آیا شکلات اعتیاد آور است؟
  • توسط آزیتا قلی پور
  • ۳ سال پیش
  • سلامت
  • ۰

آیا شکلات اعتیاد آور است؟ | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب و کار

زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

آیا شکلات اعتیاد آور است؟ شکلات یک کدام از دوستداشتنی ترین خوراکی ها در سراسر جهان میباشد که حدودا تمامی اشخاص در هر سن و سالی که باشند از چشیدن مزه بی سابقه آن لذت میبرند و در حین تاریخ نیز بسیار مورد اعتنا بوده تا آن جا که تحت عنوان “غذای خدایان” از آن یاد می گردیده است.

 

این ماده غذایی شیرین و خامه ای از لوبیاهای تخمیر گردیده، برشته و آسیاب گردیده درخت کاکائو به دست میاید و هزاران سال میباشد رده خاصی در دنیای خوراکی ها پیدا کرده ولی از خیلی وقت پیش قضیه احتمال اعتیاد آور بودن شکلات منجر نگرانی علاقه مندان پر و پا قرص این ماده غذایی شد‌ه‌است.

به طبع برای شما هم این پرسش اتفاق افتاده که آیا شکلات حقیقتا اعتیاد آور میباشد و درصورتی که این طور میباشد چه علائم و نشان هایی دارااست. در این نوشته‌ی‌علمی قصد داریم به تحلیل این زمینه بپردازیم، با سایت  بی هوش هم پا باشید.

اگرچه هنوز اختلاف نظرهای متعددی دراین مورد وجود دارد ولی نتیجه ها بخش اعظمی از پژوهش ها نشان داده مصرف مستمر بعضی خوراکی ها قادر است اعتیاد آور باشد. این خوراکی ها روی سیستم عصبی و بخش اعظمی از مسیرهای مغزی که معمولا ذیل تاثیر اعتیاد به مواد مخدر قرار میگیرند اثر نهاده و ممکن میباشد سبب بروز رفتارهایی شوند که در اشخاص معتاد به بقیه مواد دیده می شود.

نقل شده اعتیاد غذایی احتمالا هنگامی صورت می‌دهد که بعضا خوراکی ها یا این که مواد پرخاصیت خاص به صورت مکرر سیستم پاداش مغز را تحریک نمایند.

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

 

مختصات خوراکی های اعتیاد آور

اعتقاد و باور بر این میباشد که بعضا مواد غذایی و خوراکی ها بیش از دیگر مواد غذایی اعتیاد آور می‌باشند. از جمله مواد غذایی بیش تر از حد فراوری گردیده که سرشار از قند و چربی می باشند (مانند بخش اعظمی از اشکال شکلات) نسبت به اکثری از مواد غذایی کمتر فراوری گردیده مانند میوه ها و سبزیجات معتاد کننده محسوب میگردند.

مصرف ۴۵ گرم شکلات قادر است حدود نیمی از نیاز روزمره تن به قند و یک پنجم نیاز روزمره تن به چربی را تامین نماید.

ناگفته نماند مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مثلا شکلات و بقیه خوراکی های قندی ممکن میباشد سبب ساز تولید شوق واشتیاق شدید و اعتیاد مانند در اشخاص گردیده و قند خون و بقیه هورمون های تن را به نحوه شبیه بقیه مواد اعتیاد آور تغییر تحول دهند.

این تغییرات در سطح خون قادر است روی سطح دوپامین تن اثر بگذارد، دوپامین نوعی پیام رسان شیمیایی میباشد که نقش مهمی در برانگیختگی مغز و مسیرهای پاداش دارد.

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

 

میزان اعتیاد آوری شکلات

سنجش اعتیاد به خوراکی های ییل (YFAS) ابزاری میباشد که بوسیله دانشمندان دانش کده ییل برای سنجش میزان اعتیاد به مواد غذایی و نظارت سطح اعتیاد آوری برخی خوراکی ها تنظیم گردیده و تا به امروز معمول ترین ابزار گزینه به کار گیری به وسیله پژوهشگران دراین مورد بوده است .

به کارگیری از این ابزار برای سنجش واحد سنجش اعتیاد آوری شکلات نشانه داده این ماده غذایی یک کدام از مهمترین خوراکی هایی میباشد که مصرف مداوم آن قادر است منجر ساخت و ساز رفتارهای اعتیاد گونه میل کردن در اشخاص خواهد شد.

ناگفته نماند بیش تر از ۲۵ سال میباشد محققان در حالا ارزیابی مورد اعتیاد به شکلات می‌باشند، ولی هنوز برخی از آنها معتقد می باشند توکل بر داده های خیالی ابزارهایی همانند YFAS کفاف نمی دهد و برای تشخیص و معالجه بی نقص این شرایط نیاز به آشنایی عمیق تری میباشد، طبق حیث این تیم هنوز زود‌است شکلات را تحت عنوان ماده ای اعتیاد آور در لحاظ بگیریم.

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

 

کدام مواد بیشتر اعتیاد آور میباشند؟

انوع متعدد شکلات دربردارنده مواد متعدد و متفاوتی می باشند ولی در این بین تعدادی ماده اساسی مشترک در به طور تقریب اکثر شکلات ها وجود دارند که برخی از آنان احتمالا با خواص اعتیاد آوری بالقوه شکلات دارای ارتباط هستند.

مواد مهم مورد به کارگیری در تهیه و تنظیم شکلات عبارتند از:

خمیر کاکائو: خمیر کاکائو از لوبیاهای کاکائو تخمیر گردیده، برشته گردیده، پوست گرفته و آسیاب گردیده به دست می‌آید. این ماده در دمای اتاق جامد میباشد و وقتی که در معرض حرارت قرار میگیرد ذوب می گردد. خمیر کاکائو اکثر وقت ها به طور پردازش گردیده در دسترس میباشد ولی می توان آن را به طور شکلات ناپخته نیز مصرف کرد.

کره کاکائو: این ماده در واقع چربی طبیعی و خالص موجود در لوبیای کاکائو میباشد که از لوبیا غیروابسته و تغلیظ شد‌ه‌است.

شکر: اشکال و مقدار شکر آیتم به کارگیری در شکلات های متفاوت مختلف میباشد و گهگاه به مکان آن از شیرین کننده های طبیعی یا این که تصنعی و مصنوعی دیگر به کار گیری میشود.

شیر: پودر شیر خشک گردیده اکثر وقت ها به اشکال شیر شکلات اضافه میگردد ولی در شکلات فاج و ترافل از شیر تغلیظ گردیده به کار گیری میگردد.

وانیل: این ماده تحت عنوان تقویت کننده مزه و یا این که برای کاهش مزه تلخ بعضی لوبیاهای کاکائو برشته گردیده کاربرد دارااست.

بقیه مواد: روغن های گیاهی، مزه دهنده های طبیعی و تصنعی و مصنوعی، امولسیون کننده هایی همانند لسیتین و بقیه مواد افزودنی به نگهداری شکلات و محافظت بافت آن یاری می نمایند.

 

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

 

احتمالا شنیده اید مصرف بعضی اشکال خاص شکلات برای سلامتی اثر گذار است، این مزیت اکثر وقت ها به آنتی اکسیدان ها و بقیه ترکیبات شیمیایی گیاهی موثر مو جود در مواد تشکیل دهنده کاکائو خالص که مشتمل بر خمیر کاکائو و کره کاکائو میباشد بر می گردد.

کره کاکائو خاصیت متعددی داراست البته دربردارنده مقادیر فراوان چربی نیز میباشد که میتواند در ارتقا خواص اعتیاد آوری شکلات نقش داشته باشد، به خصوص در حالتی‌که با مقدار متعددی شکر در بعضی گونه های شکلات ادغام گردیده باشد.

به علاوه مواد افزودنی غذایی نیز ممکن میباشد در اعتیاد آوری شکلات سهم دار باشند، این مواد معمولا تحت عنوان مزه دهنده و شیرین کننده های تصنعی به غذاهای به شدت فراوری گردیده و خوشمزه مانند شکلات افزوده می گردند.

براین اساس یک کدام از رویکرد های خودداری از اعتیاد ناشی از شکلات این میباشد که بیشتر به سراغ شکلات هایی بروید که کمتر فراوری گردیده و قند و چربی (به خصوص چربی های ترانس) کمتری دارا هستند.

بخش اعظمی از گونه های شکلات تلخ دربردارنده قند کمتر میباشند و صد البته ترکیبات آنتی اکسیدانی و بقیه مواد مفید سلامت بیشتری در خویش گنجانده اند.

 

مصرف سالم شکلات

آن چه تا این جا گفته شد احتمالا سبب ساز نگرانی علاقه مندان شکلات و بقیه خوراکی های اعتیاد آور گردیده‌است، خبر خوب این که با کلیه این ها هنوز هم میتوانید به میل کردن شکلات تحت عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سلامت ادامه داده و از مزه آن لذت ببرید!

برای یقین از عدم زیاده روی در مصرف شکلات و داشتن یک ارتباط سلامت با این خوراکی توصیه میشود به نماد های تحت هنگام تناول کردن اعتنا داشته باشید:

✅ به اندازه ای که رغبت دارید شکلات می خورید

✅ بعداز میل کردن آن حس حزن، عذاب وجدان یا این که شرم ساری نمیکنید

✅ اکثر اوقات به اندازه ای شکلات می خورید که شم لذت میانگین داشته باشید و تنها هر از گاه ممکن میباشد در مصرف آن زیاده روی فرمایید

✅ مراقب می باشید که چه مقدار و چه هنگامی شکلات می خورید

✅ هنگام میل کردن این خوراکی حس راحتی دارید

✅ در زمینه‌ی تعادل مصرف خویش شم خیر و خوبی دارید

علائم مذکور نشانه می‌دهد شما با این خوراکی خوشمزه ارتباط سالم دارید و در گیر اعتیاد یا این که اختلالات میل کردن نیستید.

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

 

علائم اعتیاد به شکلات چه میباشد؟

با رعایت آن چه بیان شده بعضا اشخاص ممکن میباشد در گیر مصرف نا سالم و غیر طبیعی شکلات و یا این که هر ماده غذایی دیگر شوند که در غایت قادر است به اعتیاد غذایی بینجامد.

داشتن بعضا رفتارهای ذیل ممکن میباشد نشان اعتیاد به شکلات در اشخاص باشد:

✅ برچسب زدن به شکلات تحت عنوان یک خوراکی بد یا این که ممنوع

✅ حس استرس یا این که اضطراب هنگام میل کردن آن

✅ حال و روز ضوابط ظریف درباره ی طرز و فرصت میل کردن شکلات

✅ محصور کردن بدون نقص مصرف شکلات

✅ شوق واشتیاق مستمر به میل کردن شکلات

✅ در نظرنگرفتن علامت های سیری و گرسنگی تن به جهت شوق واشتیاق شدید به تناول کردن شکلات

✅ تناول کردن اجباری مقدار زیاد و غیر معمول شکلات

✅ نهفته کردن مقدار شکلات مصرفی خویش از دوستان و خانواده

✅ عدم در دست گرفتن مقدار مصرف این خوراکی

✅ تناول کردن شکلات تا‌زمانی‌که معده صدمه ببیند

 

نقص‌ پرخوری در مصرف شکلات

یکی از دیگر از علامت های اعتیاد به شکلات قادر است ارتقاء وزن یا این که اشتباهات سلامتی خاص باشد که در اثر مصرف بیشتراز حد شکلات تولید میگردند.

اعتنا: این که هر از گاه پس از میل کردن شکلات یک کدام از علائم نام برده را داشته باشید چندان غیر طبیعی وجود ندارد ولی در شرایطی‌که اکثر زمان ها پس از مصرف این نشانه ها را در خویش مشاهده می‌کنید می‌تواند نماد خلل بلندمرتبه تری همانند اعتیاد باشد.

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

آیا شکلات اعتیاد آور است؟

 

آیا اعتیاد به شکلات می‌تواند نقص‌ ساز گردد؟

اعتیاد به یک ماده غذایی خیر فقط شمارا از لحاظ روانی آشفته می نماید بلکه میتواند به ایرادات سالمی نیز سبب گردد.

به لحاظ می‌رسد اعتیاد غذایی رابطه قربت با اختلالات مرتبط با میل کردن و چاقی دارااست و اشخاصی که تا قبل از این در گیر این اشتباهات بوده اند بیشتر در معرض اعتیاد غذایی میباشند. به علاوه رویا رویی با این نقص‌ احتمال بروز افسردگی و اضطراب در اشخاص را ارتقا می‌دهد.

با رعایت آن چه در‌این نوشته‌علمی گفته شد در‌صورتی‌که تصور میکنید ممکن میباشد به شکلات یا این که هر ماده غذایی دیگر اعتیاد داشته باشید بهتر میباشد با یک پزشک معالج، روانشناس یا این که دارای تخصص تغذیه صحبت فرمائید.

5/5 - (31 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *