آموزش ساخت عطر در خانه
آموزش ساخت عطر در خانه

آموزش ساخت عطر در خانه | آموزش ساخت عطر خانگی 😍 | بی هوش

زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

آموزش ساخت عطر در خانه

آموزش ساخت عطر در خانه : اگر دوست دارید خودتان مطابق بوی مورد علاقه تان عطر درست کنید و از رایحه آن لذت ببرید، در اینجا روش درست كردن عطر خانگی ارائه شده است که می توانید با مطالعه آن، عطر محبوب تان را بسازید.نگهداری شیشه عطرها به دور از نور، از عطر درون آن به خوبی محافظت می کند.

اگر در خانه هستید و دقیقا نمیدونید که چکار کنید تا اوغات بیکاری را بگذرانید یا حتی دنبال یک خلاقیت جهت اشتغال زایی هستید پیشنهاد ما به شما این است که با کمی وقت و حوصله میتوانید بهترین باشید فقط کافیست هنر خود را چه در سبک و سلیقه و چه در دقت کار خود بیفزایید.دقت کنید برای اولین بار شاید آنطور که میخواهید هیچ کاری پیش نرود بنابراین تلاش کنید و ناامید نشوید با جا عطری های زیبا و عصاره های مختلف میتوانید کار کوچکی در خانه ایجاد کنید.

نت های عطری چیست؟

قطعا در موقع خرید اینترنتی عطرها با اصطلاحاتی مانند « نت بالایی»،« نت میانی» و« نت پایه» روبرو شده اید. ولی این اصطلاحات چه مفهموی دارند؟ نت بالایی همان بویی است که در اولین لحظه استفاده از یک عطر به مشام می رسد. این نت از مولکول های کوچکی ساخته شده که به سرعت تبخیر شده و از بین می روند. نت بالایی همان بویی است که باعث می شود شما از یک عطر خوش تان بیاید و قصد به خرید آن بگیرید. محبوب ترین نت های بالایی شامل؛ لیمو، ترنج، پرتقال، بهار نهار و گریپ فروت است.با بی هوش در این قسمت از هنر در خانه همراه باشید.

 

آموزش ساخت عطر در خانه

نت میانی بعد از این که نت بالایی محو گردید، خود را نشان می دهد. این نت بخش اصلی یک را تشکیل می دهد و بعنوان پوشش برای بوی ناخوشایند نت ابتدایی بکار می رود. نت میانی شامل؛ میخک، صنوبر، یاسمن، گل رز و هل می شود. نت پایه بعد از ناپدید شدن نت میانی خویش را نشان می دهد. این نت ها هستند که سبب دوام یک عطر می شوند. ترکیب از نت معمولاً بسیار عمیق هستند و پس از سی دقیقه نمی توان آنها را احساس کرد ولی بعد از گذشت چند ساعت ماندگاری دارند. معمولاً این نت شامل؛ نعناع هندی، چوب درخت کاج یا صندل، وانیل و چوب سدر می شود.

این مطلب را هم بخوانید: آموزش تصویری شمع سازی

برای درست کردن یک عطر نت ها را چگونه با هم ترکیب کنیم؟

برای ساخت یک عطر نخست باید نت پایه را به مقدار ۲۰ درصد، بعد از آن نت میانی را به مقدار ۵۰ درصد و در پایان نت بالایی را به ميزان ۳۰ درصد با یکدیگر قاطی کرد. درصورتی که میخواهید عطر شما نتی بیشتر از این سه داشته باشد، باید یک رایحه ديگر به آن اضافه کنید. ساخت عطر معمولاً با یک گونه روغن حامل شروع می شود. برای این کار میتوانید از روغن هسته انگور، بادام شیرین، جوجوبا یا روغن کنجد استفاده کنید. بعد نوبت به افزودن بوهای نت ها به همان ترتیبی است که گفتیم. در پایان هم باید ماده ای به نت هایتان اضافه کنید که خوب با هم آمیخته شوند. برای این کار میتوانید از الکل یا آب استفاده کنید که توصیه ما به شما الکل با خلوص ۱۰۰ درصد است. ولی درصورتی که میخواهید عطر جامد بسازید از موم استفاده کنید.

یک افزودنی دیگر:

درصورتی که میخواهید عطری بیش از نت های بالایی، میانی و پایه داشته باشید، باید ماده دیگری هم به آن بیفزایید.فرآیند عطرسازی تان را با یک نوع روغن حامل مثل جوجوبا، بادام شیرین و روغن دانه انگور آغاز کنید.بعد از آن به آرامی و قطره قطره، بوهای مربوط به نت پایه، میانی و بالایی را اضافه کنید.

در پایان باید ماده ای به این مواد بیفزایید که مواد را به خوبی در هم ادغام کند. الکل گزینه خوبی است، برای این که سریع تبخیر می شود و بوی نت های عطر را انتشار می کند.درصورتی که میخواهید عطر جامد بسازید، برای ثابت کننده، به جای استفاده از الکل یا آب، موم بکار ببرید.

آموزش ساخت عطر در خانه

۴ نکته اساسی که قبل از آموزش ساخت عطر در خانه باید بدانید:

۱٫ یک شیشه تیره رنگ برای عطرتان انتخاب کنید. نگهداری عطر در یک شیشه تیره و به دور از نور سبب ماندگاری بیشتر آن می شود.

۲٫ شیشه ای را انتخاب کنید که قبلا در آن خوراکی نریخته باشید زیرا عطر آن خوراکی با بوی عطر شما ترکیب می شود.

۳٫ برای روغن های حامل از روغن های بدون بو استفاده کنید.

۴٫ در صورت استفاده از گل های طبیعی برای رایحه عطرتان شاخ و برگ های اضافی آنرا بگیرید و بهتر است برای این کار از گل های تازه استفاده کنید.

برای شما عزیزان آموزش تهیه عطر مورد علاقه در خانه را در این مطلب گردآوری کرده ایم با ساده ترین روش می توانید بهترین عطر مورد علاقه خود را بسازید.

حتما شما هم عطر و برند خاصی را دوست دارید و بارها آنها را هدیه داده یا برای خودتان خریداری کرده اید. اما تا به حال فکر کرده اید که خودتان هم می توانید عطر بسازید؟ شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد اما واقعیت این است که با وسایل ساده می توانید از گیاهان و گل های خوشبو عطر دلخواهتان را تهیه کنید.

دنیای اسرار آمیز و خوشبوی عطر هرکسی را شیفته خودش می کند؛ از بوهای قدیمی و خوشی که خاطره ها را به یاد می آورند تا رایحه های جدیدی که دنیای پر جنب و جوش و صنعتی عطر با آنها طرفدارانش را شگفت زده می کند.

آموزش ساخت عطر مورد علاقه در خانه:

بدون تردید شما هم عطر و برند خاصی را دوست دارید و بارها آن ها را هدیه داده یا برای خودتان خریداری کرده اید. ولی تا به حال فکر نموده اید که خودتان هم میتوانید عطر بسازید؟ احتمالا اندکی بعید به نظر برسد ولی حقیقت این است که با وسایل ساده میتوانید از گیاهان و گل های خوش بو عطر دلخواه تان را تهیه کنید.

مواد لازم آن هم دردسترس است. احتمالا سر دیوار خودتان یا همسایه احتمالا هم در باغچه حیاط. یاس امین الدوله و رز و شمعدانی در حیاط غوغایی به پاکرده اند با عطر بی نظیرشان. این رایحه های دل پذیر را به خانه بیاورید.

رایحه اسطوخودوس:

نخستین طریق یعنی تقطیر با آب برای تهیه اسانس گیاهان و گل هایی مثل اسطوخودوس، گل محمدی، رز، شمعدانی عطری، آویشن، میخک و مریم گلی بکار می آید؛ روشی که اگر به کاشان سفر نموده باشید شبیه آنرا در گلاب گیری ها دیده اید.

مواد لازم:

  • ظرفی با گنجایش ۵۰۰ سی سی
  • آب: یک عدد
  • گل تازه موردنظرتان: ۷۵ تا ۸۰ گرم
  • سینی: یک عدد
  • اتانول: به مقدار لازم

رایحه اسطوخودوس

اموزش ساخت عطر در منزل :

نخست ظرف را پر از آب کنید و روی اجاق گاز بگذارید. سپس گل های تازه را در آن بریزید و اجازه بدهید آب جوش بیاید. پس از این که آب جوش آمد، سینی سرد را با یک شیب آرام بالای ظرف بگیرید تا بخار ناشی از تبخیر آب همراه با ترکیبات معطر گلها (اسانس) روی سطح آن بشیند. اسانس همراه با آب دائما بصورت قطره قطره از سینی به درون ظرف جمع آوری اسانس چکیده می شود. حال شما یک لایه روغن رنگ زرد کم رنگ یا رنگ زرد متمایل به رنگ سبز روی سطح آب می بینید که همان اسانس گیاه است. آنرا از آب جدا نموده، در یک ظرف کوچک بریزید.

یادتان باشد ظرف تان باید به طور کامل خشک، تیره رنگ (با کشیدن یک لایه فویل آلومینیوم میتوانید ظرف را در در برابر نور عایق کنید) و مناسب با مقدار اسانس تان باشد. برای این مقدار از آب و گل، ظرف ۱ تا ۱/۵ سی سی کافی است. در این ظرف نباید هوا باشد و زیرا شما دستگاه وکیوم و خارج کردن هوا از ظرف را در منزل ندارید، بهتر است شیشه هایتان کوچک باشند که با اسانس پر شوند و ديگر هوایی در آن ها وجود نداشته باشد.

اکنون پس از پر کردن شیشه و ظرف مورد نظر از اسانس، روی آن اتانول بریزید. اتانول حداکثر باید ۸۰ درصد از عطر شما را تشکیل دهد؛ یعنی مقدار اسانس ۲۰ درصد باشد و اتانول ۸۰ درصد. اما چنانچه دوست دارید عطرتان غلیظ تر باشد، میتوانید اتانول کمتری اضافه کنید. اکنون عطر دست ساز و خانگی شما آماده است.

این مطلب را هم بخوانید: کارهای هنری درآمدزا در منزل

نکته:

۱- بهتر است از ظرف پیرکس برای جوشاندن گیاه در آب استفاده کنید. برای این که این ظروف واکنشی نسبت به ترکیبات معطر گیاه نشان نداده و آن ها را تغيير نمی دهند. ظروف استیل و آلومینیوم هم در رتبه بعدی قرار دارند.

۲- سینی شما باید به طور کامل سرد باشد.

۳- مقدار گلی که شما برای درست کردن عطرتان احتیاج دارید بستگی به نوع آن دارد. درصورتی که میخواهید اسانس اسطوخودوس بگیرید ۷۵ تا ۸۰ گرم گل آن کافی است ولی بسته به حجم گل مقدار آن میتواند کم تر یا بیشتر شود. حداکثر میزان مناسب با ۵۰۰ سی سی آب، ۱۰۰ گرم گل است.

۴- ظروفی که برای مراقبت اسانس استفاده می کنید باید تیره باشند و در معرض نور آفتاب قرار نگیرند. زیرا زمانی که اسانس ها در معرض نور قرار می گیرند تند و بدبو می شوند.

 

عملیات خیساندن:

در این روش خیساندن در روغن های جاذب « Enfleurage» نام دارد و برای تهیه اسانس گل هایی مانند یاس، یاس امین الدوله، اقاقیای بنفش (گلیسین)، نرگس، یاسمن و مریم کاربرد دارد زیرا ترکیبات معطر این گل ها به دمای فوق حساس و اسانسی شان پایین است. در واقع این شیوه، شیوه سنتی و البته گرانبها تهیه عطر در دنیاست زیرا احتیاج به زحمت و زمان متعددی دارد. ولی در عین حال روشی است که با استفاده از آن در منزل هم میتوانید عطر خودتان را تولید کنید.

آموزش “ساخت عطر خانگی” با گل

مواد لازم :

  • گل تازه گیاه: به میزان لازم
  • روغن جاذب و بی بو مانند پارافین مایع، روغن کنجد و روغن زیتون بی بو: به میزان لازم
  • ظرف پیرکس مستطیل شکل: یک عدد
  • الکل اتانول: به میزان لازم

آموزش ساخت عطر در خانه

آموزش ساخت عطر در خانه

طرز تهیه عطر در خانه :

شما برای تهیه عطر به این طریق میتوانید از ظروف پیرکس مستطیلی شکلی که برای تهیه لازانیا یا سوفله ها بکار میروند استفاده کنید. اکنون در ظرف تان به عمق یک سانتیمتر روغن بریزید و گل ها را منظم روی آن بچینید. تا جایی که روی روغن به طور کامل پوشانده شده و ظرف پر از گل شود. هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت باید گل ها و روغن را هم بزنید. پس از ۴۸ ساعت هم گل ها را از درون روغن بردارید و روغن روی آن ها را به خوبی بگیرید و جدا کنید. روغن را درون ظرف برگردانید.

بعد گل های تازه را به همان روغن درون ظرف اضافه کنید و همان مرحله ها را طی کنید. ۲ تا ۳ نوبت باید این کار را انجام بدهید تا روغنِ درون ظرف از ترکیبات عطر اشباع شود. اکنون نوبت عملیات استخراج ترکیبات عطری است؛ یعنی باید روی روغن الکل بریزید.

میزان الکل باز هم به مقدار روغن بستگی دارد؛ به عنوان مثال برای ۱۰۰ سی سی روغن اشباع شده، ۲۰ تا ۳۰ سی سی اتانول احتیاج دارید. پس از ریختن الکل، آنرا جمع کنید و اجازه دهید الکل بپرد. ديگر عطرتان آماده شده و میتوانید آنرا در ظرف مناسب بریزید و استفاده کنید.

 

مواد مورد نیاز :

  • الکل
  • روغن اسانس، روغن عطر، روغن دم کرده یا طعم دهنده های غذایی مثل وانیل.
  • آب مقطر یا آب معدنی
  • گلیسیرین
  • لازم نیست همه روغن هایی که در بالا نام بردیم را داشته باشید.
  • البته هرچه مواد خام تنوع بیشتری داشته باشند، دست تان در ساخت رایحه بازتر است.
  • این روغن ها را می توانید از عطاری ها بخرید.
  • بین روغن هایی که نام بردیم، روغن اسانس از همه ارزانتر است چون مصنوعی است.

وسایل مورد نیاز :

  • یک بطری شیشه ای برای نگه داشتن عطر دست ساز (بهتر است رنگی باشد).
  • شیشه مربا برای مخلوط کردن رایحه ها.
  • قاشق یا فنجان اندازه گیری.
  • قطره چکان.
  • قیف.
  • فویل یا کاغذ کادو (اگر از بطری شیشه ای شفاف استفاده می کنید).

طرز تهیه عطر خانگی:

بطری ها را آماده کنید بطری ها و شیشه های مربایی را در ظرفشویی یا به طریق دستی استریل کنید. درصورتی که از بطری های قدیمی استفاده می کنید، اینکار را با توجه بیشتری انجام بدهید.

هر چیزی که اسانس و عطر طولانی مدت در آن قرار می گیرد، باید به طور کامل تمیز باشد.الکل را اضافه کنید. هرچه الکل خالص تر باشد، بهتر است یک چهارم فنجان الکل درون شیشه مربایی تان بریزید.

رایحه ها را ترکیب کنید، اکنون میتوانید درست کردن عطر را شروع کنید. از قبل فهرست رایحه ها و ترتیب افزودن آن ها را روی کاغذ بنویسید. ۲۵ قطره روغن اسانس یا روغن عطر درون شیشه مربا بریزید. یکی از رایحه های فهرست را بردارید و چند قطره از آن درون شیشه بریزید.

شیشه را تکان بدهید و محلول را بو کنید (مسلما اسم رایحه ها و تعداد قطره ها را روی کاغذ بنویسید). رایحه بعدی را بردارید و چند قطره از آن هم اضافه کنید. همین طور مقدار و تعداد رایحه ها را کم و زیاد کنید تا به عطر موردپسندتان برسید.

درصورتی که نمی دانید باید از کجا آغاز کنید، الکل را در ظرف های کوچکتر بریزید. و در هر کدام از آن ها رایحه های گوناگون( با مقدارهای گوناگون) را امتحان کنید. کسب تجربه کمک می کند خلاقیت تان در درست کردن عطر خانگی سریعتر آشکار شود.

زمان بدهید تا عطر عمل بیاید، زمانی که به رایحه مورد نظرتان رسیدید، باید صبر کنید تا عطر خوب جا بیفتد و عمل بیاید. عطر را دست کم ۴۸ ساعت در محیط خشک و خنک بگذارید. این مدت زمان بسته به نوع رایحه هایی که استفاده نموده اید تا یک ماه هم میرسد.

اینکار سبب می شود رایحه های گوناگون بهتر با هم ترکیب شوند و ماندگاری و دوام عطر هم بیشتر شود.بعد از سپری شدن زمانیکه مشخص نموده اید ، عطر را بردارید و آنرا بو کنید.

درصورتی که از رایحه آن راضی نبودید، از روی فهرست تان کاستی هایش را رفع کنید و مجدداً قرار دهید تا جا بیفتد.

آب و گیلیسرین را بیافزایید، اکنون که عطرتان آماده شده باید آنرا رقیق کنید. ابتدا دو قاشق آب مقطر یا آب معدنی به آن اضافه کنید. درصورتی که می خواهید اسپری عطر بسازید، مقدار آب را بیشتر کنید.

حدود پنج قطره گلیسیرین هم اضافه کنید تا رایحه عطر در طول این مدت حفظ شود. عطر خانگی و مخصوص تان آماده است!

حالا میتوانید عطر اختصاصی تان را درون ظرفی که انتخاب نموده اید، بریزید.

باز هم می گوییم که درصورتی که از شیشه عطرهای قدیمی تان استفاده می کنید، باید آنرا به طور کامل استریل کنید تا به هیچ عنوان بود ندهد.

درصورتی که از شیشه شفاف استفاده می کنید، حتماً آنرا با کاغذ کادو یا فویل بپوشانید. اینکار عطر را دربرابر نور مقاوم می کند.

آموزش ساخت عطر در خانه با عصاره گل رز

4.2/5 - (5 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *