زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن و افزایش طول عمر‌ : تغذیه مطلوب و اصولی یکی از اساسی ترین و تاثیرگذارترین عوامل در سلامتی بدن و زیاد شدن طول عمر خواهد بود . شما قادر خواهید بود با ایجاد‌ تغییرات ناچیز در رژیم‌ غذایی خود ، تغییرات شگرفی را در تندرستی خویش ایجاد کنید . هرچند ناگفته نماند که علاوه بر غذا ، ورزش ، کنترل استرس و خواب کافی هم تاثیر بسیاری در کاهش ریسک ابتلا به بیماریها و سلامت بدن‌ دارند . با این وجود با مراعات یک مجموعه نکته تغذیه‌ ای در رژیم‌ غذایی خود قادر خواهید بود تا حد فراوانی صحت بدن‌ و ازدیاد طول عمر خود را تضمین کنید با ما همراه باشید در سایت بی هوش بخش تغذیه و سلامت

نکات تغذیه‌ ای برای رژیم‌ غذایی

۱ – همراه با هر وعده‌ غذایی پروتئین داشته باشید

افزودن اندکی پروتئین به همراه هر وعده غذایی می تواند به توازن قند خون کمک کند . بعضی پژوهش‌ها نشان‌ می دهد‌ رژیمهای غذایی با پروتئین زیادتر می توانند برای دیابت گونه ۲ سودمند باشند . تحقیقات دیگر نشان‌ می دهد ایجاد تعادل در قند خون می تواند به مدیریت وزن‌ و سلامت قلب و عروق امداد نماید .

۲ – ماهی روغنی بخورید

براساس پژوهش ها ، اسیدهای چرب‌ امگا ۳ حاضر در ماهیهای روغنی برای پیام‌ رسانی سلول ، بیان‌ ژن و رشد مغز و چشم الزامی بوده است . بعضی مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب‌ امگا ۳ می تواند ریسک مریضی های قلبی عروقی را کم نماید .

بررسی های دیگر نشان می دهد که ویژگی ضد التهابی امگا ۳ می تواند به صورت کارآمدی مرحله‌های آغازین بیماری های تحلیل برنده‌ از قبیل مریضی آلزایمر و پارکینسون را مدیریت نماید .

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

 

۳ – غلات کامل‌ بخورید

انجمن قلب آمریکا (AHA) به اشخاص توصیه می نماید غلات سبوس دار بخورند . غلات مکمل حاوی مواد مغذی از قبیل ویتامینهای طبقه B ، آهن و فیبر است . این مواد مغذی برای عملکردهای بدن لازم خواهد بود که شامل حمل اکسیژن در خون ، تنظیم‌ سیستم‌ ایمنی‌ تن و متعادل‌ سازی قند خون می باشد .

۴ – رنگین‌کمان‌ بخورید

جمله “خوردن رنگین‌ کمان” به مردم خاطرنشان می نماید که میوه‌ها‌ و انواع سبزی‌های‌خوردنی با رنگهای مختلف را بخورند . متمایز بودن‌ رنگ غذاهای گیاهی به این مفهوم می باشد که افراد اشکال فراوانی آنتی اکسیدان مفید برای تندرستی ، به عنوان مثال کاروتنوئیدها و آنتوسیانینها را دریافت می کند .

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

 

۵ – انواع سبزیجات را بخورید

سبزیجات با برگ‌های‌ سبز تیره‌ منشا کاملی برای تغذیه‌ می باشد . انواع سبزی‌های‌خوردنی برگ‌ دار سرشار از ویتامینها ، ماده‌های معدنی و آنتی اکسیدانها می باشند . فولات حاضر در سبزیجات‌ برگ دار ممکن خواهد بود به حفاظت در برابر سرطان امداد نماید و مورد دیگر این که ویتامین K به جلوگیری از پوکی استخوان امداد می کند .

۶ – چربیهای مفید را مصرف کنید

مردم بایستی استفاده از چربیهای اشباع‌ گشته را افت دهند . شخص می تواند این چربیها را با چربیهای اشباع‌ نشده جایگزین‌ نماید ، که می شود آنها را در خوردنی هایی نظیر آووکادو ، ماهی روغنی و روغنهای گیاهی پیدا نمود .

۷ – از روغن‌ زیتون استفاده کنید

بر مبنا گزارش‌ بهداشت‌ سال ۲۰۱۸ ، به عنوان قسمتی از رژیم غذایی مدیترانه ای ، روغن‌ زیتون فرابکر برای قلب‌ ، فشار‌ خون و وزن‌ مفید می باشد . تنها می تواند روغن‌ زیتون بکر را با اضافه کردن آن به سالاد یا سبزیجات‌ یا پختن طعام در دمای کم در رژیم‌ غذایی خودتان بگنجانید .

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

 

۸ – آجیل بخورید

طبق گفته کمیسیون قلب آمریکا ، میل کردن روزانه یک وعده‌ آجیل‌ به‌ازای گوشت قرمز‌ یا سیب زمینی‌ سرخ‌ کرده یا دسر برای تندرستی سودبخش هست و از افزایش وزن‌ در طولانی مدت ممانعت می نماید .

۹ – فیبر لازم دریافت‌ کنید

فیبر می تواند به سلامت میزان کلسترول خون امداد کرده و ریسک درد های قلبی ، اضافه‌وزن و دیابت گونه ۲ را کاهش دهد . اشخاص می توانند با میل کردن غلات تمام ، سبزیجات‌ و لوبیا فیبر لازم در رژیم‌ غذایی خود را دریافت‌ کنند .

۱۰ – خوراک های گیاهی را افزایش دهید

پژوهش ها نشان می دهد که رژیم های گیاهی می توانند از اضافه‌ وزن‌ و چاقی‌ خودداری کنند . پزشکان چاقی را با بسیاری‌ از بیماریها متصل می دانند . طبق بعضی تحقیقات ، قرار دادن‌ خوراک های گیاهی افزون‌تر در رژیم‌ غذایی می تواند ریسک ابتلا به مریضی هایی از قبیل دیابت و مریضی های قلبی عروقی را افت دهد‌ .

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

 

۱۱ – لوبیا و حبوبات را امتحان‌ نمائید

لوبیا و حبوبات منبع کاملی از پروتئین برای اشخاصی هستند که رژیم غذایی گیاهی دارند . با این حال‌ ، کسانی که گوشت میل می کنند می توانند از لوبیا و حبوبات چند روز‌ در هفته بدون‌ گوشت بخورند . لوبیا و حبوبات همچنین حاوی فیبر مفید ، ویتامینها و ماده‌های معدنی هستند . حتی شماری از پژوهش ها عنوان می کنند این موادغذایی به اشخاص امداد می کند احساس سیری و کاهش وزن‌ داشته باشند .

نکات تغذیه‌ ای برای آشامیدن

نوشیدن میزان فراوانی مایعات سالم فواید بی شماری برای تندرستی خواهد داشت . متخصصان بهداشت این نکات را سفارش می کنند :

۱۲ – آب بنوشید

براساس گفته مراکز نظارت و جلوگیری از مریضی ها (CDC) ، نوش کردن روزانه آب بسنده برای سلامت کلی بدن مفید می باشد و می تواند به مدیریت وزن‌ بدن‌ امداد نماید . نوشیدن آب می تواند از فقدان آب بدن ممانعت نماید ، که می تواند یک تهدید جدی برای اشخاص پیر باشد .اگر شخصی آب ساده‌ را دوست‌ نخواهد داشت ، می تواند برای ازدیاد جذابیت مقداری برش‌ مرکبات‌ و برگ نعناع اضافه نماید یا چایهای گیاهی میل کند.

۱۳ – قهوه بنوشید

پژوهش ها در سال ۲۰۱۷ نشان‌ می دهد‌ که استفاده میانگین ​​قهوه ۳ -۵ فنجان در روز می تواند ریسک ابتلا به موردهای زیر را بکاهد :

دیابت گونه ۲
بیماری آلزایمر
بیماری پارکینسون
بیماریهای قلبی عروق
طبق همان تحقیق ، مقدار پیشنهاد شده برای اشخاص حامله و شیرده‌ به ۲ فنجان در روز‌ کاهش‌ می یابد .

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

نکات تغذیه ای برای سلامت‌ بدن

۱۴ – چایهای گیاهی بنوشید

طبق تحقیقات ، کاتچین موجود در چایهای سبز ، سیاه و دیگر گیاهان امکان‌پذیر می باشد خاصیت ضد میکروبی داشته باشد‌ . چایهای گیاهی از قبیل نعناع ، بابونه و رویبوس فاقد کافئین می باشند و به محافظت رطوبت‌ بدن‌ فرد در طول روز‌ کمک می کنند .

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *