راهنمای انتخاب و خرید پرده اتاق خواب و پذیرایی
راهنمای انتخاب و خرید پرده

راهنمای انتخاب و خرید پرده | بیهوش ✔️ مجله سرگرمی و آموزشی ❤️ کاردستی و کسب کار

زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

راهنمای انتخاب و خرید پرده اتاق خواب و پذیرایی : یکی از دغدغه‌های اصلی یک بانوی خوش سلیقه برای جذابتر شدن فضای خانه، انتخاب پرده‌هایی زیبا و مناسب است. پرده یکی از ارکان اساسی در ظاهر و نمای درونی خانه است، از این رو، عموما خانم‌های مشکل پسند ایرانی با دقت و وسواس بسیار در انتخاب جنس مناسب، طرح دل‌ انگیز، رنگ چشم نواز و نوع مرغوب پارچه پردهای برای پرده اتاق خواب، پرده پذیرایی و سایر قسمتهای خانه، ساعتها و روزها وقت و انرژی و هزینه خود را صرف می‌کنند تا پرده مورد نظر را خریداری کنند. اما گاهی در این امر دچار سردرگمی شده و ممکن است انتخاب مناسبی نداشته باشند. در این بخش، ما با معرفی برخی از انواع پرده اتاق خواب و پذیرایی، به شما کمک می‌کنیم تا راحت‌تر به نتیجه مورد نظر برسید. پس با ما همراه باشید در مجله سرگرمی و آموزشی بیهوش

همان طور که می‌دانید پرده به معنای پوشش، حجاب و پارچه‌ای است که مانع دیدن چیزی شود و عموما بر پنجره‌ های قسمتهای مختلف خانه می‌آویزند. این پوشش در جنس، طرح، رنگ و مدل آن با توجه به شرایط گوناگون اقلیمی، فرهنگی و … متفاوت است. صرف نظر از اینکه پرده برای کدام قسمت خانه در نظر گرفته شود، در فرهنگ ما، معمولا آنچه که از پرده اتاق مدنظر است پوششدهی مناسب آن می‌باشد. در حقیقت، انتظار ما از پرده، در درجه اول حفظ حریم شخصی و سپس تاثیرگذاری آن بر زیبایی محیط است.

پرده سالن پذیرایی

اولین چیزی که معمولا از پرده پذیرایی به ذهن می‌رسد یک پرده بسیار شیک و زیبا است. پذیرایی از مهمترین قسمتهای هر خانه است و خانم خانه تلاش می‌کند تا با انتخاب پرده مناسب خانه را هر چه زیباتر جلوه دهد. به طوری که، چنانچه دکوراسیون فضای مورد نظر جذابیت چندان مناسبی نداشته باشد یا مثلا خانه از نظر ساخت و معماری قدیمی باشد، با انتخاب یک پرده پذیرایی زیبا همه آن نواقص و نازیبایی و قدیمی بودن را از نظر محو می‌کند و دیگر آن دکوراسیون نازیبا به چشم نمی‌آید.

راهنمای انتخاب و خرید پرده

راهنمای انتخاب و خرید پرده

 

نوع پارچه پرده

نوع پارچه‌ای که برای پرده پذیرایی انتخاب می‌شود بستگی به انتظار شما از کارایی آن پرده دارد. مثلا اگر هدف از نصب پرده در پذیرایی صرفا زیبایی و تاثیرگذاری بر ظاهر خانه می‌باشد، بهتر است از پرده حریر استفاده شود زیرا علاوه بر سبکی و شست و شوی راحت، از نظر زیبایی تاثیر فوق العاده‌ای دارد. یا پرده توری با دوختی متنوع برای این منظور مناسب است. اما اگر به جز زیبایی از پرده انتظار دارید که نقش یک عایق حرارتی را ایفا کند بهتر است از پرده ضخیم استفاده شود. یا می‌توان از همان پرده حریر یا پرده توری با یک آستر ضخیم مناسب استفاده کرد.

ایجاد هارمونی بین لوازم منزل و پرده

مهمتر از همه اینها هارمونی است که در فضای اتاق و پذیرایی باید رعایت شود. رنگ و طرح پرده حتما باید با مبلمان و سایر وسایل هماهنگ باشد. بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم که جنس پرده بستگی به سلیقه و انتظار شما از پرده دارد. مثلا پرده‌های نخی، به راحتی قابل شست و شو میباشند، یا پردههای نایلونی، که مانند حریر نازک است، ولی مانند آن لخت نیست.

اما طرح، رنگ و مدل دوخت آن حتما باید با سایر وسایل پذیرایی شما هماهنگ و متناسب باشد. بهتر است پرده پذیرایی ساده باشد منظور از سادگی، دوخت ساده آن و اینکه بدون والان پرده باشد. زیرا علاوه بر آن که پذیرایی را لوکس و زیبا نشان می‌دهد حس سادگی و صمیمیت بیشتری در مهمانان ایجاد می‌کند. همچنین اگر طرح مبلمان پذیرایی ساده با رنگهای روشن و فاقد نقش و نگار است بهترین گزینه همان پرده حریر یا پرده توری است.

این پرده‌های توری یا حریر علاوه بر زیبایی باعث می‌شود نور کافی در داخل محیط پذیرایی وجود داشته باشد و تابش نور و روشن کردن فضا جلوه خاصی به پذیرایی شما می‌دهد. اما اگر مبلمان شما گل دار و یا طرحهای درشت با رنگی تیره دارد، بهتر است از پرده ضخیم طرح‌دار با رنگ‌هایی استفاده شود که با مبلمان شما هماهنگی داشته باشد مانند پارچه‌های کتان یا پرده مخملی با گلهای درشت، که علاوه بر جلوگیری از نفوذ سرما در زمستان از شدت تابش و حرارت خورشید در تابستان نیز می‌کاهد.

راهنمای انتخاب و خرید پرده

راهنمای انتخاب و خرید پرده

 

ایجاد هارمونی بین پرده اتاق خواب و پذیرایی و لوازم منزل

دوخت پرده پذیرایی بسیار به جنس، طرح پارچه و البته به سلیقه شما و دکوراسیون داخلی بستگی دارد. مثلا پرده پذیرایی ساده یا پیلی‌دار با پارچه‌ حریر ساده که به راحتی با هر مدل دکوراسیون سازگاری دارد، یا پرده پذیرایی رومن که ساده و ظریف است. پرده پذیرایی ترکیبی نیز جالب هستند. پرده‌های ترکیبی که معمولا از ترکیب دو پرده با جنس متفاوت است مناسب فضاهایی است که دکوراسیون‌های گوناگون دارد. یکی دیگر از انواع پرده، پرده پذیرایی حاشیه دار است که مانند پرده‌های ساده دوخته می‌شوند و فقط یک نوار تزئینی در پایین یا بالای آن دوخته می‌شود و نوار دوخته شده در بالای آن مانند والان پرده آن را زیبا می‌کند. این نوع پرده‌ها برای پنجره‌های کوتاه کاربرد دارد. پس اگر پنجره پذیرایی شما کوتاه است از این مدل پرده استفاده کنید زیرا نوار حاشیه پرده کوتاهی پنجره را از از نظر دور می‌سازد.

یکی دیگر از محبوب‌ترین نوع پرده پذیرایی پرده‌های والان دار است. والان پرده که در قسمت بالای پرده قرار می‌گیرد قسمتی چین دار است که صرفا جنبه تزئینی دارد. والان پرده بیشتر برای پرده پذیرایی مناسب است چون ابهت و زیبایی خاصی به آن می‌دهد. والان پرده از نظر رنگ و جنس حتما باید با پرده اصلی هماهنگی داشته باشد.

در موقع دوخت پرده این نکته را در نظر داشته باشید که پنجره به کدام سمت باز می‌شود مثلا اگر پنجره فضای مورد نظر رو به داخل باز می‌شود بهتر است از پرده پذیرایی شید رول یا غلطکی استفاده شود که به راحتی باز و بسته می‌شوند. اگر می‌خواهید پرده پذیرایی شما ساده باشد که هم راحت نصب می‌شود و هم به راحتی قابل شست و شو است و نمی‌خواهید از والان پرده استفاده کنید می‌توانید با یک دوخت زیبا به پارچه ابهت و شکوه خاصی بدهید و مثلا از انواع پلیسه مدادی، پلیسه فرانسوی، پلیسه ساده حلقه‌دار و پلیسه چیندار در دوخت پرده استفاده کنید. اما درباره پرده‌های مخملی باید گفت، به طور کلی پارچه‌های مخملی ابهت و شکوه خاصی دارند و همیشه مجلل به نظر می‌رسند. اگرچه جمع کردن و باز کردن این نوع پرده قدری سخت است ولی نقش یک عایق حرارتی را برای پنجره اتاق شما در فصل سرما دارد و علاوه بر سنتی و مجلل جلوه دادن فضا، حس گرما را در محیط ایجاد می‌کند.

اما اگر فضای پذیرایی شما کوچک است یا سقف کوتاهی دارد هرگز از پارچه‌های گلدار و مخمل استفاده نکنید زیرا پذیرایی شما را از آنچه که هست کوچکتر نشان می‌دهد.

پرده اتاق خواب

اتاق خواب مکانی که در آن افراد استراحت می‌کنند بنابراین علاوه بر آن که طرح و رنگ پارچه پرده از اهمیت زیادی برخوردار است در انتخاب جنس آن نیز باید بسیار دقت نمود. بهتر است برای پرده اتاق خواب از رنگها و طرحهایی استفاده شود که حس آرامش بخشی را در فرد ایجاد می‌کند و نیز جنس آن هم از پارچه‌های ضخیم استفاده شود زیرا پرده ضخیم فضای اتاق را تاریک می‌کند و محیط مناسبی برای استراحت و آرامش فراهم می‌کند. اگر اتاق خواب و وسایل داخل آن مانند قفسه‌های کتاب، کمدها و دیگر وسایل مینیمال هستند بهتر است از پرده حریر یا پرده توری ساده با رنگ‌های روشن استفاده شود. زیرا علاوه بر بزرگ نشان دادن فضا، نور مناسب را نیز در داخل اتاق تامین می‌کند، اما اگر دکوراسیون اتاق شما سنتی است با پرده‌های والاندار و مخملی مجلل پنجره‌ها را بپوشانید. همچنین از پرده زبرا نیز می‌توانید برای اتاق خواب خود استفاده کنید که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

راهنمای انتخاب و خرید پرده

راهنمای انتخاب و خرید پرده

 

پرده زبرا

یکی دیگر از انواع پرده که محبوبیت زیادی هم دارد، پرده زبرا است. پرده زبرا با کمی تفاوت در طرح و بافت مانند پرده شید است. وجود نوارهای تیره روشن در پرده زبرا طرحی راه راه را در پرده ایجاد می‌کند که در زیبایی آن تاثیر دارد. پرده زبرا قابلیت آن را دارد که مانع ورود نور به داخل اتاق شده یا در صورت نیاز نور کافی محیط را با یک چرخش کوچک زنجیر آویز آن تامین کند. پرده زبرا بیشتر مناسب آشپزخانه است. همچنین این نوع پرده برای پرده اتاق خواب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در هر صورت باید دقت نمود که از جنس مناسبی انتخاب شود تا به راحتی قابل شست و شو باشد.

راهنمای انتخاب و خرید پرده

راهنمای انتخاب و خرید پرده

 

به طور کلی در انتخاب پرده اتاق خواب و پذیرایی باید به موارد زیر توجه نمود:

✔️ متراژ مناسب
✔️ طرح و مدل مناسب
✔️ نوردهی مناسب
✔️ جلوگیری از نفوذ سرما
✔️ هماهنگی با مبلمان و سایر وسایل

ما امیدواریم با انتخاب زیباترین پرده برای پنجره‌های خانه خود فضایی زیبا، رویایی و دل انگیز ایجاد کنید.

5/5 - (10 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** نظر شما برای ما بسیار اهمیت دارد ***

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *