نشانه های عجیب کم خونی

نشانه های عجیب کم خونی | بیهوش ✅ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب کار در خانه

زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

نشانه های عجیب کم خونی : درصورتی‌که قبلا با انرژی‌ و بانشاط بودید و مدتی می باشد که احساس‌ خستگی‌ و سستی می نمائید ممکن‌ می باشد دستخوش فقر آهن‌ باشید . فقر‌ آهن‌ یکی از معمول ترین نقص هاست و زن ها افزون‌تر از آقایان در خطرش قرار دارند ، دلیلش هم عادت‌ ماهیانه‌ خواهد بود . وقتی‌ به مقدار لازم آهن‌ در بدن‌ نباشد تا هموگولوبین تولید‌ کند‌ مبتلا کم خونی‌ می شوید . هموگولوبین مهمترین بخش سلول‌های‌ قرمز‌ خون می باشد و نقش‌ حمل کننده اکسیژن در بدن‌ را به عهده‌ دارد‌ با ما همراه باشید در سایت بی هوش بخش سلامت

زمانی بدن‌ به مقدار لازم آهن‌ در اختیار نداشته باشد‌ تا هموگلوبین تولید‌ نماید ، میزان سلول‌های‌ قرمز‌ خون افت می یابد و بافتها به سختی‌ اکسیژن مورد‌ درخواست شما را دریافت‌ می کنند ، که منتهی به خستگی‌ و به نفس‌ نفس‌ افتادن می گردد . با اینکه میل کردن خوردنی های آکنده از آهن‌ به بهبود‌ فقر‌ آهن‌ امداد می کند‌ ، منتها چنانچه خیلی کم خون باشید ، ممکن‌ می باشد مشکل‌ فقدان آهن‌ در برنامه‌ غذایی تان نباشد . فقدان آهن‌ بیشتر به سبب درماندگی در جذب‌ آهن‌ ، عوارض‌ جانبی دارو‌ ها یا عمل‌ جراحی ، پدیدآوری ناکافی سلول‌های‌ قرمز‌ مربوط به خون و از دست دادن‌ خون رخ میدهد . در حالی‌ که بعضی علائم فقدان آهن‌ مشترک می باشد ، شبیه خستگی‌ و نفس‌ کم آوردن‌ ، علائمی هم وجود خواهد داشت که به نظر‌ می رسد هیچگونه ارتباطی با آن نداشته است .

۱ – اشتیاق به خوردن‌ خاک

چنانچه زمانی نوجوان بودید خاک می خوردید ، ممکن‌ می باشد مبتلا فقر‌ آهن‌ بوده‌ باشید . دانشمندان هنوز هم کاملا نمی دانند که به چه جهت بعضی اشخاص گرفتار به کم خونی‌ جدی به خوردن‌ موردهای غیر غذایی نظیر خاک ، خاک رس ، نشاسته بلال ، تراشه‌های‌ رنگ ، مقوا‌ ، و تمیز‌ کننده ها تمایل دارند . به این وضعیت پیکا گفته می شود ، و فهمیدنش دشوار می باشد زیرا خیلی از اشخاص خجالت‌ می کشند که بگویند این‌گونه عادت پیدا‌ کرده اند . ولی بیمارانی که آگاهی می دهند این‌گونه اعتیادی پیدا‌ کرده اند اکثراً مشکلشان با تجویز‌ مکمل‌های‌ آهن‌ حل می گردد .

نشانه های عجیب کم خونی

نشانه های عجیب کم خونی

 

۲ – ناخن قاشقی

ناخنها چیز‌های‌ بسیاری درزمینه تندرستی تعبیر می کنند و یکی از آنها این خواهد بود که کم خونی‌ دارید یا خیر‌ . در کنار‌ ناخن ضعیف‌ یا شکننده‌ ، ناخنهای قاشقی هم می توانند آگاهی از یک مساله پنهان مرتبط به آهن‌ دهند . ناخنها درست‌ همینطور که اشاره شد می گردند ، درون ناخن به سمت پایین‌ تو می رود‌ ، و ناخن درست‌ به ظاهر یک قاشق در می آید . از آنجایی که ناخن قاشقی می تواند به علت تروما ، برخورد‌ با محلول‌های‌ نفتی و دیگر مسائل رخ بدهد ، بهتر‌ می باشد با دیدن آن نخست تست دهید .

۳ – ترک‌ خوردن‌ لب‌ها‌

به لطف‌ زمستانهای سخت‌ ، اتاق خشک ، و یا خو لیسیدن لب‌های‌ خودتان ، خیلی از اشخاص با عارضه ترک‌ خوردن‌ لب دمساز خواهند بود . ولی حدود یک سوم افرادی که فقدان آهن‌ دارند یک شکل بخصوص از ترک‌ را تجربه‌ می کنند که به ترک‌ کنج لب زبانزد می باشد . این ترک‌ها‌ اعمال بعضی عمل ها نمونه تغذیه کردن ، تبسم و حتی داد‌ زدن‌ را دشوار و دردآور می کند‌ . در یک تفحص آشکار شد ۳۵ درصد از افرادی که با ترک‌ کنج لب روبرو می باشند فقر‌ آهن‌ دارند . چنانچه علت ترک‌ لب هایتان فقدان آهن‌ می باشد امیدوار ماندن‌ برای التیام‌ ترک‌ها‌ علاج کار‌ نخواهد بود و حتما باید پیگیر علت پنهانی فقر‌ آهنتان باشید تا از ترک لب جلوگیری شود.

نشانه های عجیب کم خونی

نشانه های عجیب کم خونی

 

۴ – زبان متورم‌

دیگر دلیل‌ پیچیده فقر‌ آهن‌ التهاب زبان آتروفیک خواهد بود که به عنوان زبان متورم‌ هم شناخته‌ می گردد . فردی که این‌گونه مشکلی خواهد داشت زبانش تاآنجا ورم می گردد تا دانه‌های‌ روی کف زبان کاملا هموار می گردند و زبان حالتی نرم به خود‌ میگیرد . این ورم ممکن‌ است‌ برای جویدن‌ ، خوردن و گفتگو نمودن دشوار به وجود بیاورد .

۵ – میل‌ دائمی به یخ

میل‌ به تناول کردن یخ گونه خاصی از پیکا می باشد که پاگوفاگیا شهرت دارد‌ . اشتیاق به تناول کردن یخ علت چندان‌ شایعی برای فقدان آهن‌ نیست‌ . با اینکه علت این‌گونه میل آشکار نیست‌ ، بعضی محققان بر این اعتقاد می باشند که جویدن‌ یخ هوشیاری‌ را در کسانی که فقر‌ آهن‌ دارند بالا‌ می برد و یا زبانشان را که ورم دارد آرام‌ می کند‌ . منتها چنانچه بعضی وقت ها دوست‌ دارید یخ باقی‌ مانده‌ در ته لیوانتان را بخورید جای‌ دلهره نیست‌ . کسانی که مساله پاگوفاگیا دارند بی اینکه میلشان کم گردد روزمره تعداد زیادی لیوان‌ یخ می خورند‌ .

نشانه های عجیب کم خونی

نشانه های عجیب کم خونی

 

۶ – سوزن‌ سوزن‌ شدن‌ پا‌ها‌

چنانچه فقر‌ آهن‌ داشته باشید محتمل شده است زمانی برایتان پیش‌ بیاید که روی صندلی بنشینید و اصلا احساس‌ آسودگی نکنید ، حس می نمایید دائما بایستی پایتان را حرکت دهید ، و احتمالا فکر‌ کنید‌ دچار‌ سندروم پای بی‌قرار‌ شده‌ اید . این حس شبیه درد ، سوزن‌ سوزن‌ شدن‌ و یا احساس‌ سینه‌خیز رفتن یک حشره‌ درون پا را نشان‌ خواهد داد . با اینکه دکترها هنوز درست‌ نمی دانند انگیزه این اتفاق‌ چه چیزی است ، بعضی تحقیقات ابتدایی نشان‌ داده که احیاناً کم خونی‌ عامل آن هست .

5/5 - (17 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *