول کننده و گروه جمعی انجام دهید. ( جهت سرگرمی کودک ها )

برای مثال همه با هم جورچین درست فرمائید و یا این که از یکی‌از کودک‌ها بخواهید در رابطه یک شی در اتاق فارغ از اینکه اسم آن را ببرد، توضیح بدهد.

پس از سایر کودک‌ها بخواهید پیش گویی‌های خودشان را در این زمینه روی کاغذ بنویسند و کسی که درست حدس زد، به وی مجال دهید دفعه بعد از آن وی در رابطه یک شی توضیح بدهد.

میتوانید بیست سوالی بازی نمائید و توضیحات را در قالب پرسش از هم بپرسید.

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

۹- یکی‌از سرگرمی خردسالان داستان میباشد ، کودک‌ها را یک جا جمع فرمائید و برای‌شان داستان بگویید.

می توانید ماجرا‌ای جدید یا این که داستان‌‌های مورد عشق و علاقه آنان‌را تعریف و تمجید فرمائید.

۱۰- بازی با سایه‌ها برای طفل‌ها لذت‌بخش میباشد.

لامپ‌های اضافه را خاموش نمائید و روی دیوار با سایه اشکال گوناگون بسازید. از کودک‌ها هم بخواهید در این فعالیت شرکت نمایند.

۱۱- می توانید یکسری فیلم کارتونی یا این که فیلم مطلوب سن فرزندتان تهیه فرمایید .( روشی عالی برای سرگرمی کودک ها )

در روزهایی که مجبورید چندین ساعت در منزل بمانید، از فرزندتان بخواهید یک کدام از آنان را گزینش و تماشا نماید.

۱۲- طفل‌ها را تشویق فرمائید اتاق‌شان را تروتمیز نمایند.

صحت دارد در آغاز سرگرمی خردسالان محسوب نمی‌شود البته بعدها با تشویق به یکی از روشهای مشغول کردن کودک ها تبدیل می‌شود .

معمولا طفل‌ها علاقه‌ای ندارند که اتاق‌شان را تمیز نمایند، ولی شما می توانید این عمل را برای‌شان جالب فرمایید.

از جمله زمان بگیرید که چه‌قدر طول می کشد تا اتاق‌شان را تروتمیز نمایند و بعد از آن در شرایطی که اتاق‌شان آراسته شد. برای آن ها جایزه‌ای در حیث بگیرید و تشویق‌شان فرمائید.

۱۳- با کمک کودک‌ها خودتان خمیر بازی درست نمایید.

می توانید یک فنجان آرد، یک سوم فنجان آب و یک دوم فنجان نمک را با هم ادغام فرمایید و خوب هم بزنید.

در صورت لزوم آب یا این که آرد به میزان کم اضافه فرمایید تا غلظت آن طوری گردد که به راحتی بتوان با آن انواع متفاوت تشکیل داد و ضمنا به دست نچسبد.

با استعمال از این خمیر، طفل‌ها می توانند به راحتی بازی نمایند و شکل‌های مورد علاقه‌شان را بسازند و پس از خشک‌ شدن، آن‌ها را رنگ نمایند.

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

۱۴- کودک‌ها نقاشی با انگشت را دوست دارند.

می توانید خمیرهای رنگی درست فرمایید تا با آن نقاشی برجسته فراهم نمایند.برای تهیه این خمیر؛ نصف فنجان نشاسته را در یک فنجان آب سرد حل نمایید .

آن گاه سه فنجان آب جوش به آن اضافه فرمائید و روی حرارت قرار دهید تا دو مرتبه به جوش بیاید.خوب آن را به هم بزنید و هنگامی روشن و مقداری غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید .پودرهای رنگی به آن اضافه فرمائید.هنگامی این خمیر خنک شد.کودک‌ها میتوانند با آن نقاشی نمایند.

۱۵- چسب، قیچی و روزنامه باطله در دست کودک‌ها بگذارید تا با براندن عکس‌ها و حروف آن، تصاویر و جمله ها تازه درست نمایند.

می توانید با مجله‌های باطله برای کودک‌ها کلاه، قایق یا این که موشک درست فرمائید. ( شایسته ترین نوع بازی خردسالان )

۱۶- از کودک‌ها بخواهید کل عروسک‌های ریز و اثاثیه‌بازی‌های کوچک خودشان را یک جا جمع نمایند .

آنگاه با همگی آن‌ها یک شهر کوچک بسازند.

۱۷- چندین استکان آب را کنار هم بچینید.

سپس در هریک مقدار متفاوتی آب بریزید.اکنون در شرایطی که با قاشق به هر لیوان ضربه بزنید، صدای خاصی می دهد.میتوانید با هم ترانه بزنید و شعر بخوانید.یک کدام از شایسته ترین بازی خردسالان ایجاد صداست .

۱۸- گالری‌های عکس را بیاورید و با هم عکس‌ها را ملاحظه کنید و در رابطه خاطرات آن با هم صحبت کنید.

۱۹- خاطرات قدیم خانوادگی را برای کودک‌ها تعریف نمائید .

به آنان بگویید زمانی طفل‌ بودید، در تعطیلات تابستانی چه کارهایی انجام می‌دادید و چه گونه خودتان را مشغول می‌کردید.

در‌صورتی‌که به شیوه های مشغول کردن کودک ها و سرگرمی خردسالان و فرزندان خویش ارزش میدهید این مساله را فراموش نکنید .

۲۰- از طفل‌ها بخواهید یک شغل انتخاب نمایند.

برای مثال پزشک معالج، پرستار، مدرس یا این که آتش‌نشان شوند و شما هم نقش مریض یا این که شاگرد آنها‌را بازی نمایید.

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

۲۱- کودک‌ها بازی با حباب را خیلی دوست دارند.

میتوانید در یک کاسه کوچک مقداری آب صابون خانگی درست نمایید و با یک نی حباب بازی نمایید.

۲۲- بدلیجات و لوازمی را که قدیمی گردیده، جایی نگه‌ دارید .

از کودک‌ها بخواهید با مخلوط آن‌ها وسایل تزئینی نو درست نمایند.این کار به خوبی کودک‌ها را مشغول می‌نماید.

۲۳- در این روز ها حتی میتوانید مهارت‌های موردنیاز را به کودک‌ها بیاموزید.

کمی خیاطی به آنان یاد بدهید. از جمله به آن ها یاد بدهید، درصورتی که دکمه لباس‌شان کنده یا این که جوراب‌شان پاره می گردد، چه طور آن را بدوزند.

( مقداری اثر گذار در سرگرمی خردسالان )

۲۴- میتوانید شمارش پول را به کودک‌ها یاد بدهید.

پول‌های خرد و درشت را شمرده، با هم مقایسه نمائید.

۲۵- از آنان بخواهید به یکی‌از اشخاص خانواده، دوستان یا این که معلم‌شان نامه صمیمانه بنویسند.

به آنان یاد بدهید که چه‌گونه یک نامه از صمیم قلب بنویسند.

۲۶- میتوانید مقداری آشپزی به آن ها یاد بدهید و یا این که کلماتی از یک زبان دیگر به آن ها بیاموزید.

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

راه های سرگرم کردن کودکان در خانه

 

5/5 - (42 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *